Kør en Link Building kampagne med disse 5 nemme trin

Michal Johansen

Michal Johansen

Indehaver af mofa.dk

Alle indlæg

Indholdsfortegnelse

Hvordan laver man linkbuilding?

Hvis du vil forbedre dine placeringer i søgeresultaterne har du brug for en solid link building kampagne.

Når man laver link building er det en del af en OFF page Seo taktik, hvor man gennem links fra andre hjemmesider øger opmærksomheden til din hjemmeside. Ved at få backlinks fra gode kvalitets hjemmesider, øges din sides autencitet og dine placeringer i søgemaskinerne forbedres. 

Selvom principperne bag link building lyder relativt simple, kan det være ret udfordrende at køre en solid og god kampagne. Hvis du også gerne vil være på side 1 på Google, bør du læse med i denne trin for trin guide, så du kan komme i gang med at lave en fornuftig strategi for din link building kampagne allerede i dag. 

1. Se på Domæne autoritet

Alle hjemmesider har en domain authority (DA). DA er et nummer mellem 1-100, jo højere et DA, des mere autoritet har siden. En hjemmesides DA indikerer relativt tydeligt hvor sandsynligt det er at opnå gode placeringer i søgemaskinernes resultat sider. (SERP) Helt basic kan man sige at jo højere din hjemmesides DA er, des større er chancen for at få gode placeringer hos Google. 

Hvis der er et link til din hjemmeside fra en hjemmeside med et højt DA vil det øge din egen hjemmesides værdi, og på den måde have en positiv påvirkning af dine placeringer i søgeresultaterne. Det har således også væsentligt mere værdi at få et link fra en hjemmeside med et DA på 65 end fra en side med at DA på 25.

2. Ram din målgruppe

Men selvom en hjemmeside har et højt DA, så er det ikke sikkert at det er en hjemmeside du bør få et link fra i din linkbuilding kampagne. Den mest effektive link building kampagne, handler om at få links fra relevante sider, med et højt DA. 

Hvis du f.eks har en Legetøjsforretning på nettet, kunne det være en ide, at gå efter blogs, og hjemmesider som skriver om legetøj, børn, gaver osv. Dette vil sikre at dit link er relevant for dem som læser med på bloggen, eller hjemmesiden som du nu får et link fra, dette øger sandsynligheden for at du får besøgende fra denne side, og da det er nogle besøgende som er relevante, vil det også hæve din konverteringsrate. 

Og her bliver det tydeligt hvorfor link building er så effektivt. Ved at få et link fra en relevant side, kan du komme til tops på Google. Men ved at du har et link på en relevant side, får du også relevante kunder igennem linket og hermed påvirker linket både dine placeringer i søgeresultaterne, og giver direkte igennem linket fra den blog eller hjemmeside som der linkes fra.

3. Byg dit netværk

At kontakte hjemmeside ejere, eller redaktører, blog ejere osv. er én måde du kan starte din kampagne på. Du må dog være klar over at du langt fra er den eneste som rækker ud til hjemmesiderne med en høj DA. De får mange henvendelser dagligt omkring muligheden for links. Så lad være med at sætte dine forhåbninger for højt.

De fleste hjemmesider som accepterer at linke til andre sider, har som regel et regelsæt som skal overholdes for hvordan man kan få lov til at få sit link på denne hjemmeside. Sørg for at læse disse kriterier igennem, så er der størst chance for at du får et link fra denne hjemmeside.

Men det kræver naturligvis meget tid at sende tilfældige henvendelser ud, og så er der ingen garanti for resultater. Hvis du opbygger et fornuftigt netværk, kan det være en væsentligt mere effektiv måde at sikrer at få indgåede links til din hjemmeside, imens du kører din link building kampagne.

Hvis du ikke allerede har et netværk som kan hjælpe dig, eller skabe de forbindelser som skal til, så bare rolig. Der findes massere af iværksætter events og arrangementer for iværksættere, og branche foreninger, hvor du helt sikker kan bygge et fornuftigt netværk op med mennesker du gerne vil arbejde sammen med.

4. Skriv gæsteblogger indlæg

Hvis en hjemmeside ejer, går med til et placere et link på deres hjemmeside, vil de ikke bare vise det et tilfældigt sted. Du vil næsten altid skulle bidrage med indhold til deres hjemmeside, så de får noget ud af at linke til din side. Derfor skal du sørge for at skrive en artikel som bloggens brugere vil sætte pris på, og her kan du så sætte dit link i artiklen. Men sørg nu for st skrive noget som er relevant og brugbart for sidens læsere /besøgende. 

I mange tilfælde vil dit indhold nu blive vist med dit navn og firmanavn så det er en fantastisk måde at få promoveret dit navn og din forretning. Hvis det indhold du producerer er af en høj nok kvalitet, kan du opleve at andre blog sider selv kommer til dig, for at spørge om du også vil skrive artikler til deres hjemmeside!

Hvis du sørger for at skabe dig et navn inde for din branche, kan det transformere din forretning. Så det er bestemt værd at skrive nogle gode artikler, som tydeligt viser at du er ekspert inde for dette område, og det må også gerne være nogle artikler som kan sætte lidt gang i debatten, på de sociale medier, da det betyder at dine artikler vil blive delt vidt og bredt. Dette vil også gøre det nemmere at få aftaler i hus med andre sider, da de kan se at dit indhold også skaber  værdi for deres side. 

5. Kvalitet over kvantitet

Mange mennesker tror fejlagtigt, at jo flere backlinks man har, des bedre placeringer vil man få i søgemaskinerne. Desværre er det ikke sådan det fungerer. Google, er blevet rimeligt skrap til at vurdere om de links du får handler om at du forsøger at manipulere med dine placeringer i søgeresultaterne, ja det vi kender som SEO. 

Hvis du får links fra sider som ikke er relevante og eller sider som har et dårligt omdømme, og eller en dårlig kvalitet, vil det ikke have en god effekt på dine placeringer i søgeresultaterne.
Faktisk vil det forværre dine placeringer i SERP, mange tilfælde hvis du ikke udfører din link-building korrekt.  På samme måde kan det også skade din sides placeringer hvis du får links fra sider uden relevant indhold. 

I stedet for at fokusere på hvor mange backlinks du kan få, så brug din tid på at sikre gode høj kvalitets backlinks. Det er kvalitet frem for kvantitet, og her kan du virkeligt vinde noget i dine placeringer.  

Start link building i dag

Hvis du ikke allerede har en link building strategi på plads, er det tid til at du får styr på dette. Backlinks er en stor faktor for hvordan du rangerer i søgemaskinerne, så det er et godt sted at holde fokus i forhold til din overordnede SEO strategi. Link building er ikke en engangs forseelse, du bliver nød til at sikrer dig at de opnåede links forbliver aktive, men også kontinuerligt fokusere på at skaffe nye backlinks for at bibeholde dine opnåede placeringer.  

 

Hos Mofa er vi helt klar over at mange iværksættere ikke har tiden, eller kompetencerne til at køre en succesfuld linkbuilding kampagne. De kæmper ofte med at opnå gode rangeringer i Google, men uden resultater som står på mål med den tid og energi de putter i denne opgave, hvor de kunne fokusere på deres primære forretning. Det er derfor Mofa tilbyder dig en dedikeret, link building pakke.

På denne måned sikrer du dig at din link building bliver håndteret af en erfaren SEO Konsulent. Vores link building pakke er unik og udfærdiges specielt til hver enkelt kunde, udefra de ønskede resultater. For at finde ud af mere eller sætte gang i din link building kampagne i dag. Udfyld formularen herunder, så kontakter jeg dig hurtigst muligt. 

Udfyld formularen herunder, så kontakter jeg dig hurtigst muligt.

semrush 200 organiske søgeord screenshot

Hvad er SEO?

I dette indlæg starter jeg med at forklare dig hvad SEO er, og hvorfor det er så vigtigt for din virksomhed. Jeg vil komme rundt

Læs mere »