Suzuki MotoGp Race SEO

Hvad er On-Page SEO?

Michal Johansen

Michal Johansen

Indehaver af mofa.dk

Alle indlæg

Indholdsfortegnelse

I denne artikel vil jeg, komme rundt om ALT hvad der er værd at vide, i forhold til On-Page SEO.

Jeg vil komme rundt om de 3 vigtigste faktorer, og deres vigtighed i On-page SEO. Jeg vil også gennemgå, hvordan du selv optimerer din hjemmeside, til disse 3 faktorer. Jeg kommer også rundt om interne links, og hvordan man organiserer dette på sin hjemmeside. Afslutningsvist vil jeg komme rundt om, hvor lange dine artikler og tekster på dine sider, skal være for at nå til tops i Google. 

On-Page SEO er udtrykket man benytter for det SEO-arbejde, man kan og bør lave på sin hjemmeside. Det omhandler alt fra URL, interne links, sider, blogindlæg, billeder, tekster og titler, altså alt søgemaskineoptimering som foregår på din egen side.

Kort og godt er On-Page SEO Søgemaskineoptimering som du laver på din egen side, og er således ikke påvirket af Link building, Social Media eller andre udefrakommende faktorer. 

Lad os så komme i gang.

Indhold i denne artikel

Hvad er On-Page SEO?

Når du først skal til at arbejde med On-Page SEO, skal du helst allerede have styr på hvilke søgeord du skal arbejde med, dette klares ved at lave en søgeordsanalyse, ved at lave en søgeordsanalyse ved du hvilke søgeord der er værd at optimere din hjemmeside for, og hvilke søgeord som er spildt arbejde. Udover det bør du også på nuværende tidspunkt være klar over at google, altid vil forsøge at tilbyde dens brugere det bedste resultat. Google vil altid forsøge at levere de resultater som på bedste vis giver dens brugere det de leder efter. Nogen gange skal google bare hjælpes lidt til rent faktisk at forstå hvad din hjemmeside handler om. Her kræver det at vi strukturerer din side på en måde så google forstår sammenhængen. For at opsummere, onpage SEO er alle ændringer du laver på din hjemmeside for at forbedre dens synlighed i søgeresultaterne.

Nogle eksempler på On-page optimering kan være at ændre title tag, H1 Tag og meta description på en side, alt sammen ændringer du kan lave som hører under On-page SEO.

Til sammenligning kan man forestille sig en en motorcykel som analogi. At komme til tops på Google, svarer til at vinde løbet MotoGP. 

De andre hjemmesider (Dine konkurrenter) er de andre motorcykler i løbet. Din On-page SEO er Selve din motorcykel, Stel, Hjul, støddæmper og bremser egentligt alle mekaniske dele. Off-page SEO er din motor. 

Det er netop derfor On-page Seo er så vigtigt, Hvilken motorcykel kan vinde et MotoGp løb uden hjul? Uanset om motoren er den hurtigste og motorcyklen vejer mindst så er det basale så vigtigt, det er hele fundamentet. On-page SEO. 

Suzuki MotoGp Race SEO

De 3 vigtigste faktorer

Når man skal optimere sin hjemmeside, er der nogle elementer som har mere pondus end andre hvis du indsætter dine søgeord i dem. I nævnte rækkefølge.

-Din Url
-Title tag (Side titel)
-Sidens overskrift (H1) 

Under dette: 
H2 og H3 og sidst men ikke mindst dit indhold. 

De første 3 faktorer, er de vigtigste, det er dem som definerer hvad din side handler om, og vi vil gerne optimere alle 3 elementer. 

SEO Page Title

Optimer din URL

Ud fra din søgeordsanalyse finder du du frem til det søgeord som overordnet er det du helst vil blive fundet på, dvs. det med flest månedlige søgninger for det din hjemmeside omhandler. Et eksempel kunne være at du sælger kasketter. I dette tilfælde vil du gerne inkludere søgeordet kasketter i din URL et godt eksempel kunne være: “hjemmeside.dk/kasketter” hvorimod et dårligt eksempel kunne være “hjemmeside.dk/kasketter-og-caps-og-snapbacks-til-boern-og-voksne”.  Som det tydeligt fremgår forsøger vi nu at mase en masse forskellige søgeord ind i vores URL. Det virker meget overdrevet og vil sinke troværdigheden for din hjemmeside. 

En anden ting du gerne vil undgå er at gentage søgeordene i din URL. Feks. hvis dit søgeord indgår i domænenavnet, skal du ikke gentage dette i URL til din “underside”.

OBS Hvis din side allerede har fornuftige rangeringer og links som peger på den, skal du genoverveje hvorvidt du vil optimere din URL, da du risikerer at miste allerede opnået troværdighed og autencitet i Googles “øjne”.  Hvis dette er tilfældet kan du i første omgang blot gå videre til de 2 næste faktorer. 
Hvis du absolut vil ændre URL på en eksisterende side, er et vigtigt at du laver en 301 redirect. Dette betyder helt basic at de links som før gik til din gamle URL, nu bliver viderestillet til din nye URL. 

SEO Title tag (Side titel)

Din sides title tag er den overskrift som du ser i resultaterne i Google. Hvis du bruger WordPress kan du med fordel benytte Yoast SEO plugin, som et værktøj til at hjælpe dig med dette. Prøv at få dine primære søgeord forrest i dit title tag. Det vil indikere tydeligt at det er det her din side handler om.

Du skal ikke proppe dit title tag (keyword stuffing) med søgeord, prøv at skrive naturligt hvor du starter med det vigtigste søgeord, men måske inkluderer varianter eller enkelte søgeord efterfølgende. Men undlad at gentage ord. Den generelle anbefaling er 60 karakterer, så er du sikker på at google viser hele titlen og ikke cutter af et uheldigt sted. 

Brug din søgeordsanalyse som din rettesnor for hvilke søgeord eller varianter du kan benytte her. 

Som du kan se i eksemplet herunder  kan man sagtens benytte både et søgeord man gerne vil rangere på sammen med nogle mindre populære søgefraser. f.eks: “Kasket mand & dame – Sixpence, Nike & New Era – kasketter” Dette er et rigtig god SEO Title Tag.

Det er det af flere årsager, for det første virker det naturligt, og ikke svært at læse. For det andet Har jeg fået en del gode søgeord med i titlen, men med fokus på det søgeord som der klart er flest søgninger på hver måned.  Man kan også vælge evt. at gå med Caps i stedet for. Første søgeord Kasket er klart det søgeord vi tænker der er flest søgninger på ud fra vores søgeordsanalyse.  Derfor starter vi med “Kasket”, Men samtidigt kan vi også se at der er en del søgninger på “Kasketter”, “Nike kasket”, “New Era kasket” “Sixpence kasket” & “Kasket Dame” 

Ved at samle de ovenstående søgeord, og sætte dem op i en naturlig kontekst, kan vi nu arbejde videre med at søgeoptimere for alle disse søgeord på denne ene URL. Så længe vi husker at fokus er på “Kasket”. 

Jeg bruger altid denne side til at lave et hurtigt check på min title tag, den viser dig hvordan din title tag kommer til at tage sig ud i søgeresultaterne i google.  MOZ META TITLE CHECKER

MOZ SEO title checker

Hvis du benytter Yoast SEO Plugin til din WP side, vil jeg anbefale dig at dobbeltchecke dine titler på ovenstående link, da det giver et mere retsvisende billede af hvordan resultatet bliver i Google. 

Som du kan se på billedet herunder har vi også en tekst under SEO title tag, denne kaldes Meta description. Før i tiden havde denne Meta description betydning for hvordan du rangerede på Google, I dag skal man mere se det som en ting der skal optimeres for at få folk til at klikke sig ind på din side. Husk at bruge nogle af de samme søgeord, men gerne med ting som “Hurtig levering”, “Gratis fragt ved køb over…” osv. 

Hvis du ikke selv opsætter en meta description, vil google blot tage noget tekst fra din side, som den tænker er relevant, men det er langtfra optimalt. Sørg nu for at lokke dine kunder ind i butikken, med en tekst du selv sætter op. 

SEO Page Title

Sidens overskrift ( H1)

SEO Overskrift h1

Sidens overskrift, er den du taster ind i toppen af din wordpress side når du opretter eller vil redigerer en side.  Denne bliver som udgangspunkt lavet som en H1. Men hvis du har et dårligt thema, kan du sagtens risikere at denne bliver til 2 H1 tags, eller en h2 tag i stedet. H1 Tag repræsenterer hovedemnet for din side. Når det kommer til at optimere denne, skal du igen følge de samme regler som ved SEO title tag. Men lad nu være med at lave din Seo title tag og din h1 identisk. Du må gerne bytte lidt rundt på ordene eller inkludere nogle andre vigtige søgeord. men det er klart at overskriften ( H1) selvfølgeligt også skal fortælle Google hvad denne side handler om. 

Så nu ved du hvordan du skal optimere dine 3 vigtige ranking faktorer, Der findes en del værktøjer til at gå din side igennem for disse. Det kan være svært at overskue, hvis du har mange undersider, så er det virkeligt en god hjælp med et værktøj. Et gratis værktøj jeg kan anbefale er Screaming Frog

Sørg for at alle dine sider er optimeret på ovenstående 3 faktorer, jeg kan ikke understrege nok hvor vigtige de er i On-Page SEO, og hvor stor en rolle de spiller for dine resultater, dette skal der være styr på. 

Hvis du bruger Google Chrome som din browser, findes der også en Gratis Extension som hedder  SEO META in 1 Click Som du kan installere i din browser og så kan du nemt danne dig et overblik over hver side du besøger.

Her har jeg besøgt Kasket butikken Headz up med mit chrome plugin SEO META in 1 click for at vise hvordan det ser ud i brug. Som du kan se er der en masse spændende data, URL, Links, og de grønne tal udfor title og meta description indikerer at disse er under det anbefalede max. 

SEO in 1 click

Så når du gennemgår din side er det altså vigtigt at du kun har 1 H1 Overskrift. Du kan sagtens have flere H2 & H3 osv. Hvis du har besvær med at få styr på dine H1 & h2 tags kan det være en god ide at kontakte en hjemmesidedesigner som kan hjælpe dig med at få styr på dette problem.  Det er meget vigtigt at få styr på dette, strukturen er utroligt vigtig for at Google forstår din side, og lader dig komme til tops på de rigtige søgeord.

Alt Text - Billeder

Alt Text betyder alternative texts, Hvilket også bare er kendt som Alt tags. Funktionen med dette er at hjælpe svagtseende eller folk som bruger skærmoplæsningsværktøjer til at forstå hvad et billede handler om. Så essentielt skal en person kunne forstå hvad der er på dit billede uden at kunne se det. Hvis dit billede af en eller anden årsag ikke loader korrekt, vil din alt text blive vist i stedet.  Og så er det naturligvis med til at fortælle søgemaskinernes robotter som går din hjemmeside igennem hvad det er for nogle billeder du har på din hjemmeside og dermed hvordan. de skal indekseres. Alt tags er derfor MEGET brugbare af flere årsager.

Helt basic er det egentligt bare vigtigt at du beskriver billedet med ord, og hvis der på billedet er en “New Era kasket”, så ville det være oplagt at skrive det i billedets Alt text især nu hvor vi ved at der er nogle som søger efter det, og vi forsøger. at overbevise google om at vi har New Era kasketter. 

Jeg viser dig herunder hvor du kan ændre dit alt tag på dine billeder i wordpress. 

where to change alt text

Interne links

Afslutningsvis vil jeg fortælle dig om interne links – Hvad er interne links? Et internt link er egentligt blot et link som går fra en af dine sider til en anden af dine sider som begge er på din hjemmeside. Interne Links er super gode til at vise google hvilken relevans en side har. Relevans er en Massiv On-Page ranking faktor. Essentielt skal vi overbevise Google om at din side er den mest relevante for ligepræcis det brugeren har søgt efter i sin søgning. 

hvis du f.eks har en hjemmeside som sælger kasketter, og din besøgende er i gang med at læse om en Sixpence kasket, på siden som er optimeret for dette. Så er det nok super relevant i teksten et sted at linke til “Dad caps” som naturligvis leder brugeren til din side som sælger Dad caps. Det hjælper både Google og din besøgende. Teksten som er synlig når man klikker på linket, hedder anker tekst, og Google bruger denne til at lære mere om hvad din side handler om.  Men husk at interne links helst skal have relevans for brugeren og komme naturligt, alternativt kan du ende med at begge sider bliver straffet af Google.

Udover dette er interne links vigtige for værdien som kommer fra de eksterne links, Dette forklarer jeg mere om i et andet indlæg.

Heldigvis er det utroligt simpelt at lave interne links i WordPress, Du går blot ind på en af dine sider i editoren, finder noget text som du vil bruge som et link markerer det og trykker på “kæde symbolet” Nu kan du indsætte URL som du ønsker linket skal pege på. Den tekst du markerer i editoren bliver din anker tekst.

Indholds længde

Jeg får ofte spørgsmål som: Hvor langt skal mit indhold være? & Hvor mange ord skal min artikel være på? Nogen mener at alle artikler og sider skal være 500 ord, andre mener 1000, i mens andre mener at 5000 ord er formlen til succes. Jeg svarer altid det samme når jeg får dette spørgsmål, i stedet for at gætte så lad os kigge på hvad der allerede virker. Baseret på søgeordet du gerne vil ranke på, kan du nu lave en inkognito søgning på Google, og få syn for sagen. Hvis du tager de første 3-5 resultater på Google, går du meget simpelt ind på siderne en af gangen, markerer hele siden og kopierer alt indhold. gå til denne wordcounter, og indsæt indholdet. 
Nu ved du med sikkerhed hvor mange ord første resultat på google indeholder, tast antallet af ord ind på din regnemaskine og +. Gentag processen for de næste 2-4 resultater, og slutteligt skal du nu på lommeregneren blot dividere med antallet af hjemmesider du har brugt. Så har du gennemsnits indholdslængde for de bedst placerede hjemmesider for netop dette søgeord.  

Uanset hvilket tal du kommer frem til, vil jeg anbefale dig at lave din side eller artikel cirka 10% længere, naturligvis med godt relevant indhold. Dette vil gøre at dit indhold fremstår en smule mere fyldestgørende for emnet og her kommer du igen til at tage kegler hos Google.

Hjælp til SEO

Du kan klikke på linket her, hvis du vil læse mere om hvad du kan vinde ved at bruge mig som freelance SEO konsulent. Du kan også læse om konverteringsoptimering her Konverteringsoptimerings guide eller hvis du søger et Webbureau i København.