Søgemaskineoptimering (SEO) eller SEO Optimering er den vigtigste del af online markedsføring. At øge den organiske trafik, opbygge et brand, og øge synligheden af din virksomhed, er nogle af de mål man har når man begynder at optimere en hjemmeside.
Din virksomheds hjemmeside ser sikkert fantastisk ud, med en masse flotte illustrationer og billeder. Der er bare lige det at, hvis din hjemmeside ikke konstant tiltrækker nye besøgende og konverterer dem til kunder, så gør den ikke sit job ordentligt. Dette kan have en negativ effekt på hele din forretning, da man ofte ligger lige så meget energi i en hjemmeside uanset om den konverterer kunder eller ej.
Hvis du vil gøre din hjemmeside synlig på den dominerende søgemaskine, og øge trafikken til din hjemmeside, har du brug for en ekspert som kan gøre arbejdet for dig. At ansætte en SEO konsulent er en god investering, på den lange bane, altså hvis du ansætter den rigtige naturligvis. Men hvad skal du kigge efter når du skal bruge en SEO ekspert?
SEO resultater afspejler i stor stil den strategi som den specialist du vælger at bruge benytter. Så det er vigtigt at du får stillet de rigtige spørgsmål inden du starter et samarbejde op med en professionel SEO ekspert.
Din udvælgelse blandt mulige kandidater bør i stor stil afhænge af følgende faktorer.
SEO Erfaring
Alle kan etablere et SEO bureau fra den ene dag til den anden, og kalde sig selv for SEO eksperter. Men det betyder ikke at de ved hvad de laver.
Der er hundrede af små ting som er med i det samlede billede når man laver SEO, og der kræver års erfaring for at vide hvad der virker, og hvad der ikke virker.
Når du skal hyre en SEO nørd, er det vigtigt at du finder en med noget erfaring. Når du taler med dem, kan du ofte hurtigt fornemme om det virker som om at de har styr på hvad de snakker om, eller om det hele er meget “flyvsk”.
SEO markedet ændrer sig hurtigt, og det kræver at vi som professionelle holder os opdaterede og skarpe. Sørg for at spørge ind til hvad de har af erfaring deres succes rate og hvordan de holder sig up to date med de nyeste ændringer på området.
Fornuftige referencer
Det er nemt at skabe en god historie, og fortælle om alle de ting man kan gøre med SEO, men hvad siger vedkommendes tidligere kunder?
Når du skal vælge en SEO konsulent, så kig efter andre tilfredse kunder, det er langt hen ad vejen en af de mest effektive måder at spotte om du har fat i en der kan sit kram eller ikke.
Hvis du har valgt en erfaren SEO ekspert, vil de hellere end gerne vise dig hvilke resultater de tidligere har opnået for andre kunder. En godkendt SEO skulle også gerne have kunne hjælpe dig med at regne ud hvad det kan gøre for din omsætning hvis han kan ranke dig godt på bestemte søgeord.
Ved at se på noget af deres tidligere arbejde, og høre hvad deres tidligere kunder har at sige om dem, så er du langt i at finde den rette SEO ekspert til din virksomhed.
Her hos Mofa, bruger vi kun SEO eksperter med en godkendt solid erfaring, det garanterer gode resultater uanset om du har en nystartet eller en ældre hjemmeside.
Opdateret SEO ekspert
Søgemaskineoptimering består af 3 grene om man vil:
- Teknisk– Dette er sidestrukturen, som har en stor indflydelse på hvor nemt det er for søgemaskinerne at crawle og rangere dit indhold.
- On-page optimering– involverer bla. brugen af søgeord, html tags, title tags osv. på måder som genererer flere besøgende til din hjemmeside.
- Off-page optimering – off-page strategier som link building, hjælper dig med at øge trafikken til din side..
Du bør sikre dig at du kan få en personlig service fra eksperten, og at der er lagt en off-page SEO strategi, som kan skabe opmærksomhed og omtale for dit indhold.
Det er som sagt vigtigt at du finder en som er opdateret, dette er vigtigt så du ikke får ødelagt dine ratings. En SEO ekspert har en palette af værktøjer han bruger til at lave søgeords analyse, konkurrence analyse, og linkbuilding backlinks optimering.
Du ønsker ike en SEO ekspert som kun kigger på en af disse “grene” du vil gerne benytte en som ser på alle 3 parametre, for at få mest muligt ud af Seo arbejdet.
Realistiske strategier
Det er bedre at finde dig en SEO ekspert som ikke lover guld og grønne skove, på rekord tid.
Kigger vedkommende på hvad dit overordnede mål er, altså at konvertere besøgende til kunder, eller har de mere travlt med at snakke om placeringer i søgemaskinerne?
Ideelt set, er det naturligvis fantastisk at rangere på side 1 i søgemaskinerne. Højt trafik flov er egentligt heller ikke det overordnede mål. hvis du til gengæld får relevant trafik, som kan konverteres til kunder, så er du ved at være godt. på vej.
Fokus på enhver SEO strategi burde være på at opnå mål som er relevante for virksomheden, som f.eks at øge antallet at konverteringer, og ikke blot opnå en bestemt placering i søgeresultaterne. Hvis du samarbejder med en dygtig SEO ekspert vil han sætte sig ind i din virksomhed og hvad du tilbyder, han vil sørge for at få dig til at ra ngere fornuftigt på søgeord og sætninger indenfor din niche, eller område, men også udefra noget som genererer en ROI (Return On Investment) som giver mening for dig.
Uanset fortjenesten du har på dine produkter, kan det aldrig svare sig at bruge f.eks 5.000,- om måneden i gennem 6 måneder på at øge din omsætning med 5.000 om måneden, det vil være en decideret dårlig forretning for dig.
Men hvis din omsætning stiger med 50.000 om måneden, giver det måske god mening.
Derfor er det vigtigt at man laver en grundig analyse af markedet og din situation inden man investerer i SEO. Dette kan en dygtig og erfaren SEO konsulent hurtigt hjælpe dig med.
En tydelig indikator for at du har fået fat i en SEO ekspert er hele deres tilgang til din virksomhed, hvis de er interesserede i din virksomhed og stiller en masse spørgsmål omkring dine produkter, omsætning, osv. kan det handle om at de er ved at lægge en fornuftig strategi for din online markedsføring.
Find en kreativ nørd
Når du leder efter en SEO konsulent er det vigtigt at du hyrer en som kan komme med ideer, implementere dem, og måle deres værdi.
En SEO nørd skal helst være komfortabel, med at arbejde med relativt nørdede analyser, og tekniske udfordringer, dag ind og dag ud.
Eksperten skal tolke på en masse data og løbende opfinde nye ideer og strategier, derfor er det vigtigt at vedkommende er skarp og har en evne til at arbejde udefra de data der indhentes løbende.
Det er vigtigt at en SEO ekspert forstår Googles robotter, ikke bare sådan overfladisk men på et dybere niveau. Det er vigtigt med nysgerrighed og en konstant opdateret viden på de ændringer der kommer i googles algoritmer.
Der er mange selv proklamerede SEO konsulenter, men der er væsentligt længere mellem de få dygtige. Når du starter et samarbejde med en SEO ekspert kan det tage tid at skille skidt fra kanel, men det vil være tiden vær når du finder en ægte SEO ekspert som kan tage sig af din virksomhed.
Jeg håber du kunne bruge denne lille guide, til at fange en dygtig SEO konsulent i første forsøg så du ikke spilder tid og penge unødvendigt.
Jeg håber du finder en dygtig SEO konsulent som kan hjælpe din virksomhed til tops i søgeresultaterne. Ikke kun for at trække trafik til din side, men for at trække relevante, købeklare kunder som leder efter præcis det du tilbyder, direkte ind på din hjemmeside.
Jeg kan også hjælpe dig!
Udfyld formularen herunder, så kontakter jeg dig hurtigst muligt.