Når man snakker om SEM (Search Engine Marketing) er SEO & Google Ads de 2 primære komponenter.
Begge dele er også nogle af de primære værktøjer man arbejder med når det kommer til online markedsføring. De har en masse ligheder, og en masse forskeligheder, og de er helt klart med til at dele vandende hos os der arbejder med online markedsføring. Hvilken er bedst? og endnu vigtigere. Hvilken er vigtigst for din virksomhed?
I denne artikel vil jeg forsøge at belyse både Google ads og SEO for at hjælpe dig med at vælge hvad der er det rigtige for dig.
Hvad er Google ads?
Dette er en reklame platform, som er styret af Google. Den gør at man kan købe sig adgang til at blive synlig i søgeresultaternes sider, ved siden af de organiske søgeresultater. Afhængig af hvordan du sætter din kampagne op kan du betale pr. gang en bruger klikker på din kampagne, både i søge resultaterne, men også på sider som er med i netværket. Dette bliver kaldt PPC (Pay per click) her skal man se annoncepladsen som en online auktion, hvor Google hele tiden sælger annoncer til højest bydende.
Googles rapporter indikerer at virksomheder som benytter Google ads i gennemsnit laver 2$ pr 1$ de investere. Dette tal svinger formentligt en hel del fra virksomhed til virksomhed, men hvis du bruger en PPC bureau er der nok en god chance for at du kan hæve det tal en del.
Et andet studie viser at 72% af dem som prøver Google ads regner med at øge deres budget på PPC fordi de indtil nu har oplevet positive resultater. Det betyder altså at potentialet med Google ads er virkeligt højt når det opsættes korrekt. Det betyder desværre også, at hvis du gør det forkert, kunne du lige så godt kaste penge ud af vinduet.
De primære fordele ved Google ads
- Du får lynhurtigt din reklame frem i toppen og bunden af søgeresultaterne. Hvilket betyder at du ikke behøver at tænke på dine placeringer som du skal med SEO.
- Google Ads gør det rimeligt nemt at udregne din ROI (Return Of Investment) Mange bureauer tilbyder at lægge en plan specifikt udefra dit PPC budget.
- Googles ads gør at du kan blive synlig både i søgeresultaterne, men også andre sider som bruger Adsense.
- Resultaterne fra Google Ads kampagner er meget effektive straks de sættes i gang i forhold til SEO.
Ulemper ved Google Ads!
- Trafikken du får fra Google ads er betalt, og baseret på hvor mange klik du får fra besøgende.
- I det øjeblik du stopper med at benytte Google ads mister du al den trafik som kom herfra.
- Opsætning af en effektiv kampagne som genererer gode resultater kan være kompliceret.
- Det kan være svært at målrette dine kampagner til din målgruppe, med Google ads.
Hvad er SEO?
SEO (Søgemaskineoptimering) er en markedsføringsmetode som primært fokuserer på at lave indhold som er relevant for søgemaskinerne. Det primære formæl med SEO er at hjælpe din virksomhed med at opnå bedre rangeringer, i de naturlige og organiske søgeresultater. Hvis du implementerer SEO rigtigt, hjælper det dig med at få links og flere kunder.
Det er desværre ofte kun de store virksomheder som implementerer en fornuftig SEO strategi.
Hvis din virksomhed har mindre end 10 ansatte, er der kun cirka 30% sandsynlighed for at du får implementeret en SEO strategi. Med mere end 11 ansatte stiger sandsynligheden til hele 45%.
De primære fordele ved SEO
- SEO leverer en stigende mængde GRATIS og yderst relevant trafik, dette afviger fra Google Ads som du skal betale for ved hvert klik, eller pr 1000 visninger.
- SEO giver virksomheder bedre synlighed, særligt til målgruppen som leder efter en løsning.
- Søgemaskineoptimering trafik er meget mere tilbøjelig til at konvertere fra besøgende til kunder.
- SEO hjælper brugerne med at se udviklingen af din virksomhed, og være med til at opbygge et netværk.
- SEO fortsætter med at trække trafik ind på din hjemmeside, selv lang tid efter du lægger nyt indhold op.
- Det er det bedste sted at gøre dit brand mere anerkendt og vise seriøsiteten om din virksomhed, da det normalt er forbeholdt de “store” at ligge godt placeret i søgeresultaterne.
Ulemper ved SEO!
- At få resultater med SEO tar lang tid.
- Du kommer til at vente i noget tid, før du får din investering tilbage. ROI (Return Of Investment) kan derfor være lidt mere difus.
- Google ads betales pr klik, eller på visninger, hvor SEO især i konkurrence prægede brancher kan være tilsvarende dyrere, da konkurrencen er stor.
- Du kan aldrig få en garanti for at komme på side 1.
- Hvis din konsulent ikke har ordentlgit styr på SEO, kan du blive straffet for ikke at følge søgemaskinernes regelsæt.
Opsummering
For at finde ud af hvorvidt du skal bruge google ads eller SEO, bliver du nød til at gennemgå din virksomheds mål, både kort og langsigtet. Hvis du har et begrænset budget, kan du overveje at starte med SEO og så starte med Google ads, efter du har opnået en hvis øgning i dine besøgende. Så kan de virkeligt komplimentere hinanden. Hemmeligheden er at du ikke ser på SEO og Google Ads som 2 separate markedsføringsstrategier. Du skal forsøge at opnå en form for symbiose hvor du får det bedste ud af begge, og de supplerer hinanden. Hvis du formår at få fordelene fra begge lejre, så står du virkeligt stærkt. hvis du nøjes med at gå med den ene løsning, er der stor sandsynlighed for at du mister en masse relevant trafik, og ja blot mister de fordele som du vælger fra, når du kun vælger den markedsføringstrategi til. Så snart du ved om du vil bruge Google ads eller SEO eller måske begge, så er det vigtigt at du sætter nogle mål som du holder nøje øje med, både i starten men også over længere tid.
Hvis du har brug for en snak om din virksomheds muligheder, eller vil vide mere om hvordan Mofa kan hjælpe din virksomhed med SEO, kan du læse mere, samt se vores SEO pris her.