Bruger du digital marketing i din virksomhed? Hvis svaret er nej, eller du er i tvivl skal du vide at dine konkurrenter overhaler dig.
Online markedsføring eller digital marketing kært barn har mange navne.
De traditionelle markedsføringsbureauer leverer ikke længere de resultater som man kunne opnå tidligere. De er dyre, og meget upålidelige i en moderne digital verden.
De fleste virksomheder har allerede en eler snden form for digital marketing.
Omkring 34% har allerede integreret online markedsføring i deres markedsføring strategi. 17% har ikke en digital strategi selvom de bruger adskillige online kanaler til at promovere deres virksomhed, brand eller produkter med.
Der er ikke nogen store virksomheder som i dag får vist en reklame i tv, avis eller på bannere og så læner sig tilbage og venter på resultaterne. De bruger alle sammen i stor udstrækning digital marketing og skaber forbindelse til deres målgruppe gennem de sociale medier de bruger, gennem videoer og gennem søgemaskinerne. Dette fremmer deres synlighed, og skaber salg som kun vokser over tid. I denne artikel vil jeg belyse digital marketing, og hvorfor det luge nu er et godt tidspunkt at investere i dette.
Hvad er digital marketing?
Digital marketing er en bredt begreb, som dækker over online marketing gennem forskellige kanaler f.eks email, sociale medier, søgemaskiner og hjemmesider som alt sammen bruges for at ramme målgruppen for din forretning. En god digital marketing strategi handler om forståelse.
Forståelse for hvor din målgruppe er, og hvordan du skal møde dem på bedste vis. Nogle geniale digital marketing strategier inkluderer:
- Affiliate marketing: Er en strategi hvor man bruger nogle anerkendte personligheder eller eksperter til skabe massere af trafik og salg. Affiliate marketing er en anbefaling fra en person det kunne f.eks være at du solgte japanske knive, og i denne forbindelse fik en kendt tv kok, til at teste dit produkt, i form af en test som enten kunne være på video, eller på vedkommendes egen blog. Uanset så er formplet at det vil trække besøgende til din hjemmeside og skabe salg af disse nye knive som nu er anbefalet af denne kendte kok. Affiliate marketing fungerer sådan at hver gang du sælger et produkt til en kunde om kommer igennem denne persons side, får han en procentssats eller en fast takst da han jo formentligt er primær årsag til salget. Mange mener at denne form for personlig markedsføring fra kendte og eksperter er meget konverterende og ofte skaber mange salg, da det er en person man har tillid til, og eller følger som pludseligt anbefaler produktet.
- Mobile marketing: I 2016, meldte Google officielt ud at mere end 50% af alle søgninger på deres tjeneste kom fra en mobil enhed. Dette gjorde også at Google kraftigt opfordrede hjemmesideejere til at mobiloptimere og lave mobilvenlige hjemmesider. Ved at lave apps eller mobiloptimerede hjemmesider sikrer du at alle er velkomne på din side, og at du ikke bliver valgt fra af alle dem som benytter mobile enheder.
- Content marketing: Når man taler om digital marketing, er dit indhold kongen. Content marketing er en strategi hvor du skriver en masse kvalitets indhold til f.eks din blog, men også gæsteblogger på andres hjemmesider, og generelt bare skaber indhold som gør din hjemmeside brugbar og værdifuld for dens brugere. Det kan være med tanke på at dine brugere skal lære noget, eller måske besvare spørgsmål som din målgruppe sidder med, i form af infografikker, video eller en artikel. På denne måde gør du din hjemmeside attraktiv for din målgruppe, de opdager at du er en ekspert inde for dit felt, og naturligvis vil de derfor bruge dig, hvis de skal købe assistance eller et produkt som du har. Processen inkluderer at undersøge et emne grundigt, udefra hvilke problemstillinger målgruppen står i og hermed har af udfordringer som du kan hjælpe dem med at komme med løsninger på. Omkring 70% af alle online markedsføringsbureauer, har en helt klar content marketing strategi.
Andre Online markedsførings strategier kunne være, Social media marketing, Google ads, søgemaskineoptimering og email marketing
Online markedsføring sætter fart på din virksomhed
Selvom online markedsføring for længst har bevist sit værd, er der stadigvæk mange virksomheder, som holder fast i den mere traditionelle markedsføring. Det kan være uforståeligt, for de fleste som har bevæget sig i traditionel markedsføring når de oplever hvor stærkt og kraftfuldt det er at investere i online markedsføring. Her kommer nogle gode argumenter for hvorfor du skal investere i online markedsføring.
- Online markedsføring som SEO hjælper med at skabe synlighed, trafik og konverteringer. I modsætning til traditionel markedsføring, hvor der var mange begrænsninger og flaskehalse i vejen fra en “visning” til en konvertering, skaber online markedsføring mere trafik og salg. Du kan skaffe massere af besøgende via de sociale medier og søgemaskinerne.
- Strategier som hjælper på at forstå målgruppen bedre. Uanset om du foretrækker social media marketing, email marketing eller affiliate marketing, kommer du pludseligt helt tæt på din målgruppe.
Din målgruppe kan kontakte dig direkte via email eller gennem din mobil app, for at få besvaret deres spørgsmål, og give feedback.
- Den bedste måde at få følgere til at interagerer med dit indhold. Hvis du viser en reklame på en tv kanal, er det virkeligt svært at gennemskue om de resultater du oplever rent faktisk er relateret til din tv kampagne. Modsat er det virkeligt nemt at overvåge hvilke af dine digitale strategier som virker, og giver de resultater du søger. F.eks. kan du opsætte UTM på dine produkters URL når de følger en bestemt kampagne. Det er også nemt at følge med. i hvilke af dine affiliate marketing kampagner so rent faktisk skaber salg. Det betyder i sidste ende at du kan lave en målrettet resultatorienteret indsats.
- Investering i online markedsføring hjælper med at opbygge og styrke dit brand. Med online markedsføring er målet ikke udelukkende at skabe salg. Strategierne er langsigtede, og går efter at skabe et brand som folk vender tilbage til. Når dine prudukter demonstreres i videoer, og dit firma omtales på forskellige sociale medier, de modtager emails omkring dit brand, og du iøvrigt dukker op i søgeresultaterne når folk søger efter dit produkt eller dit brand, så står du pludseligt utroligt stærkt hos din målgruppe.
Sidste skridt
For at få stor succes med markedsføringen for din virksomhed i dag er online markedsføring ikke et valg. Det er den mest effektive måde at sætte skub i din virksomhed og lade salget stryge til vejrs. Når det udføres korrekt, er online markedsføring det der giver den bedste ROI (Return Of Investment)