Cool frenchie in train

Hvordan vælger man et SEO venligt domæne navn?

Michal Johansen

Michal Johansen

Indehaver af mofa.dk

Alle indlæg

Indholdsfortegnelse

Nogle virksomheder vælger at negligere vigtigheden, af deres domænenavn i forhold til SEO. Det gode spørgsmål er måske om de ved, hvor vigtigt det faktisk er.

Googles algoritmer tillægger ikke længere dit domænenavn særligt stor værdi, i hvertfald ikke på niveau med dit indhold, dog er det stadig en stor faktor for område baserede forretninger, kundernes tillid og din branding værdi.

For at gøre det nemmere for dig, har jeg udarbejdet denne guide. Den dækker alt hvad du skal vide, om valg af et SEO-venligt domænenavn, – fra brainstorming af brandnavne til søgeordsdomæner. Læs med her, hvis du står og skal finde på dit nye domænenavn!

Er domænenavnet vigtigt for SEO?

Ja – Det at have et ordentligt domænenavn, ER vigtigt og god SEO-praksis.

Enhver kunde eller besøgende på din hjemmeside, vil i første omgang etablere en tillid til din virksomhed, udelukkende baseret på baggrund af det domænenavn, du vælger til din hjemmeside.

Et kort, rent, enkelt domænenavn – især hvis det vedrører din virksomhed – med en .dk .com, eller .org-endelse vil øge forbrugernes tillid. Modsat vil ukendte endelser se mystiske ud for brugeren, og være en torn i øjet for de fleste.

Hvis du ønsker, at dit websted skal ligge højt på Google, og helt ærligt, hvem vil ikke det?, så er du nødt til at tænke på brugeroplevelsen.

Et fængende domænenavn vil være med til at øge din CTR (Click Through Rate) altså hvor mange besøgende der ser dig i de organiske resultater, som efterfølgende klikker på din side.

En høj CTR er en indikator overfor Google på at den besøgende, finder din side interessant i forhold til det de søgte efter. Dette er en markant faktor som direkte påvirker dine placeringer i søgeresultaterne i fremtiden.

I denne artikel er der nogle nyttige anbefalinger til SEO-venlige domænenavne, som du bør tage med i dine overvejelser. Uanset om du allerede har valgt et domænenavn eller er i tvivl, så skal du tage de følgende tips med i dine overvejelser for at forbedre din hjemmesides SEO.

Korte domænenavne

Lange navne, der er svære at udtale eller læse, vil være sværere at huske for kunderne.

Derudover kan det gøre det udfordrende for dig at skabe diverse reklamer, tryksager etc. efterfølgende hvis din hjemmesides adresse er for lang.

Skriftligt indhold, der flyder pænt og leder brugerne organisk til dine tjenester. Ideelt set bør dit domænenavn være mellem fire og 16 tegn langt – på den måde er det let for besøgende at huske. Og jo mere organisk trafik dit websted får, jo højere vil dets placering blive.” Nogle eksempler på virksomheder der har valgt korte domænenavne med succes kunne være : Ekstra Bladet (eb.dk) Eller Danmarks Radio (dr.dk) Forestil dig hvor besværligt det ville være at skulle skrive hele navnet hver eneste gang man besøger eb.dk, så er bt.dk pludseligt et meget nemmere medie at besøge. 

.dk, .com eller noget helt tredje?

Du skal bruge troværdige domæneendelser som .dk, .com, .net osv., når du vælger et domæne til din hjemmeside. Det får din hjemmeside til at se mere professionel ud end at bruge en upopulær endelse. Google tager måske ikke rigtigt højde for din domæneendelse, når den rangerer, men brugerne vil bemærke det, og det vil påvirke din hjemmesides placeringer. .com er stadig den mest populære og pålidelige mulighed internationalt, her i Danmark kommer du ikke uden om .dk domæner, hvis du er en seriøs virksomhed. Endelsen påvirker ikke dine placeringer i søgeresultaterne direkte, men det påvirker hvor troværdigt, eller ægte din hjemmeside ser ud, og det påvirker brugernes adfærd. Dette påvirker så igen dine placeringer, så indirekte har det potentielt en stor effekt på dine placeringer i søgemaskinerne, på trods af at det ikke direkte er en ranking faktor.

Søgeord i domænet?

Mens domæner, der er identiske med dine søgeord kan have en effekt på dine placeringer(især hvis det er et varemærke), bør du overveje det meget kraftigt. f.eks apple-airpods.dk ville måske kunne have en gavn på dine placeringer på søgeord relateret til “apple airpods”. Men der er flere fælder.

For det første har googles egen John Mueller meldt ud for cirka 8 måneder siden at man ikke skal bruge søgeord i sit domænenavn, da det simpelthen ikke påvirker ens placeringer, han siger derimod at det begrænser ens muligheder for at udvide eller ændre sin forretning senere.

Du kan læse hele samtalen med John Mueller fra Google svar lige her. Kilde: reddit.com : https://www.reddit.com/r/SEO/comments/sta8hd/comment/hx2ml16/

Google vil have brands og mærker som de kan stole på, og som over tid, gør sig fortjent til gode placeringer. Det er ikke moget nyt at ældre domæner har en fordel rent SEO mæssigt, da Google har haft tid til at vurdere dem, og se dem an, i forhold til helt nye domæner.

Så pas på med at lade dine søgeord vælge dit domænenavn, det har formentligt ikke nogen reel SEO værdi, og Google ser hellere at du bruger dit eget brand, og på denne måde opbygger et mærke som folk har tillid til. Et brand skal være smart, uden nogen åbenlys betydning og let at sige og stave. Det skal også være fængende og mindeværdigt: At etablere en brandidentitet begynder med at udvikle et brand image, men det kommer vi ind på senere.

Fordele ved at bruge søgeord

Selv om Google normalt foretrækker brand-domæner, er der nogle fordele ved at have et søgeordsdomænenavn. Det giver dig f.eks. mulighed for at dine besøgende ved hvad din virksomhed handler om fra starten. På den måde vil de besøgende forstå, hvad din virksomhed handler om, selv om indholdet ikke er udviklet endnu.

Søgeords-domænenavne er også nyttige, da de tilskynder til at klikke på dem. Lad os f.eks. sammenligne Gyldendal.dk (Forlaget) med abc-forlag.dk som er et domænenavn med søgeord inden for samme område.

En person, der søger efter råd om at skrive eller udgive en bog, ville helt sikkert klikke sig videre til abc-forlag.dk, da ordet forlag indgår i navnet, kan der ikke herske nogen tvivl om at dette er et forlag. Naturligvis ved de fleste godt at Gyldendal er et forlag, men det ved vi kun fordi, de har investeret tid og ressourcer, til at vi kan genkende og forstå deres brand. 

Unikke domænenavne uden søgeord

Hvis dit domænenavn er baseret på dit firma navn, og er et mærke uden søgeord, har du nemmere ved at ændre og tilpasse din forretning hen af vejen.

Hvis du har et domænenavn med et søgeord, f.eks. vinduespudserjens.dk , men ønsker hen af vejen at begynde at tilbyde terasserens, facederens, og måske helt andre ydelser som ikke har noget med vinduespuds at gøre, vil det være betydeligt vanskeligere at slå igennem med de dele af din forretning som ligger væk fra det oprindelige domænenavn.

Desuden har branded domæner den fordel, at de nemt kan huskes, hvis du vælger et kort, hurtigt og spændende domænenavn. Dette er afgørende for din SEO-rangering, da Google også ser på hvor mange der går ind og taster dit domænenavn direkte ind og søger direkte på dette.

Det er egentligt relativt simpelt: Jo nemmere og bedre, dit domænenavn er, kombineret med en fornuftig marketing strategi, jo flere direkte besøgende vil dit websted få. Direkte besøgende giver en fordel i Googles vurdering af din hjemmeside, højere placeringer giver flere organiske besøgende.

På den anden side betyder et domænenavn med et mærke eller firmanavn, at du skal investere tid og penge i at opbygge dit brand og din virksomhed. Dette vil højst sandsynligt kræve brug af platforme som Twitter, TikTok og Instagram for at øge kendskabet til brandet samt en stærk brandidentitet herunder: logo, skrifttype, principper og værdier. Det kan være en langvarig og dyr process at gennemføre isoleret set, men det er for nogle virksomheder det eneste rigtige. Tænk på nogle af de virksomheder du kender, nogle navne indikerer tydeligt hvad virksomheden laver, men er også nemme at glemme igen, hvor mange mere unikke og intetsigende navne er navne man husker, som regel bedre.

Nogle eksempler kunne være:

  • Danske bank
  • Vistaprint
  • Sengetid
  • kop&kande

Branded mærker som er uden søgeord:

  • Nordea
  • moo.com
  • Hästens
  • Imerco

By eller område i domæne

Da Google altid tilpasser sine søgeresultater til at matche brugerens aktuelle placering og sprog, kan domænenavne med placering være meget nyttige for SEO optimering. Et stedbaseret domænenavn kan være en glimrende metode til at tiltrække flere lokale forbrugere og kunder f.eks ved at have en murervirksomhed i en bestemt by eller område. Hvis du f.eks bor i Helsingør og søger efter en Murer vil du nok være tilbøjelig til at vælge denne:

  • helsingør-murerjp.dk

Frem for:

  • murer-jenspetersen.dk

Da det tydeligt fremgår at de hører til i helsingør i det første forslag.

Hvis du ønsker at udvide din virksomhed i fremtiden, og dække et større område kan det give problemer, og det er også kompliceret, hvis du decideret flytter lokation. I så fald skal du ændre dit domænenavn og websted og optimere indholdet til det sted, hvor du er flyttet hen.

Hvis din virksomhed udelukkende findes online, men tilbyder tjenester eller varer i et stort område, anbefales det ikke at bruge et stedbaseret domænenavn.

Brugeroplevelsen

Det mest afgørende aspekt at overveje, når du vælger et SEO-venligt domænenavn, er brugeroplevelsen. Selvfølgelig kan søgeord være nyttige og hjælpe dit websted med at blive forstået, og hermed måske give dig nogle “hurtige resultater”, men et brand navn giver dig mulighed for at bygge et mærke fra bunden uden begrænsninger eller hindringer i fremtiden.

Hvis du har lidt svært ved at komme i gang, og fortsat ikke ved hvilket domænenavn du skal vælge til din type virksomhed, er du altid velkommen til at skrive en mail på info@mofa.dk. Som SEO konsulent tilbyder jeg professionel hjælp til alt der vedrører din hjemmesides SEO.

Hvis du ønsker at gøre alt det rigtige for din hjemmesides SEO og på denne måde opnå gode placeringer i søgemaskinerne, vil jeg anbefale dig at læse hele min SEO guide om on page optimering.

.dk er den mest almindelige domæneendelse til hjemmesider i Danmark, og det giver din hjemmeside et professionelt og autoritativt udseende. Hvis din virksomhed dækker flere lande, kan det være en god ide at have alle de lokale endelser, og alternativt skal du vælge .eu, .com eller lign. bredere internationalt domæne endelse.

Det korte svar er desværre nej. Din tidligere SEO-indsats kan nemt gå til spilde, hvis du ikke er meget velovervejet med hensyn til valg af domænenavn fra starten, og en evt. flytning eller ændring af domæne, anbefaler jeg ikke at du selv udfører, da du nemt kan miste alt den SEO værdi du havde opbygget på dit tidligere domæne, rådfør dig altid med en SEO ekspert inden sådan en ændring udføres.

Kom til tops med SEO

Udfyld formularen herunder, så kontakter jeg dig hurtigst muligt.

søgeresultat side SERP SEO

Bedre SEO på shopify hvordan?

Når man driver en Shopify webshop er det ikke nok at have spændende produkter på hylderne, hurtig leveringstid og fantastisk kundeservice. Der er noget du

Læs mere »
Scroll to Top