Målet med søgemaskine optimering (SEO) er at trække mere organisk trafik ind på din hjemmeside.
En robust SEO implementering, indeholder både det tekniske aspekt af din hjemmeside, samt indholdet som bruges på hjemmesiden.
Der er dog en lille hage ved alt dette, hvis din bruger ikke kan tilgå dit indhold uden besvær, vil det være rimeligt mange spildte SEO kræfter.
Dit indhold skal være informerende, velskrevet, og nemt at “sluge”. Ydermere skal din hjemmeside være nem at navigere rundt på, og have hurtige load tider.
Hvad er hjemmeside hjemmeside tilgængelighed?
En tilgængelig hjemmeside er en hjemmeside som alle kan bruge. Når man udvikler en hjemmeside og skal lave sit hjemmesidedesign er det vigtigt at man tænker over at lave den på en måde så folk med forskellige handicap også vil kunne benytte den, og den også er attraktiv for folk med nedsat syn.
Men hjemmeside tilgængelighed går langt ud over den med nedsat syn, det kan også dreje sig om andre fysiske handicap, hørenedsættelse, og kognitive udfordringer.
Går udover handicap!
En tilgængelig hjemmeside er også rart for dem som ikke er handicappede enten på syn, hørelse, eller kognitivt.
En tilgængelig hjemmeside, handler også om andre ting, og kan betyde at den kører upåklageligt fra mange enheder, og betyder at du kan få det samme ud af hjemmesiden uanset om du besøger den fra en telefon eller fra en computer.
Det kan også betyde at den fungerer godt under mange forskellige forhold, f.eks i skarpt sollys, eller med dem som har en langsom og måske ustabil internetforbindelse.
6 tips til en øget tilgængelighed
Der er uanede muligheder for hvordan man kan optimere sin hjemmeside, for at øge dens tilgængelighed. Nogen er relativt hurtige at få styr på, men andre kræver en mere dybdegåene indsats.
Skab en stærk overskrift struktur
Hvis man er blind er man voldsomt afhængig af skærm oplæsningsværktøjer, hvis man skal have mulighed for at forstå indholdet på din hjemmeside. Skærmlæsere er dybt afhængige af din struktur i dine overskrifter. for at navigere i en artikel.
Overskrifter går fra H1 – H6 og skal tagges rigtigt for at sikre at disse skærmlæsere forstår dem.
Du må ikke style noget tekst for st få det til at ligne en overskrift uden også at markere den som en overskrift. Hvis ikke dine overskrifter er markeret rigtigt, vil skærlæseren ikke kunne forstå at det er en overskrift, og det vil blive sværere for dem som er afhængige af denne, at forstå dit indhold.
Hver af dine sider bør indeholde én og kun én H1 overskrift. Det er typisk overskriften på artiklen. H2 – H6 bruges til at indikere overskrifter til afsnit, som ikke har samme betydning for hele artiklen som H1. Der vil ofte være en del H2 overskrifter gennem artiklen, som deler de forskellige sektioner, og med forskellige information. under hver af dem kan der så være en blandet landhandel af H3 – H6 overskrifter, hvor man finder det psssende.
Beskrivende Image alt tekst
Skærmlæsere vil bruge din alt text til at beskrive billedet for brugeren. uden en fornuftig beskrivelse, vil din besøgende ikke have nogen ide om hvad der er på billedet.
Traditionelt er der en del hjemmesideejere som har proppet deres alt tags med søgeord, som en hemmelig måde at inkorporere dem i artiklen. Dette var selvfølgeligt et mareridt for dem som benyttede skærmlæsere og søgemaskinerne udviklede heldigvis et filter mod denne strategi.
Alt teksten hjælper også hvis din besøgnede har en dårlig internet forbindelse, og ikke får mulighed for at loade hele siden, så vil brugeren få vist alt teksten i stedet for billedet, og kan derfor stadigvæk se hvad billedet forestillede, hvis du altså har lavet din alt tekst korrekt.
Undertekster på video
Det bliver mere og mere almindeligt at indsætte videoer i artikler.
Mange besøgende foretrækker at se en video om indholdet frem for selv at skulle læse hele artiklen. Det fastholder flere besøgende, og giver en bedre brugeroplevelse, at man kan vælge hvordan man vil have sit indhold. For dem med nedsættelser af f.eks syn eller hørelse kan video være fuldstændigt utilgængeligt.
Man kan tilføje undertekster eller af sine videoer, og disse kan også tilføjes til videoer man uploader til f.eks youtube.
Dette gør det også nemmere for folk på farten som har svært ved at høre din video med lyd, at se din video og få det samme ud af det, som hvis de havde lyd på.
Brødkrummer eller breadcrumbs
Brødkrummer er særligt brugbare for webshops, som kan have flere tusind produkter over hundrede af sider.
Det er en ekstra navigations mulighed som viser brugeren præcis hvor han er, på din hjemmeside. Brødkrummer kan se ud som dette:
Forside > Tøj > Herretøj > Herre Jeans
Udover det er brugervenligt, er det også fornuftig sammen med en god SEO strategi.
Tastatur navigation
Mange som er blinde eller har nedsat syn, kan måske ikke bruge en mus. Derfor er det vigtigt at man har muligheden for at navigere på din hjemmeside udelukkende ved brug af tastaturet.
Husk at se på både fold ud menuer, pop up vinduer, information, og ting som cookies som skal accepteres. Dette er et vigtigt element i at gøre din hjemmeside brugervenlig og tilgængelig, og vil sørge for at alle føler sig velkommen på din hjemmeside.
Farve og kontrast
Farverne og kontrasten på din hjemmeside, har en stor impact på hvor tilgængelig den er.
Nogen mennesker med særlige lidelser har en lav kontrast sensitivitet, og vil derfor have svært ved at læse hjemmesider hvor der ikke er nok forskel imellem farverne.
Det kan f.eks dreje sig om rød tekst på en grøn baggrund, som vil være svært at læse. Til sammenligning vil sort tekst på en gul baggrund være meget nemmere at se.
Tilgængelighed og SEO
En succesfuld SEO strategi er ikke nødvendigvis en som lever op til samtlige af søgemaskinernes forventninger. Det kræver at man både kigger på det tekniske aspekt men også alt indholdet på siden.
Der er heldigvis et fornuftig overlap i at optimere en hjemmeside til SEO og at optimere en hjemmeside så den er mere tilgængelig.
User experience
Som tidligere nævnt er en tilgængelig hjemmeside også noget søgemaskinerne elsker, jeg håber dog du også kan få øje på alle de andre åbenlyse faktorer for at gøre din hjemmeside tilgængelig for alle.
Når du forsøger at opbygge et brand, med stærke relationer til dine kunder, som skal være loyale mod din virksomhed og dine produkter, er det lidt ærgerligt hvis du afskriver en procentdel af dine potentielle kunder, fordi din hjemmeside ikke er tilgængelig for dem.
MOFA
At optimere en hjemmeside og dens indhold, for at gøre den tilgængelig for det bredest mulige publikum, kan føles som en hård opgave. Men det er aldrig for sent at implementere en tilgængeligheds strategi.
Hvis du ønsker en snak omkring tilgængelighed, eller SEO generelt kan du kontakte mofa på tlf. 27 11 83 90 eller mail på info@mofa.dk