Når man driver en Shopify webshop er det ikke nok at have spændende produkter på hylderne, hurtig leveringstid og fantastisk kundeservice. Der er noget du skal have styr på, inden der er nogen kunder som opdager alt dette, din marketing.
Hvis du har et stort budget, kan du eksperimentere, og måske vinde over dine konkurrenter, blot ved at kunne købe synlighed, i form af f.eks reklamer på Google (Google ads). Der findes et hav af webshops ,konkurrencen er utroligt stor.
Med alle disse konkurrenter kan det være svært at skille sig ud fra mængden og være synlig, især hvis du har et mindre marketing budget.
Det er her SEO optimering kommer ind i billedet. SEO som også er kendt som søgemaskine optimering. SEO er en faktor som dag efter dag, måned efter måned kan trække besøgende ind på din hjemmeside. Men hvad er SEO og hvordan laver man SEO på sin Shopify webshop?
Heldigvis kommer shopify med et indbygget SEO værktøj, som du kan bruge til at optimere dine produkt sider, landing pages og andet indhold. I denne artikel vil jeg give dig gode råd til at forbedre din SEO i din shopfy webshop. Med Søgemaskine optimering kan du nemt få væsentligt flere organiske besøgende, og øge din omsætning markant over tid.
Hvad er SEO?
SEO er en måde hvorpå man optimerer ud fra søgeord og sætninger som ens målgruppe søger efter. Dermed kan du blive synlig når din målgruppe søger efter præcis det du har at tilbyde i din webshop.
Hvis du vil undgå at bruge Google ads og føler at din annoncebudget er alt for højt, kan SEO være en god investering i din virksomheds fremtid.
Hvis ikke du er ekspert i marketing er du heldigvis godt hjulpet på vej, med Shopifys indbyggede SEO værktøj “Shopify SEO”.
Hvordan forbedrer du din SEO?
Men hvordan forbedrer du så din hjemmeside ved at bruge Shopify´s eget SEO værktøj? Her er nogle gode råd til hvordan du forbedrer dine placeringer i søgemaskinerne til din Shopify webshop.
Søgeords analyse?
En af de vigtigste elementer for at kunne arbejde med SEO er at du laver en grundig søgeords analyse. Det vil skabe dig et overblik omkring hvilke søgeord som der er værd at bruge tid og penge på. Det er vigtigt at udvælge de rigtige søgeord og sætninger så du fanger prævis det din målgruppe søger på. Du kan selv lave en søgeordsanalyse, f.eks ved hjælp af gratis værktøjer som Google keyword planner, eller du kan ansætte en søgeords ekspert, til at gøre dette for dig.
Ved at benytte de rigtige søgeord, kan du nemt opnå resultater inden for de første par måneder af din SEO kampagne.
Husk en grundig søgeords analyse er essentiel for enhver vellykket SEO optimerings kampagne.
Placer dine søgeord strategisk
De søgeord du har fundet frem til, kan du nu begynde at bruge fornuftigt i dit indhold, og placere dem forskellige strategiske steder på din hjemmeside, dine produktsider osv.
En af de fejl der ofte begås er at overdrive brugen af søgeord, såkaldt keyword stuffing. pas på med at overdrive, det kan hurtigt have modsatte effekt. Det vigtigste er at dit indhold er relevant, unikt og interessant for dine besøgende.
Du bør sætte dig ind i hvordan du skriver SEO optimerede tekster ( der findes et hav af online artikler og youtube videoer der kan hjælpe dig med at lære dette. Alternativt kan du få nogen til at hjælpe dig, hvis budgettet tillader det.
Start en blog
Ved at have en blog på din hjemmeside, kan Googles crawlere nemt finde ud af hvad din side handler om, og samtidigt tilbyder du indhold af høj kvalitet til dine besøgende. Hvis din Shopify webshop sælger sneakers, kunne du f.eks lave blogindlæg i stil med:
“Hvordan renser man hvide sneakers”
“Bedste sneakers i 2023”
“Hvordan imprægnerer man bedst sine sneaks”
Det er emner som interesserer målgruppen, og som vil øge trafikken til hjemmesiden via blog indlæggene. Dette kan altså trække målgruppen ind, og måske vil de falde over nogle nye sneaks de ikke kan leve uden, når de sidder og læser om de bedste sneaks i 2023.
Brugeroplevelsen betyder noget.
Din “bounce rate” altså mængeden af besøgende som forlader din hjemmeside straks efter de er kommet ind på den, uden at foretage sig noget iøvrigt er vigtig for din butiks placeringer i søgeresultaterne.
Ved at optimere indholdet på din Shopify hjemmeside , kan du øge bruger oplevelsen ( UX ) på siden. Dette kan få din bounce ret til at falde og dermed sende positive signaler, til Google om at de besøgende får det som de kom efter. Du kan forbedre brugeroplevelsen ved at sænke din loadtid, komprimer alle billeder og visuelt indhold, og følge anbefalede SEO metoder når det kommer til at lave noget seo venligt indhold. Hvis du er usikker på hvordan du skal optimere brugeroplevelsen kan du kontakte en Shopify SEO konsulent som kan hjælpe dig med at udføre en komplet SEO gennemgang af din hjemmeside.
Off-site er alt andet end fodbold
Links har du helt sikkert hørt om, de er vigtige hvis det vel at mærke er nogle gode links. Og mens SEO på din side er vigtigt, så er det vi kalder off page seo altså også en vigtig faktor. Det handler om alle de links der peger på din hjemmeside. Dette bliver ofte omtalt som “linkbuilding”.
Hvordan får man backlinks til sin hjemmeside, og forbedre dens autoritet i Googles øjne? Først og fremmest nytter det ikke noget at linke en masse fra SOME som facebook og twitter.
Gæsteblogger indlæg er relativt brugt og er noget der fungerer. Det kan være fristende at købe sig til billige gæsteblog indlæg, men dette er som med alt andet SEO en dårlig ide. Pas på med at falde for de billige og nemme løsnigner når det drejer sig om SEO. Det ender ofte med at blive nogle meget dyre løsninger, i sidste ende. Når først Google fanger spam siden, eller de dårilige artikler, vil du blive straffet og det kan ksote dig mange placeringer i søgeresultaterne.
Nem navigering på siden
En nem måde at SEO forbedre din Shopify hjemmeside handler om navigation på siden. Som jeg var inde over tidligere, er bounce rate en vigtig faktor, og den kan altså godt stige hvis dine besøgende har svært ved at se det de leder efter, så snart de lander på din hjemmeside.
Det kan være du skal overveje at forbedre din sides navigation med følgende: Søgefelt så folk kan søge efter både produktnavn, kategorier og øvrige detaljer som farver og størrelser.
Din menu skal være simpelt og som resten af din side mobiloptimeret.
Få synliggjort din Shopify hjemmeside!
Udfyld formularen herunder, så kontakter jeg dig hurtigst muligt.