Flere og flere virksomheder er begyndt at kunne se, værdien i SEO (Search Engine Optimization) som en del af deres digitale markedsføringsstrategi. Det er en langsigtet og effektiv løsning, en investering i fremtiden om man vil, helt imodsætning til PPC (Pay Per Click) annoncering, som kan være ret dyrt i længden.
Før du kan forbedre din hjemmesides placering på Google, skal en SEO Konsulent eller et seo bureau foretage en analyse.
Denne analyse bør omfatte, hvor godt din hjemmeside i øjeblikket rangerer, hvor det kan forbedres, og hvilke strategier der skal iværksættes for at øge dets synlighed i søgemaskinerne.
Hvor meget koster en SEO analyse, og hvad er inkluderet?
Lad os tage et kig på det.
Hvad koster en SEO analyse?
Prisen for en fuld SEO-analyse af din hjemmeside kan ligge mellem 3000 og 100.000Kr.
Disse priser vil naturligvis variere på baggrund af flere variable faktorer, herunder varigheden af selve analysen, altså den tid det tager at udføre analysen.
Hvilke faktorer påvirker prisen?
Mofa.dk kan defineres som et succesfuldt lille seo bureau i København, med års erfaring og mange gode resultater i banken for vores kunder. Vi har udført utroligt mange SEO analyser på hjemmesider af alle størrelser.
Omkostningerne ved en SEO analyse vil normalt blive påvirket af følgende faktorer:
Hjemmesidens størrelse
Prisen for en SEO analyse afhænger af, hvor stort dit websted er. Hvis den er stor og har meget indhold, vil det tage mere tid for de eksperter, du vælger at benytte, at analysere alt. Strukturen af dit websted har også betydning; for eksempel koster analyse (og rettelse) af en WordPress hjemmeside mindre, fordi det er et CMS der er nemt at arbejde med.
Hjemmesidens alder
Hvis dit websted er nyt, vil det være hurtigere at foretage en SEO analyse. Hvis du lige har startet din virksomhed, vil det ligeledes være lettere at skabe en vindende SEO-strategi, der fungerer både on-page og off-page. Hvis vi snakker ældre hjemmesider kan en SEO-audit dog tage lidt længere tid.
Ethvert indhold som linker til hjemmesiden off-page SEO og alt det indhold der er på siden on-page SEO skal undersøges nøje, før man går videre med ændringer ,og det kan tage længere tid for det SEO-team, der arbejder på det.
Forskellige slags analyser
Blandt andet vil dybden af din SEO analyse påvirke, hvor meget den samlede analyse koster. Der findes fem typer SEO analyser: Teknisk Analyse, indholds Analyse, Analyse af some profil, link analyse (eller off page SEO analyse) og konkurrent analyse.
Hvilken en din hjemmeside har brug for – samt hvilken type hjemmeside du har – er det, der bestemmer den endelige pris. En blog med masser af lange artikler kræver naturligvis mere arbejdskraft til en indholdsanalyse end en simpel teknisk vurdering. Du kan også vælge en kombination af flere typer SEO analyser, hvilket naturligvis vil afspejle den endelige pris.
Hvad er inkluderet i en SEO analyse?
SEO Analyse foretages primært for at forbedre en hjemmeside, så det rangerer højere inden for specifikke søgninger. Alle hjemmesider og virksomheder er unikke, hvilket også betyder, at der ikke findes en SEO løsning som passer til alle.
Typisk vil en SEO analyse gennemgå forskellige dele af selve hjemmesiden, såsom hvor velorganiseret og læsbar hjemmesiden er, om alle billeder og tekster vises korrekt på siderne, kontrol af ødelagte links osv.
Der findes mange typer af SEO analyser.
Den mest omfattende revisionspakke vil omfatte:
Teknisk SEO analyse
En teknisk SEO analyse, ser på alle de tekniske elementer af din hjemmeside. Den vurderer din hjemmesides opsætning og brugervenlighed.
Din SEO konsulent vil evaluere på målinger som f.eks. sideindlæsningstider, mobiloptimering og andre elementer, der påvirker dit websteds læsbarhed og brugervenlighed, herunder 404-fejl og duplikeret indhold.
Indholds analyse
En indholdsanalyse er en omfattende undersøgelse, af det skriftlige indhold på din hjemmeside, herunder dine servicepages, landingpages og blog.
SEO optimering handler i dag om kvalitetsindhold. Ved at se på din hjemmesides eksisterende indhold, vil din SEO Konsulent finde mulighederne, som kan hjælpe med at forbedre din hjemmesides placering i søgemaskinerne.
Når et SEO bureau forsøger at finde potentielle nemme forbedringer af placeringer (dvs. “lavthængende frugter”), kigger de normalt først efter søgeord med fornuftig trafik og lav konkurrence – det er søgeordsudtryk, som teoretisk set burde være nemmere at opnå gode placeringer på, og hvor manglende konkurrerende hjemmesider, gør det væsentligt nemmere at opnå gode resultater i SERP (Search Engine Results Page).
Konkurrence analyse
Ved at foretage en konkurrence analyse kan du få en forståelse for din hjemmesides situation, i forhold til konkurrenterne i branchen. Ved at identificere både styrker og svagheder hos konkurrenterne, er du i stand til at forbedre dit eksisterende indhold. Samtidigt giver det dig et billede af, hvad der kræves for at være bedre end dine konkurrenter.
SoMe Analyse
En social media analyse ser på, hvor ofte din hjemmeside bliver delt på platforme som Twitter, Facebook, Pinterest og Instagram. Men også hvor mange sociale medier din virksomhed eksisterer på. Den vil også kigge på elementer som URL forkortelser, samt teksten i dine opslag.
Link analyse
En link analyse er et vigtigt skridt i forbedringen af din hjemmesides SEO. Denne proces undersøger alle backlinks til din hjemmeside og vurderer deres kvalitet. Målet er at sikre, at du har links af høj kvalitet, der peger tilbage til dit websted, hvilket vil bidrage til at forbedre din synlighed uden for webstedet. Et link af høj kvalitet, skal komme fra en relevant hjemmeside, og fra en relevant artikel. Et link er en anbefaling, og den skal altså give mening for Google.
Hvor lang tid tager en SEO analyse?
Hvor lang tid en SEO analyse tager, kan variere en del afhængigt af størrelsen på din hjemmeside. Din hjemmeside og typen af analysen afgør tidsforbruget. F.eks. kan en stor hjemmeside med meget indhold, mange backlinks og indhold uden for hjemmesiden tage længere tid at få analyseret end andre hjemmesider. Husk på, at SEO skal betragtes som et marathon løb og ikke en 100 meter sprint. Tiden for SEO analysen, bør ikke være en afgørerende faktor, da det udgør hele fundamentet for resten af din SEO Optimering.
Hvorfor skal du få lavet en SEO analyse?
Selv om du måske ikke planlægger at sætte gang i en decideret ny SEO strategi, kan en SEO analyse stadig være yderst nyttig med hensyn til at opgradere brugeroplevelsen på din hjemmeside.
Årsager til, at virksomheder bør foretage analyser af deres hjemmesides SEO, er bl.a:
De langsigtede resultater.
Hvis du forsøger at spare penge på dyre PPC-kampagner, er SEO den mest overkommelige (og langsigtede) form for digital markedsføring.
I modsætning til en PPC-kampagne behøver du ikke at blive ved med at betale for en SEO kampagne. Selv om du måske betaler for SEO optimering i starten (dette indebærer normalt blogskrivning, søgeordsforskning og linkbuilding), vil disse udgifter hjælpe dit websted med at ekspandere organisk i mange år fremadrettet. Dine opnåede resultater, er som udgangspunkt holdbare, og kræver således mindre vedligeholdelse, i fremtiden.
Dette er naturligvis meget forskelligt fra branche til branche.
Forbedret bruger oplevelse
En SEO analyse hjælper ikke kun din hjemmesides placeringer på Google. Den skaffer også flere besøgende og gavner brugeroplevelsen. Hvis nogen forsøger at bruge din hjemmeside, vil de forsvinde igen hvis du har lange loadingtider, ødelagte links eller uinteressant indhold.
En SEO analyse får fjernet eventuelle oversete fejl på hjemmesiden og skaber en mere brugervenlig oplevelse, der får dine besøgende til at blive hængende.
Ram din Målgruppe
De fleste erhvervs drivende løser en konkret problemstilling folk står med, og tjener penge på det. Hvor kigger de fleste mennesker hen, når de har brug for løsninger? Internettet, ja og især Google. Med 3,8 millioner søgninger hvert minut kan du nemt ramme dine potentielle kunder hvis du ellers bare en synlig når de søger efter dig. Hvis du har kvalitets indhold på din hjemmeside, promoverer du ikke kun din virksomhed som en serviceminded virksomhed, men du giver også læserne noget værdifuldt gratis – en win-win-situation!
Opsummering
Prisen for en SEO analyse varierer afhængigt af størrelsen på din hjemmeside, hvilken type analyse du har brug for, og hvor svært det er at foretage de nødvendige SEO undersøgelser. Det er vigtigt at huske, at ingen hjemmesider er ens, når det kommer til optimering; hver hjemmeside har brug for en unik tilgang, hvilket er grunden til, at der sjældent findes one-size-fits-all-løsninger på dette område.
Vil du have et tilbud på en SEO analyse af din hjemmeside, eller måske du ønsker at opstarte en SEO kampagne med det samme, uanset hvad så udfyld formularen herunder, så hiver jeg fat i dig hurtist muligt.
SEO analyse til din virksomhed?
Udfyld formularen herunder, så kontakter jeg dig hurtigst muligt.