frenchie with glasses and pizza bought from local SEO

Fantastiske tips til lokal SEO

Michal Johansen

Michal Johansen

Indehaver af mofa.dk

Alle indlæg

Indholdsfortegnelse

Statistikker viser, at 46 % af alle Google-søgninger er lavet med fokus på nærområdet.

Hvis din virksomhed ikke er godt optimeret online, går du formentligt glip af potentielle kunder, der ønsker at besøge din virksomhed.

Lokal SEO kan derfor være helt afgørende, for hvor mange kunder din virksomhed får i lokalområdet, Lokal SEO er noget der virker over tid, og det er derfor ikke et quick fix, men en investering i fremtiden.

Men for at du får de resultater du ønsker i fremtiden, er det vigtigt at man ikke spilder tid og penge på forkerte teknikker, derfor har jeg her samlet de bedste SEO tips for lokale virksomheder, det vi i fagsprog kalder lokal SEO.

Denne guide vil hjælpe dig med bedre at forstå, hvordan du kan optimere din virksomhed for at nå ud til dine potentielle kunder, der er interesserede i dine produkter.

Hvad er lokal SEO og hvordan virker det?

Lokal SEO er et begreb der bruges om det at forbedre din virksomheds synlighed online, for at tiltrække kunder i dit lokalområde. Dette indebærer, at din virksomhed gøres mere synlig for potentielle kunder, når de foretager relevante søgninger ved hjælp af søgeord. De fleste søgemaskiner bruger oplysninger som sider på de sociale medier, webstedslinks og lokalt indhold til at give brugerne præcise resultater.

De bruger også brugernes geografiske placering ved at spore deres IP-adresser. Ved at gøre alle disse ting sikrer de, at de bedste og mest relevante resultater vises, når brugerne foretager deres søgninger, f.eks. hvis en bruger søger efter et produkt/en tjenesteydelse og en lokalitet, f.eks. “Pizzaria i København”, vil søgemaskinens resultater vise relevante pizzaria i Københavns området.

Men hvis du blot søger efter produktet uden at angive stedet, f.eks. “Pizzaria”. Så vil Søgemaskinerne stadigvæk antage, at søgningen er lokal, og vil stadig vise relevante pizzaria i dit område ved at spore din IP-adresse og geo placering for at få din specifikke position.

Lokal SEO er meget gavnlig for din virksomhed. Undersøgelser viser, at tendensen til at søge efter et produkt online, før man køber, er steget. Omkring 4 ud af 5 forbrugere søger lokalt efter et produkt online, og denne information sender omkring 70 % af forbrugerne til en fysisk butik.

Med disse tal i baghovedet er der vidst ingen tvivl om at lokal SEO er vigtigt, da det forbedrer din virksomheds synlighed og fungerer som en omkostningseffektiv holdbar markedsføringsløsning.

Udover dette genererer det enorme mængder trafik til din virksomhed gennem søgninger, du kan altså møde kunder i dit lokalområde, som aktuelt søger efter præcis det du kan tilbyde. Når dine produkter er inden for en rimelig distance for forbrugerne, er chancerne for at de køber højere.

En anden fordel er, at du ikke behøver at spilde din tid med kunder, der er langt væk fra din placering og har en lav chance for at nedlade dig.

Forskel på SEO og lokal SEO

SEO henviser generelt til (Search Engine Optimization) lidt løst oversat til dansk, Søgemaskineoptimering. Og bruges som begreb om alle de metoder der findes, før at øge sin synlighed i søgemaskinernes resultater.

Lokal SEO er dog specifikt fokuseret på at gøre din hjemmeside relevant for folk, der søger efter virksomheder, eller ydelser i deres geografiske område.

Organisk eller traditionel SEO forsøger at gøre din hjemmeside synligt over hele verden, mens lokal SEO bruger din placering til at hjælpe dig med at forbinde dig med folk, der søger efter virksomheder i nærheden af dem.

Selv om de har nogle forskelle, arbejder de også sammen på mange måder – og begge dele kan have en positiv indvirkning på hinanden.

Når du f.eks. uploader dine virksomhedsoplysninger på Google My Business eller andre lokale hjemmeside kataloger, hjælper du de lokale søgemaskiner med at finde ud af, hvor din virksomhed befinder sig. Samtidig tilføjer du også et link tilbage til din hjemmeside og øger dermed antallet af backlinks til din side.

Søgemaskinerne tager højde for antallet, kvaliteten og relevansen af backlinks til din hjemmeside, når den skal vurdere din hjemmeside og rangere dig i søgeresultaterne.

En anden måde, hvorpå lokal og organisk SEO supplerer hinanden, er, når du uploader lokalt fokuseret blogindhold. Det hjælper dig med at placere dig højere i SERP (Search engine result page) og øger samtidig dit potentiale til at nå ud til de lokalt baserede søgende.

Hvis disse optimeringer ikke udføres korrekt, kan de direkte skade din markedsføring, så det er vigtigt at være meget opmærksom på dem for at opnå de bedste resultater. Hvis du desuden tilføjer oplysninger som beliggenhed, åbnings- og lukketider, tjenester du tilbyder osv., gør det nemmere for søgende og øger dine chancer for at få flere kunder.

Tips til at optimere din virksomhed ved at bruge lokal SEO

Et godt sted at starte er at oprette en Google My Business:

– Opret og godkend din Google My Business-side

– Brug Google Posts på din konto

– Bed dine kunder om at andmelde deres oplevelser på siden

– Svar høfligt på kundernes anmeldelser.

Det er vigtigt at gøre dette, fordi Google hermed godkender din virksomhed og giver dig lov til at fremgå i listen over lokale virksomheder i Google Local Search, hvilket er et meget eftertragtet sted at være synlig.

Ud over at opdatere dine oplysninger i SEO øjemed hjælper det også potentielle kunder med at få et dybere indblik i, hvad din virksomhed egentligt handler om, hvilket kan øge chancerne for at de bliver til kunder.

  • Link dine sociale medier sammen med din Google My Business

Når du har oprettet din My Business-profil, skal du sørge for at sammenkoble din My Business-side og dine profiler på de sociale medier med hinanden.

Det er med til at forbedre synligheden på både SEO og sociale medier.

  • Opdateret og korrekt kontakt info til din virksomhed

Virksomhedsoplysninger som f.eks. navne, telefonnumre (med landekode) og adresser skal være konsekvente og skrevet i HTML-tekst, så de kan forstås af søgemaskinerne.

Her er der ikke plads til en tastefejl eller et forkert adresse/nummer da det kan være problematisk.

Google vil ikke vise din virksomhed i søgeresultaterne, hvis de ikke kan verificere, at du er ægte.

  • Kør en lokal SEO analyse

SEO er en løbende proces, og selvom det kan være fristende at stoppe, når du begynder at se resultater, bør du ikke gøre det. I stedet for at stoppe eller ændre strategier er det vigtigt at foretage en analyse for at se, hvordan din hjemmeside klarer sig, og hvilke ændringer du bør foretage for at nå dine mål.

Her er en guide til lokale SEO analyser:

– Google My Business – for at vide, hvordan din virksomhed vises i SERP’erne, og hvor nøjagtige de viste oplysninger er.

– Google Search Console – for at vide, hvor crawlbart dit websted er, og om eventuelle fejl gør indekseringen ineffektiv.

– On-page SEO- for at vide, om dit websted har alle de funktioner, der muliggør en højere placering.

– Citation eller benænvelser – for at sikre, at alle de viste oplysninger er korrekte.

– Konkurrenceanalyse – for at vide, hvordan du matcher dine konkurrenter og opdage de hullerne i osten, dem som du skal udfylde, hvis du vil gøre det bedre end dine konkurrenter.

– Hjemmeside- for at kontrollere hjemmesidens overordnede funktion, brugervenlighed osv.

  • Få styr på din interne link building

Eksterne links er helt fantastiske, men interne links hjælper dig med at rangere og navigere bedre på din hjemmeside. Det er vigtigt at have en strategi for interne links for at sikre maksimal synlighed for alt indhold på din hjemmeside.

  • Optimer dit indhold, dine URL, dine metabeskrivelser etc.

Når du lægger indhold ud på din hjemmeside, skal du sørge for, at indholdet er optimeret til søgemaskinerne ved at tilføje søgeord med stor volumen i URL’er, titler, metabeskrivelser osv. Dette giver dig en større mulighed for at blive fundet i SERP.

  • Område bestemte sider på din hjemmeside. 

Hvis du har en eller flere fysiske placeringer, skal du oprette lokationssider for hver enkelt. Lokalitetssider skal indeholde alle de vigtigste oplysninger, der er nødvendige for din virksomhed på en bestemt geografisk placering. Oplysninger som adresser, telefonnumre, åbnings- og lukketider, anmeldelser osv. bør indgå på hver enkelt lokationsside.

Undgå at kopiere indhold på tværs af forskellige lokaliseringssider for at undgå forvirring. For en virksomhed med ét sted er det ideelt at oprette en “Om os”-side.

Du får også en bonus, hvis du tilføjer Google Maps til din placeringsside, da det vil gøre det lettere for potentielle kunder at finde dig.

  • Lav mere område specifikt indhold på din hjemmeside.

Det kan være meget fordelagtigt at skrive om, generelt indhold for at skabe trafik til din hjemmeside. Det er også vigtigt at skabe specifikt indhold, for dit område.

Det hjælper dig med at være den lokale autoritet i din branche og dermed tiltrække flere kunder.

  • Din hjemmeside skal være mobil optimeret

Antallet af søgninger på mobile enheder er steget (ca. 61 %).

Med en mobilvenlig hjemmeside er det lettere for brugerne at finde din virksomhed og navigere på den.

  • Skaf ingående links.

Indgående links fungerer som en markør for dit websteds legitimitet og kan hjælpe dig med at få en højere placering på lokal SEO. Du kan erhverve dem ved at være vært for begivenheder, indgå partnerskaber med influencers, gæsteblogging, sponsorere lokale sportsklubber, eller hold – og derved får du mere trafik gennem indgående links , samt vækst på de sociale medier og reposts af dine opslag.

  • Vær aktiv i lokalområdet og benyt velgørenhed og sponsorater. 

Deltagelse i lokale begivenheder, er en sikker måde at få mere opmærksomhed omkring din virksomhed på. Partnerskaber med NGO’er om velgørenhedskampagner, værtsarrangementer, eller måske legater inden for din branche osv. er gode måder at deltage i begivenheder i dit lokalsamfund på. Dette hjælper dig med at blive kendt af flere mennesker og du er altså foran på point hvis du har sponsoreret det lokale fodbold hold eller lign.

Opsummering

Lokal SEO er afgørende for din virksomhed, og det arbejder fint sammen med generel organisk SEO til at sikre, at din hjemmeside forbliver højt placeret og fortsat får trafik. Udover det, er det vigtigt for at bevise din virksomheds autencitet og tiltrække flere kunder.

Når du laver en lokal SEO-strategi, er det vigtigt at gøre det rigtigt, da det kan være fatalt for din virksomhed, hvis det gøres forkert. De givne tips vil helt sikkert hjælpe dig med at forbedre din lokale SEO, og sørg også for at foretage periodiske lokale SEO analyse for at sikre, at du er på rette vej. 

Hjælp til lokal SEO?

Udfyld formularen herunder, så kontakter jeg dig hurtigst muligt.

søgeresultat side SERP SEO

Bedre SEO på shopify hvordan?

Når man driver en Shopify webshop er det ikke nok at have spændende produkter på hylderne, hurtig leveringstid og fantastisk kundeservice. Der er noget du

Læs mere »
Scroll to Top