konverteringsoptimering – Den komplette guide

visa, business, buying-3082813.jpg

Del dette indlæg

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Hvad er konverteringsoptimering?
Er du hjemmeside/webshop ejer, vil du ikke gå glip af denne guide. 

GRATIS 6 trins guide til en højere konverteringsrate. 
Konverteringsrate, hvad er det? 

Din konverteringsrate er et udtryk for, hvor mange af dine besøgende, som i sidste ende konverterer. Et oplagt mål for en webbutik omkring konvertering kunne være en gennemført ordre. 

Har du eks. 100 besøg og 5 af dem foretager et køb, er din konverteringsrate 5%. Det er meget vigtigt, at du kan tracke og beregne din konverteringsrate, da det giver dig et indblik i, hvor godt din hjemmeside klarer sig!

Man kan ikke sige at man som udgangspunkt bør have en konverteringsrate på f.eks 5%, der er nogle brancher som aldrig kommer over 0,5% og andre konverterer måske helt op mod 8%.  Lad mig forklare her: 


Webshop A
Sælger senge og sofaer genenmsnitsordre = 20.000
250 ordrer 
100.000 besøgende
konverteringsrate = 0.25% 
Årlig omsætning = 5 mill. 

Webshop B
Sælger bordtennisudstyr gennemsnitsordre = 400 
12500 ordrer 
200.000 besøgende
konverteringsrate = 6.25%
Årlig omsætning = 5mill. 

Som det tydeligt fremgår i de 2 eksempler, så er det ikke nødvendigvis din konverteringsrate som du skal bruge til at sammenligne din butik med andre, men du kan bruge den til at optimere din egen forretning.

Lad os forestille os at både Webshop A og webshop B vælger at følge denne guide til konverteringsoptimering. og helt som forventet stiger i konverteringsrate. 

Begge webshops stiger med 1%. 

Webshop A + Optimeret
Sælger senge og sofaer genenmsnitsordre = 20.000
1250 ordrer 
100.000 besøgende
konverteringsrate = 1.25% 
Årlig omsætning = 25 mill. 
Resultat +20 mill i omsætning.

Webshop B + Optimeret
Sælger bordtennisudstyr gennemsnitsordre = 400 
14500 ordrer
200.000 besøgende
konverteringsrate = 6.25%
Årlig omsætning = 5.8 mill. 
Resultat +800.000 i omsætning

Eksemplerne ovenover er et forsøg på at illustrere, at uanset om du sælger billige eller dyre produkter kan du virkeligt vinde på at konverteringsoptimere. 

Besøgstallene til siderne ændrer sig ikke, men vi får nu 1% flere af de besøgende til at konvertere til kunder. 

Det betyder at dit annonceringsbudget i eksemplerne kan forblive det samme, og at du kommer til at få meget mere ud af de besøgende du har, uanset om det er fra organiske søgninger eller om det er fra betalt annoncering. 

Hvis du også kan se fornuften i at konverteringsoptimere, så følg denne gratis guide for at komme i gang med at hæve din konverteringsrate. 

Andre læste også:

webshop løsninger fashionista
Hjælp & Guides

Lav en webshop!

Lav en webshop, hvordan gør man det?  Jeg har forsøgt at tydeliggøre hvilke ting man har brug for eller i hvertfald der normalt er anbefalelsesværdigt

money, cash, wealth-3883174.jpg
Hjælp & Guides

Hvad koster en hjemmeside?

Jeg vil forsøge at klarlægge i denne her guide, hvilke omkostninger man skal forvente hvis man skal have sin egen hjemmeside. Uanset om man er