7 SEO Myter Du Skal Undgå i 2022!

Michal Johansen

Michal Johansen

Indehaver af mofa.dk

Alle indlæg

Indholdsfortegnelse

De fleste hjemmeside ejere ved noget om SEO, men at skille myter fra fakta kan være svært.

Med alt det information der ligger tilgængeligt, kan det være svært at finde ud af hvilke teknikker som rent faktisk kan forbedre dine placeringer i søgemaskinerne.

Hvis du vil forbedre dine rangeringer, og undgå misforståelserne der kan være omkring søgemaskineoptimering, kan du læse med her i hvilke top 7 SEO myter du skal undgå.  

Tilmeld din hjemmeside

Det er en udbredt misforståelse at du skal tilmelde din hjemmesides URL for at kunne blive fundet i søgeresultaterne. Faktisk kan Google opdage nye domæner og hjemmesider i løbet af få minutter fra de bliver registreret og når de går live. 

Og selvom det kan virke tillokkende at give Google et praj om din nye opdaterede hjemmeside, så er det som regel ikke nødvendigt. Normalt vil søgemaskinerne finde dit nye indhold relativt hurtigt, og indeksere dig for dit nye indhold så snart det er tid. 

SEO er valgfrit

Du SKAL ikke tænke på SEO, men din hjemmeside vil helt sikkert ikke få mange besøgende uden SEO. Studier har påvist at mange besøgende besøger hjemmesider ved at søge efter søgeord eller sidens navn eller firma navn i søgemaskinerne. Selv hvis en bruger som kender din URL vil besøge din hjemmeside, er der stor sandsynlighed for at han vil søge efter dig i stedet for at taste det direkte i hans browser. Analyser bekræfter ovenstående, og viser at folk ofte Googler dig selvom de har besøgt din hjemmeside tidligere. 

Hvis din SEO ikke er opdateret og optimeret, så er det rigtigt svært at opnå gode placeringer i søgeresultaterne. Som resultat af dette, vil dine konkurrenter have de gode placeringer, og opnå salget. Det er virkeligt ærgerlig når du måske har lagt penge i facebook annonceringer, at du så ikke dukker op på Google når folk søger efter dig eller dit produkt.

Mange søger efter det du tilbyder, ved at bruge relevante søgeord eller søge sætninger, vær sikker på at du ligger bedre placeret end dine konkurrenter, så du kan tiltrække flere kunder. SEO er den eneste måde at opnå dette.

SEO er valgfrit, men er det virkeligt noget du bør vælge fra?

Hvis du syntes SEO virker uoverskueligt har jeg lige her samlet en artikel med de 10 bedste SEO værktøj

Indhold er mere vigtigt end SEO

Indhold er vigtigt, når du skal forbedre dine placeringer i søgeresultaterne, og motivere besøgende at at blive til kunder. men det er ikke nødvendigvis vigtigere end SEO. Du kan lave en hjemmeside med originalt indhold, unikt og lærerigt. Men det kommer aldrig til sin ret, hvis ingen opdager det eller kender til det. På samme måde kan du have en masse gode kvalitets backlinks til din hjemmeside, og forbedre dine SEO placeringer, men brugerne vil ikke bruge lang tid på din hjemmeside hvis dit indhold ikke er originalt, opdateret og up to date.

“Content is king”, er en phrase man møder ofte, men i virkeligheden er det en kombi, af godt. indhold og effektiv SEO som virkeligt skubber din hjemmeside til tops, og får dig ind på de gode placeringer og får brugerne til at vende tilbage.

De sociale medier har overtaget

Selvom de sociale medier kan være en god måde at promovere din virksomhed, har de bestemt ikke overtaget. Hvis du formår at skabe en god relation mellem din hjemmesides SEO og de sociale medier kan det være utroligt givende. Når du promoverer indhold via de sociale medier, kan det få folk til at  linke til din hjemmeside, som kan være meget givende for dine placeringer. Desværre vil den effekt man kan opnå fra de sociale medier for de fleste virksomheder ikke være nok til at rykke synligt på deres placeringer i søgeresultaterne.

Desuden er det ikke a reel værdi for dine søgeresultater hvor mange likes, tweets, og opslag der er på dine sociale medier. og selvom du har et opslag som er liket 150.000 gange, vil det heller ikke direkte påvirke dine placeringer i søgeresultaterne. Når det så er sagt, så er social signals, begyndt at have en indflydelse på SEO. Delinger, likes, retweets og din overordnede synlighed og tilstedeværelse på de sociale medier udgør til sammen dine “Social signals” eller sociale signaler. Disse bliver taget i betragtning når din hjemmeside indekseres.

De sociale medier kan øge antallet af links til din side, hvilket er fordelagtigt. En positiv social media strategi kan derfor godt påvirke dine placeringer i de organiske resultater, men det står bestemt ikke alene, det er kun en svag ranking faktor. Så selvom det er fordelagtigt, på mange måder at være aktiv på de sociale medier, kan det ikke erstatte søgemaskineoptimering (SEO). 

Som en måde at promovere sin virksomhed, vise arbejde frem, komme tæt på dine kunder og følgere og kunder er de sociale medier et fantastisk værktøj. For at opnå gode placeringer i søgeresultaterne, er det nødvendigt at arbejde med din SEO. 

Gentag dine søgeord mange gange

Begrebet “Keyword stuffing” plejede faktisk at være en måde hvorpå man kunne forbedre sine SEO placeringer, men i dag skader det heldigvis mere end det gavner. Det er godt at bruge relevante søgeord, og udtryk da det viser at dit indhold er relevant for brugeren. Dog vil du blive straffet i søgemaskinerne, for at bruge dine søgeord på en unaturlig måde. 

Hvis du gentager et søgeord igen og igen, bliver det hurtigt tydeligt for Google, at du forsøger at manipulere med dine placeringer på dette søgeord i håb om at få besøgende til din side. I stedet handler det om at Google forstår at du tilbyder kvalitets indhold som er brugbart og relevant. Hvis du propper søgeord ind i dine tekster, vil det ofte gøre din side uforståeligt, eller i hvertfald gå ud over brugeroplevelsen, og det er præcis det Google gerne vil undgå.

Så selvom at dine søgeord og søgetermer som du lærte om i artiklen omkring den perfekte søgeordsstrategi er vigtige, så er det vigtigt at du bruger det til at skabe dit indhold udefra. Søgeordene eller søgefraserne må aldrig gå ud over dit indhold, når du planlægger din online markedsføringsstrategi. Med fokus på kvalitet og relevans, værdsætter Google originalt indhold som er brugbart meget mere end hvis det samme ord gentages igen og igen.

SEO koster mange penge

Der er mange som er tilbageholdende med at investere i SEO, da det kan virke som en stor investering.

Hvis jeg spurgte dig om jeg måtte låne 10 kr, og jeg lover dig at du får 100 kr tilbage om 30 dage, ville de fleste nok tage chancen.
Det er alligevel en stor gevinst i forhold til risiko.

Hvis jeg tilsvarende spurgte om 1000 kr og om 60 dage vil du med garanti få 5.000 tilbage, så ville de fleste igen se det som en fornuftig investering, denne gang blot et lidt mere interessant beløb. 

SEO er ikke anderledes, det er en investering nu og her, men som kommer din virksomhed til gode om nogle måneder. Jeg analyserer dit potentiale i en SEO kampagne inden vi går igang, og primære fokus er på at du kommer til at få dine penge mange gange igen.

Hvis jeg ikke tror på dette kommer vi ikke til at indgå et samarbejde, SEO skal være en god investering, og de fleste virksomheder begynder at opleve stigende omsætning fra Google inden for 4 måneder fra vi går i gang, og fuld effekt mellem 6-12 måneder.
Du kan klikke her hvis du vil vide mere om en SEO Optimering hos MOFA! 

Hvis du selv vil gå i gang med at SEO optimere din hjemmeside har jeg lavet en Gratis SEO Guide.

SEO er hurtigt klaret

Hvis du tror at SEO kun er noget man lige skal tænke på når man starter en ny hjemmeside, eller hvis man relancerer sin hjemmeside, kan du godt tro om igen. Effektiv SEO kræver løbende hvis ikke konstant en indsats. Lige fra at udtænke strategier, til at udføre både indhold men også sørge for links, resultatovervågning og restrukturering af kampagnen hvis den ikke performer som forventeligt. SEO er et fuldtidsjob.

Det tager ofte ikke længe før indhold er gammelt, irrelevant og måske skadeligt.  Der kan være links som ikke er aktive længere, hvilket giver en fejl og det er ikke godt for din SEO. Du har brug for at holde din side opdateret med nyt indhold, links der virker, og sørge for at følge med i hvad Google rangerer udefra, da det løbende ændrer sig. Ellers taber du i SEO kapløbet.

Hvis du vil fortætte med at have succes og online synlighed, skal søgemaskine optimering være en aktiv del af din virksomhed. Bare fordi du kommer på side 1 i søgeresultaterne er det ikke ensbetydende med at du bliver der. At bibeholde sine placeringer i søgeresultaterne, kan være en lige så stor opgave som at opnå de gode placeringer, i første omgang. Det kræver vedvarerende optimering, nyt indhold, nye strategier, og nye links, samtidigt med at du tager højde for algoritme ændringer fra Google.

For at sikre at du får mest muligt ud af din investering i SEO vil jeg anbefale dig at kontakte os i dag for en uforpligtende snak.
For at finde ud af mere, kontakt os på +45 27118390 eller email info@mofa.dk 

Du er også meget velkommen til at benytte kontakt formularen herunder 🙂 

Udfyld formularen herunder, så kontakter jeg dig hurtigst muligt.

semrush 200 organiske søgeord screenshot

Hvad er SEO?

I dette indlæg starter jeg med at forklare dig hvad SEO er, og hvorfor det er så vigtigt for din virksomhed. Jeg vil komme rundt

Læs mere »