semrush 200 organiske søgeord screenshot

Hvad er SEO?

Picture of Michal Johansen

Michal Johansen

Indehaver af mofa.dk

Alle indlæg

Indholdsfortegnelse

I dette indlæg starter jeg med at forklare dig hvad SEO er, og hvorfor det er så vigtigt for din virksomhed. Jeg vil komme rundt om nogle af de gængse myter på området, som jeg tror de fleste er stødt på. Nogen mener at SEO ikke virker, eller at det ikke kan svare sig at investere i, og alt dette vil jeg gerne mane til jorden i dette indlæg. Det er vigtigt for mig at du forstår at SEO kan være en game changer for din virksomheds fremtid. Udover at “myth buste”, vil jeg også komme ind over hvilke to grund elementer som udgør en SEO kampagne.

Lad os komme I gang.

Hvad er SEO?

Hvad er SEO? SEO står for Search Engine Optimization og betyder frit oversat Søgemaskineoptimering. Det er den bedste måde at øge både mængden og kvaliteten af den trafik du får på din hjemmeside fra de organiske søgeresultater.
Organisk trafik er alt den trafik du ikke betaler for, for at få alle med viser jeg her en søgning fra Google. 

søgeresultat side SERP SEO

Som det fremgår af billedet har jeg søgt efter en oplader til min iPhone 11, og Google besvarer min søgning. I toppen kan du se en stor blok med billeder af produkter, det er Google shopping ads. Du kan tydeligt se at det er betalte annoncer da det fremgår oppe I venstre hjørne, at der står “Annoncer”. Under denne blok har vi to annoncer mere som du kan se står der også “Annoncer“ på dem. Under disse starter de organiske søgeresultater. Når du optimerer en hjemmeside korrekt for SEO vil du blive synlig I den organiske del af søgeresultaterne.

Hvorfor er SEO vigtigt?

SEO er meget vigtigt af mange forskellige årsager, hvis du ser på mit eksempel igen, og din virksomhed sælger ladere til iPhone, men ikke er synlig her, så mister du hundrede måske tusindvis af salg hver eneste måned. Du kan sagtens få trafik til din hjemmeside via andre kanaler, f.eks betalte reklamer og sociale medier. Men størstedelen af alt online trafik kommer altså fra søgemaskinerne. I USA mener man at det er mellem 2,5 – 5% af alle der søger som klikker på de betalte annoncer. De fleste stryger direkte uden om annoncerne og går direkte til de organiske søgeresultater. Dette alene burde være en rigtigt god grund til at investere i SEO.

SEO myter

Du har sikkert hørt myter som “SEO virker ikke”, “Linkbuilding er dødt nu” “SEO er for dyrt” etc. I Dette kapitel vil jeg gennemgå nogle af disse myter og pille dem fra hinanden en efter en.

Første myte “Indholdet er det eneste der betyder noget” denne myte er langt hen ad vejen, utroligt sand. Dog kan indholdet ikke stå alene I din SEO kampagne. Et andet utroligt vigtigt element I din SEO kampagne er det vi kalder links. Som jeg vil gennemgå senere. Så selvom indholdet er vigtigt kan det ikke stå alene, og denne myte er derfor falsk. 

“Din Page speed er ikke så vigtig”. Forkert!
Page speed er super vigtigt, og det er en faktor som er blevet mere og mere vigtig gennem de sidste mange år. En af de største årsager til at din sides hastighed er vigtig, er at det handler om brugervenligheden. Googles primære opgave er levere de bedste resultater til dens brugere. Hvis nogen f.eks søger efter et plankebord af egetræ på Google, og klikker på din hjemmeside, som sælger plankeborde af egetræ, men det tager laaang tid at loade siden, så klikker vedkommende tilbage til søgeresultaterne og finder en anden webshop. Dette er en tydelig indikator for google om dårlig brugervenlighed. 

Som resultat af dette, vil Google sænke dine placeringer I Søgeresultaterne og give din side mindre synlighed, da den resulterede I en dårlig brugeroplevelse. Google vil ALTID forsøge at levere det bedste for sine brugere. Derfor er Page Speed super vigtigt..

“Links er døde”. Dette er en af de mere hyppige myter. Den er utroligt langt fra at være sand, og jeg vil forklare dig senere i bogen, hvorfor links stadigvæk er meget vigtige, men også hvor vigtige de er. Men en ting er sikkert Linkbuilding er ikke et overstået kapitel. 



“Gentagen brug af søgeord vil hjælpe mig til tops på Google”. Forkert.
Dette plejede faktisk at være sandt, men vi skal altså mange år baglæns før det her var noget der virkede, jeg tror ikke det har virket de sidste 10 år. Men det virkede engang fordi Google algoritmer Ikea var så gode som de er idag. Dengang kunne man skrive et søgeord ind på en side så mange gange man ville, og du ville stryge til tops fordi du havde nævnt præcis det søgeord så mange gange på din side. Google er heldigvis blivet væsentligt mere intelligent, og disse gamle tricks virker ikke længere.

“Hvis jeg køber annoncer på Google, vil det hjælpe på mine organiske placeringer.” Forkert!
100% Forkert, jeg har testet dette af flere omgange, på flere forskellige hjemmesider og det giver dig absolut ingen fordele I de organiske resultater at købe annoncer.

“Hvis jeg tilføjer flere sider til min hjemmeside vil det hjælpe mig med at opnå bedre placeringer.” Forkert! At tilføje flere sider til din hjemmeside, vil ikke hjælpe dig til at opnå højere placeringer på Google. Når det handler om SEO skal du fokusere på kvalitet frem for kvantitet. Hvis du udgiver 5 kvalitets artikler, vil det give dig væsentligt mere end 50 ligegyldige lavkvalitets artikler. Fokuser på kvaliteten af alle dine sider, så er du godt på vej til at indtage gode positioner på Google.

Hvad består SEO af?

Alle gode SEO kampagner består af to hovedelementer. Den første er On-page SEO, og den anden er Off-page SEO. On-page SEO refererer til alle de ændringer du laver på din hjemmeside som kan forbedre dine placeringer i søgeresultaterne. Samtidigt menes der med Off-page SEO alle de ændringer du kan lave eksternt som vil forbedre din synlighed i de organiske resultater.

Lad os lette låget på On-page SEO krukken og kigge ned I hvad det f.eks kunne være. Eksempler kunne være ændring af Title tag, ændre <h1> tag og ændre meta descriptions. Hvis du ikke ved hvad noget af dette betyder endnu, så bare rolig, jeg skal nok lære dig alt have du behøver at vide for at kunne lave disse ændringer senere i bogen. Det vigtige lige nu er bare at du er med på, at alle disse ændringer er nogle du ændrer på din hjemmeside, og deraf kommer begrebet On-page SEO.

Med Off-page SEO kunne nogle eksempler være, et link til din hjemmeside, optimering af sociale profiler, “mentions” I diverse kataloger etc. Det er altsammen noget du laver på andre sider, som påvirker din hjemmesides SEO derfor navnet Off-page SEO.

Kom til tops med SEO!

Udfyld formularen herunder, så kontakter jeg dig hurtigst muligt.

søgeresultat side SERP SEO

Bedre SEO på shopify hvordan?

Når man driver en Shopify webshop er det ikke nok at have spændende produkter på hylderne, hurtig leveringstid og fantastisk kundeservice. Der er noget du

Læs mere »
Scroll to Top