frenchie with glasses reading about email marketing

Har du styr på din email marketing?

Michal Johansen

Michal Johansen

Indehaver af mofa.dk

Alle indlæg

Indholdsfortegnelse

I de seneste år er e-mail marketing blevet mere og mere populært, som et effektivt middel til at generere leads. Mange virksomheder begår dog fejl, som nemt kan undgås i deres e-mailmarketingkampagner.

Selv om disse fejl kan virke små og ubetydelige, kan de faktisk sabotere hele din kampagne. Dette betyder at alt den tid og de penge du har investeret i f.eks SEO Optimering i bund og grund spildes da du smider den høstede frugt væk igen.

For at hjælpe dig med at skabe en vellykket e-mailmarketingkampagne har jeg samlet en liste over almindelige fejl, som virksomheder ofte laver. Ved at følge denne guide kan du undgå at begå de samme fejl og forbedre den overordnede kvalitet af dine email markedsføring kampagner.

Inden vi går i gang, vil jeg lige starte ud med at definere hvad email marketing egentligt er, så du er helt med på begrebet.

Hvad er Email marketing?

  • Ved at sende mails ud til specifikke personer og på denne måde ramme en specifik målgruppe kan du sælge din virksomheds produkter. Uanset om du er personlig træner, advokat eller rejsearrangør har du opbygget en liste med mail adresser til folk som er interesseret i præcis det du tilbyder.
  • Udover at du kan sælge direkte til målgruppen, er email marketing også utroligt effektivt til at opbygge virksomhedens troværdighed og skabe bedre kontakt til din målgruppe end mange andre former for markedsføring.
  • Vidste du, at e-mailmarkedsføring kan have en kæmpe ROI (Return on investment) det er ikke unormalt med en ROI på over 3000%. Det betyder altså , at hvis det bruges korrekt, kan det være til stor gavn for din virksomhed.
  • Din liste med email kontakter ejer du selv, det gør den altså ret effektiv. Der er ingen risiko for at få lukket din konto som på f.eks de sociale medier, hvilket betyder, at dine kundeemner er dine for evigt – hvis de altså ikke afmelder sig. Hvordan undgår man så dette? Brug en fornuftig email marketing strategi.
  • E-mail marketingfolk stræber naturligvis efter at undgå afmeldinger, da de kan være relativt skadelige for deres forretning. Der er dog flere strategier, som hvis de anvendes korrekt kan hjælpe med at bevare og endda øge dine kundeemner

Få styr på din email marketing

  • Segmentering hvad er det? 

Mange virksomheder skyder med spredhagl, men det er bestemt ikke vejen frem. Ifølge Data fra Campaign Monitor oplever virksomheder der segmenterer deres emails, en stigning i omsætningen på helt op til 760 %!

Segmentering af dine email kampagner betyder ganske enkelt, at du opdeler dine emaillister i grupper af faktorer som f.eks. deres position i salgsforløbet, geografisk placering eller køn. Du kan f.eks. segmentere din liste efter personer, der ikke har købt noget endnu, eller efter personer, der befinder sig i forskellige geografiske områder. Lad os sige, at du har en e-mailliste med potentielle kunder. Ved at segmentere din emailliste kan du sende dem indhold, der er mere relevant for, hvor præcis de befinder sig i salgforløbet. Det kan være ting som kuponer eller kampagnekoder. Personlige og relevante e-mails har normalt et højere engagement, hvilket betyder, at folk er mere tilbøjelige til at konvertere.

Der er også en massiv forskel på om folk har afleveret deres emails fordi de var interesseret i en gratis guide omkring det du er ekspert i, eller om de var interesseret i en personlig rådgivning. Den ene kunde er interesseret i emnet, men måske langt fra at købe noget, og den anden er måske relativt tæt på at handle hos dig. Der er ingen grund til at sende ham som er klar til at handle samme information som ham der kun er bevidst om at han har et problem. Det vil ikke virke relevant for ham.

På samme måde vil det også være en katastrofe, at sende mails der er henvendt til de få % som er købeklare nu, til dem der kun lige er blevet opmærksomme på at de har en problemstilling.

  • Sørg for at dine mails er personlige

Hvem hader ikke at blive spammet med upersonlige e-mails? Når folk undgår dine e-mails, kan det desværre have en negativ indvirkning på din e-mailmarketingkampagne, fordi konverteringsraten bliver meget lav.

På den positive side kan det at personliggøre dit indhold være en effektiv måde at skabe et bånd mellem dig og dine kontakter, hvilket kan føre til flere konverteringer. Du kan bruge små tricks, når du sender e-mails, for nemt at tilføje dem et personligt præg. Hvis du adresserer modtageren ved navn i e-mailen i stedet for at skrive “kunde” eller” bruger” eller lign. , er det mere sandsynligt, at de vil åbne den. Men hvis personalisering går ud over relevansen, skal du undlade denne praksis, da det er vigtigere at være relevant.

  • Dine Emails skal give værdi til modtageren

Din førsteprioritet, når du udarbejder e-mailmarketingkampagner, bør være at finde ud af, hvad der interesserer din målgruppe. Find deres smertepunkter, og skab derefter indhold, der tilbyder løsninger på disse problemer. Det er vigtigt at være konsekvent i denne proces, selv om du ikke laver salg med det samme, da folk har brug for tid til at lære dit brand at kende og opbygge tillid, før de handler hos dig. At give noget af værdi er en genvejsmetode som jeg selv bruger en del. Mange der læser mine blog indlæg får brugbar viden om emnet, helt gratis. Det betyder at jeg har mulighed for at vise hvad jeg dur til, men også give læseren en ide om hvilke udfordringer de står med, og hvordan de skal løses.

  • Gør det nemt at framelde sig igen

Ja, det er vigtigt at have en emailliste, men du skal naturligvis respektere dem der ikke ønsker at modtage dine mails længere. Dem der ønsker at afmelde sig igen skal kunne gøre dette nemt, og uden problemer. Husk at fylde dine emails med så meget værdi, at det virkeligt er deres tab, hvis de ikke ønsker at læse dine mails mere.

  • Hvor ofte skal du sende mails ud?

Hvor ofte du skal sende emails ud, er en vigtig faktor i emailmarkedsføring. Antallet og hyppigheden af mails er forskelligt fra virksomhed til virksomhed, og det afhænger af, hvad din virksomhed er specialiseret i. Husk på, at det kan virke spammy at sende for mange, og at der er forskel på om dine kunder er unge eller ældre.

Det er afgørende at finde den gyldne middelvej, især når man starter. Når folk først er mere engagerede i dit brand, kan du prøve at øge frekvensen.

En god hovedregel er: Send kun noget ud der har en reel værdi for din kunde.

  • Lav en Email marketing kalender

En kalender er et vigtigt værktøj, der hjælper dig med at holde styr på din e-mailmarkedsføring. Den hjælper dig med at holde dig organiseret, planlægge og vide, hvilken type indhold du skal udsende, og fastsætte frekvensen for udsendelsen. Når du laver en kalender er den unik for din virksomhed, så sørg for at skræddersy den til det, der fungerer bedst for dig og din målgruppe.

  • Vær opmærksom på dit visuelle udtryk

Din e-mailmarkedsføring vil ikke være effektiv uden visuelle elementer, der fanger din målgruppes opmærksomhed. Dårlige visuelle elementer kan få dine abonnenter til at ignorere dine e-mails helt, så sørg for, at de er gennemskuelige og lette at forstå. Optimer desuden dine e-mails til både desktop- og mobilvisning, og sørg for, at alle visuelle “hjælpemidler” er i fornuftig kvalitet og attraktive.

  • Undgå at ryge i SPAM filteret

MailChimp’s data har vist, at brugen af specifikke ord i dine e-mails kan resultere i, at de bliver fanget af spamfiltre. Hvis en e-mail ender i et spam filter, er der gode chancer for, at den aldrig bliver set.

For at forhindre dette, skal du være opmærksom på følgende, når du skriver dit e-mail-indhold, især i emnelinjen:

– Brug ikke overdrevent mange store bogstaver, når du skriver emnelinjen.

– Undgå at bruge udråbstegn.

– Brug en ny mailliste med personer, der har tilmeldt sig til at modtage DINE e-mails.

– Vær forsigtig med at bruge symboler som $ og %.

– Undgå ord som “gratis”, “procent”, “hjælp”, “ansøg” osv.

Disse små ændringer kan sandsynligvis forbedre hele din e-mailkampagne og sikre, at din e-mail når frem til din kontaktperson.

  • Brug en personlig unik Email signatur

En personlig signatur i slutningen af din e-mail hjælper dig med at skille dig ud for dine abonnenter.

Ud over at inkludere dit navn er din email signatur en fantastisk måde at inkludere flere oplysninger om din virksomhed eller en sidste mulighed for at fremme din virksomheds brand og opbygge tillid hos kunderne ved at:

– Linke til social media

– Kontaktoplysninger

– Bruge vittige/motiverende citater

– Indsætte særlige tilbud/kampagner

– Oplysninger om webstedet

Disse små ændringer kan gøre en stor forskel, når det gælder om at øge din virksomheds synlighed og troværdighed.

Afslutning

Selvom e-mailmarketing ikke er den nyeste form for digital markedsføring, er det helt sikkert en af de mest effektive. Og fordi den har eksisteret i et stykke tid, har mange marketingfolk tillid til dens potentiale. Når det er sagt, kræver en solid e-mailmarkedsføringskampagne, at du overholder nogle principper, hvis den skal lykkes.

Nogle tips kan virke mindre og uvæsentlige, men de kan faktisk gøre en kæmpe forskel hver for sig, og tilsammen ødelægge eller booste hele din kampagne!

Hvis du ejer en virksomhed, er det vigtigt, at du altid gennemgår din markedsføringsstrategi og foretager ændringer efter behov. Hvis du er opmærksom på detaljerne og får dem effektueret, vil det resultere i mere produktive kampagner.

søgeresultat side SERP SEO

Bedre SEO på shopify hvordan?

Når man driver en Shopify webshop er det ikke nok at have spændende produkter på hylderne, hurtig leveringstid og fantastisk kundeservice. Der er noget du

Læs mere »
Scroll to Top