Du har en fantastisk hjemmeside, du elsker den, og du er sikker på at dine besøgende og kommende kunder også vil elske den. Hvis de dog bare kunne finde den! Måske du har haft nogle gode placeringer i søgeresultaterne, men pludselig er du nærmest ikke eksisterende. Er alt dit SEO Optimerings arbejde nu spildt?
At opnå gode placeringer i de organiske søgeresultater, kræver viden og kendskab til SEO. Der er mange andre som også forsøger at blive synlige på præcis de samme søgeord, og derfor skal du gøre det bedre end dem for at have en chance på side 1. Hvis dine konkurrenter gør det bedre end dig, vil du stryge ned af listen og så snart du ikke er på side 1 længere, kan det være virkeligt svært at blive set af dine potentielle nye kunder.
Der er intet tilfældigt over hvem der har de gode placeringer i søgeresultaterne, og hvis man blot udgiver tilfældigt nyt indhold og linker til sin hjemmeside fra diverse fora på nettet er sandsynligheden for succes ikke særligt stor. SEO optimering er en benhård konkurrence, jeg har tidligere sammenlignet det med et motoGP løb, alt skal fungere for at du kommer ind blandt de første, det er ikke nok at have en hurtig motorcykel, hvis den mangler noget essentielt som f.eks. hjulene, eller selv hvis motorcyklen er komplet, og ubetinget den hurtigste der deltager i løbet, har du også brug for at føreren er en professionel, ellers har man ikke en chance.
At ligge på side 1 på Google, foran millioner af andre hjemmesider sætter din virksomhed i en særligt fordelagtig situation, da dette gør dig synlig for dem som søger efter det du tilbyder. Helt basalt set har man ikke råd til at spare på SEO.
Der er mange årsager til at din hjemmeside kan være faldet i placeringer. I denne artikel har jeg sammensat de hyppigste årsager til hvorfor din hjemmeside ikke kommer frem på Google.
Ikke mobil optimeret
Ifølge nyeste studier er cirka 60% af alle online søgninger nu foretaget fra en mobil telefon. Der er nogle brancher som scorer højere end andre, f.eks. Barer & Restauranter.
Din hjemmeside kan være virkeligt god, informativ, og have et lækkert design, men hvis den ikke er mobiloptimeret vil du ikke få de gode placeringer. Søgemaskinerne gør alt hvad de kan for at optimere oplevelsen for deres brugere, og her er en responsiv, eller mobil optimeret hjemmeside virkeligt noget der vejer tungt i vurderingen af din hjemmeside.
Google var den første søgemaskine som benyttede “mobile first indekseringen” og er din side ikke mobil venlig, så vil den blive straffet med dårlige placeringer i søgemaskinerne, hvis du overhovedet formår at dukke op.
Løsningen
Google vil gerne hjælpe dig godt på vej, og derfor findes der også denne side, hvor du får hjælp til hvilke ting Google mener du skal optimere for at gøre din hjemmeside mere mobil venlig. Google´s mobil test.
Hvis din test ikke ser ud som på billedet her, er det fordi din hjemmeside har nogle udfordringer, det kan dreje sig om dit hjemmesidedesign, men det kan også skyldes mere tekniske detaljer. Hvis du er i tvivl om hvordan du skal gøre din side mobil venlig, vil jeg anbefale dig at tage fat i et webbureau eller en udvikler som kan hjælpe dig videre. Dette er nødvendigt for at have en realistisk chance i Søgemaskinerne.
Manglende vedligeholdelse
Hvis du tror du har en god SEO strategi fordi du uploader en ny artikel engang imellem, eller laver en ny video når du lige føler for det, så må jeg desværre skuffe dig. Denne tilfældighed og manglende vedligeholdelse kontinuerligt af din hjemmeside og dit indhold vil gå hårdt ud over dine rangeringer.
For de fleste kan det være udfordrende at udgive nyt interessant kvalitets indhold løbende. De fleste argumenter går på at det tager utroligt lang tid på at skabe noget ordentligt indhold, og det er jo heller ikke forkert. Der går tid med at:
- Researche emnet, finde kilder, og studier som kan henvises til.
- Optagelse af video
- Skrive artiklen eller blog indlægget.
- Læse korrektur
- Redigere og uploade.
Hvis de første 20 blog indlæg du laver ikke giver noget resultat, og dine videoer iøvrigt ikke er et hit, kan det være svært at holde motivationen for at fortsætte med dette meget tidskrævende arbejde.
Løsningen
hvis du er seriøst og dedikeret omkring din SEO, skal du gøre som de professionelle. Prøv at lave en marketing kalender, og en decideret strategi for dit indhold. Sæt datoer på hvornår du gerne vil udgive dine artikler, sammen med et emne, en overskrift, og måske nogle søgeord som denne artikel kan bruges til at optimere for.
Som med alt andet, gør øvelse mester og det gælder også her. Når dine artikler og dine videoer bliver bedre, vil din side også begynde at få bedre placeringer. Det handler om at skabe indhold som er af en høj kvalitet for de besøgende.
Duplicate content
Originalt indhold er det du selv skaber, det du skriver skal ikke være en kopi af noget som findes på en anden hjemmeside, da Google ønsker at vise unikke resultater til dens brugere. Derfor slår Google også relativt hårdt ned på duplicate content, og din side vil blive straffet for hvis du har kopieret væsentlige dele af dine tekster fra andre hjemmesider. Det ville ikke give meget diversitet på internettet hvis hjemmesider bare kopierer indhold fra andre hjemmesider. Netop derfor skal du holde dig alt for god til dette. Det er desuden ulovligt at stjæle tekster fra andre hjemmesider og udgive dem uden forfatterens tilladelse.
Men du kan også i bedste mening kopiere indholdet fra din egen hjemmeside, og nu laver en ny side med samme indhold, Google er måske splittet, hvilken side er den mest relevante og hvorfor har du 2 sider på din hjemmeside med nærmest identisk indhold? Du ender med 2 sider som ikke har særligt gode forudsætninger i søgeresultaterne (SERP), i stedet for en side som rangerer virkeligt godt.
Løsningen
Heldigvis findes der også en løsning på dette problem. Inden fu går i gang med at lægge nyt indhold ud på din hjemmeside, skal du selvfølgeligt først og fremmest aldrig kopiere noget fra andre hjemmesider udover. f.eks citater som du kan henvise til. Brug et SEO værktøj som kan hjælpe dig med at crawle din hjemmeside, og finde duplicate content. Læs denne artikel om de bedste SEO værktøjer. for at blive klogere på dette, Hvis du finder ud af at du har 2 sider som egentligt handler utroligt meget om det samme, kan det være en fordel at samle alt indholdet i en bedre artikel, så hæver du kvaliteten af denne. og Google er ikke længere i tvivl om hvilken af dine sider den skal vise til sine brugere, da du har samlet indholdet i en artikel. Husk at lave en 301 redirect fra den side som ikke er i brug mere til den opdaterede version. På denne måde får du også alt den SEO Power med, som der måtte være i første URL, og sørger for at alle som måtte finde den gamle side, bliver vist hen til den nye opdaterede artikel.
Øget lokal konkurrence
Hvis du oplever en stigning af konkurrenter til din virksomhed i dit lokalområde, kan det nemt have en negativ effekt på dine placeringer i søgeresultaterne. Lokal SEO er en diciplin i sig selv, hvor man naturligvis er bedst stillet som eneste pizzaria i en lille provinsby, er det ret nemt at rangere på “Pizzaria Bynavn”. Men hvis du har f.eks 20 andre pizzeriaer inden for en radius af 5 km, så skal man stå lidt tidligere op for at være i top 5.
Men hvordan finder du ud af om der er nogle konkurrenter til din virksomhed i området? Den nemme metode er blot at indtaste nogle af de søgeord du gerne vil findes på i en Google søgning og se hvem der dukker op, det er dine konkurrenter. Du kan også bruge et søgeordsværktøj som f.eks Ahrefs eller det danske Morningscore, og bruge dette til at finde dine konkurrenter, se hvilke søgeord de ranker på, og følge med i deres SEO Optimering holdt sammen med din egen.
Løsningen
Bare fordi der er konkurrence, behøver du ikke at give op på forhånd. Så længe det er en sund konkurrence kan du sagtens komme til tops. Men det kræver selvfølgeligt lidt mere kendeskab til hvorfor dine konkurrenter ligger så godt placeret i forhold til dig. Derfor laver man oftest en konkurrent analyse, inden man starter en SEO kampagne op, da man på denne måde ved mere konkret hvad der skal til for at gøre det bedre end dine konkurrenter. Nogen gange skal man se i øjene at konkurrenterne bare har bedre indhold, med en større værdi for de besøgende, så er der kun en rigtig mulighed. Lav noget indhold som er endnu bedre, det er i sidste ende det der virkeligt betyder noget. Hvis dit indhold virkeligt er godt, vil du også få en masse links helt naturligt.
Skab noget indhold som er unikt, og som dine besøgende har lyst til at opleve, så vil du hurtigt stryge til tops foran dine lokale konkurrenter.
Dårlige links
Hvis du får et link fra en anerkendt hjemmeside, vil det øge din hjemmesides troværdighed og autoritet. Dette er en stor ranking faktor. Men de forkerte links gør præcis det modsatte, links fra hjemmesider med et blakket ry kan nemt skade dine opnåede placeringer.
Det samme gælder med links af en lav kvalitet, links som kun er lavet med det formål at manipulere din Page Rank.
For at kunne spotte lav kvalitets links, er det en god ide at se på alle dine indgående links, f.eks i Google search console, og se om der er er nogle underlige links som peger på din hjemmeside.
Løsningen
Når du først har identificeret de sider som linker til din hjemmeside, som er af en dårlig kvalitet, kan du bede webmasteren på hjemmesiden om at slette linket til din hjemmeside, samtidigt vil jeg anbefale dig at bede Google om at ignorere de links som det drejer sig om. Hvis du er i tvivl om hvordan du tjekker dine indgående links, din konkurrencesituation eller bare ønsker at få lavet en gennemgang og en SEO analyse af din hjemmeside er jeg som SEO Ekspert altid klar til at hjælpe dig. Brug formularen herunder så kontakter vi dig inden for 24 timer.
Snak med en SEO Ekspert!
Udfyld formularen herunder, så kontakter jeg dig hurtigst muligt.