Har du en hjemmeside eller en webshop?
Vil du have flere kundehenvendelser?
Ønsker du mere salg i din webshop?
Denne gratis guide hjælper dig med at lave din hjemmeside om, til din nye supersælger!
Hvad er Konverteringsrate?
Har du eks. 100 besøg og 5 af dem foretager et køb, er din konverteringsrate 5%. Det er meget vigtigt, at du kan tracke og beregne din konverteringsrate, da det giver dig et indblik i, hvor godt din hjemmeside klarer sig!
Man kan ikke sige at man som udgangspunkt bør have en konverteringsrate på f.eks 5%, der er nogle brancher som aldrig kommer over 0,5% og andre konverterer måske helt op mod 8%. Lad mig forklare her:
Webshop A
Sælger senge og sofaer genenmsnitsordre = 20.000
250 ordrer
100.000 besøgende
konverteringsrate = 0.25%
Årlig omsætning = 5 mill.
Webshop B
Sælger bordtennisudstyr gennemsnitsordre = 400
12500 ordrer
200.000 besøgende
konverteringsrate = 6.25%
Årlig omsætning = 5mill.
Som det tydeligt fremgår i de 2 eksempler, så er det ikke nødvendigvis din konverteringsrate som du skal bruge til at sammenligne din butik med andre, men du kan bruge den til at optimere din egen forretning.
Lad os forestille os at både Webshop A og webshop B vælger at følge denne guide til konverteringsoptimering og helt som forventet stiger i konverteringsrate.
Begge webshops stiger med 1%.
Webshop A + Optimeret
Sælger senge og sofaer genenmsnitsordre = 20.000
1250 ordrer
100.000 besøgende
konverteringsrate = 1.25%
Årlig omsætning = 25 mill.
Resultat +20 mill i omsætning.
Webshop B + Optimeret
Sælger bordtennisudstyr gennemsnitsordre = 400
14500 ordrer
200.000 besøgende
konverteringsrate = 6.25%
Årlig omsætning = 5.8 mill.
Resultat +800.000 i omsætning
Eksemplerne ovenover er et forsøg på at illustrere, at uanset om du sælger billige eller dyre produkter kan du virkeligt vinde på at konverteringsoptimere.
Besøgstallene til siderne ændrer sig ikke, men vi får nu 1% flere af de besøgende til at konvertere til kunder.
Det betyder at dit annonceringsbudget i eksemplerne kan forblive det samme, og at du kommer til at få meget mere ud af de besøgende du har, uanset om det er fra organiske søgninger eller om det er fra betalt annoncering.
Hvis du også kan se fornuften i at konverteringsoptimere, så følg denne gratis guide for at komme i gang med at hæve din konverteringsrate.
Din Forside
Hvert sekund tæller!
Når nu jeg laver en konverteringsoptimering guide, er det vigtigt at vide, at hvert sekund tæller. Hastigheden på din hjemmeside må aldrig undervurderes, uanset om det er på forsiden eller andre sider.
Der er ingen tvivl – en langsom hjemmeside koster kunder.
Dine besøgende danner sig et førstehåndsindtryk på et splitsekund.
Hvis din side tar mere end et par sekunder at loade, er der mange der falder fra allerede her.
Ydermere er det vigtigt med gode overskrifter, som fanger. Og giver kunden lyst til at kigge videre på din hjemmeside.
Det er derfor vigtigt, at din forside er optimeret og giver de besøgende det ønskede indtryk.
Din forside skal ligesom alle dine undersider være mindst lige så pæn og funktionel fra en mobil enhed som fra desktop, husk på at minimum 50% af dine besøgende kommer fra en Smartphone.
Lav en enkel forside, pas på med at ville fortælle for mange ting pr. side. Din forside er ingen undtagelse.
Find ét skarpt budskab – Så er det nemt for både dine besøgende & Google at finde ud af hvad din side handler om.
TÆNK DIG OM – Gode Overskrifter fanger!
Tænk logisk: Placér f.eks. indkøbskurv i øverste højre hjørne, adresse, CVR osv. i footeren.
Logo i toppen til Venstre eller i midten.
Har du spørgsmål eller andet send os en besked her. Eller evt. på mail info@mofa.dk
Om os siden
Troværdighed og tilllid, spiller en stor rolle for konverteringsoptimering.
Hvis de ikke får den information de søger, vil mange falde fra da hjemmesiden simpelthen ikke formår, at give dem den “troværdighedsfølelse” som din kunde helst skal få.
* Kontaktoplysninger (e-mail og telefonnummer). Dette kan også stå i footeren.
Navigation og menu
Konverteringsoptimering handler også om at det skal være nemt for dine besøgende at navigere rundt på din hjemmeside/Webshop.
Her har navigationsbaren en stor rolle.
Har man først en dårlig oplevelse med en hjemmeside, så er sandsynligheden for at den besøgende kommer igen meget lille.
Tydelig “Hover-effekt”: Menupunktet kan skifte farve, når man holder musen over, dette gør din side mere levende og viser tydeligt at her kan man “klikke”.
Vis tydeligt, hvilken side den besøgende er på.
Tænk på dine besøgende fra mobile enheder, Gør ikke dine menupunkter for små, så man kommer til at klikke forkert.
Tænk brugervenlighed og logisk placering.
Fokus på hjemmeside problemer!
En sjov og billig måde at optimere din webshop på kunne være at invitere f.eks 10 tilfældige af dine venner eller familie en af gangen.
Bed dem om at gå ind på din hjemmeside, mens du noterer på en blok.
Bed dem ærligt om at dele tanker løbende, da det er en kæmpe hjælp for dig.
Bed dem fortælle om deres første indtryk af hjemmesiden.
Print billeder ud af f.eks 5 af dine produkter. f.eks en vandhane. uden at du sætter ord på hvad det er der er på billedet, beder du din testperson om at finde dette produkt på din hjemmeside.
Måske din testgruppe kalder dine produkter noget andet end det du selv kalder dem en vandhane er et meget almindeligt udtryk, hvorimod fagfolk kalder samme produkt for et armatur. Hvem henvender du dig til?
Bed dine testpersoner om at gå i gennem en normal købsproces, er den besværlig?
Er det til at finde ud af hvilke felter der skal udfyldes i check-ud. Er der noget der overrasker f.eks leveringsomkostninger eller begrænsede muligheder levering eller betaling.
At få lov at kigge over skuldrene på en mindre testgruppe giver ikke nødvendigvis et retvisende billede af hvor din hjemmeside fejler, men det er klart at hvis halvdelen af din testgruppe har svært ved at finde de produkter de leder efter så er det din hjemmeside den er galt med.
Sælg dine produkter online
Det er nu du skal have dem til at lægge produktet i kurven. Helt lavpraktisk handler det om at de skal klikke på “køb nu” eller “læg i kurv” knappen.
Anvend psykologiske triggers, så som “hvis du bestiller inden 4timer og 28 minutter sender vi din ordre i dag”
Du kan også vise når du har en lav lagerbeholdning, det ligger også lidt ekstra pres på kunden.
Fremhæve dine USP’er: F.eks.: “Køb 2 og få gratis fragt” eller lign.
*SEO står for Search Engine Optimisation, og handler i bund og grund om at få søgemaskinerne til at vise dine sider til deres brugere.
Altså med andre ord, at være synlig på Google uden at betale penge for det.
Psykologiske triggers
Anvend psykologiske triggers, så som “hvis du bestiller inden 4timer og 28 minutter sender vi din ordre i dag”
Du kan også vise når du har en lav lagerbeholdning, det ligger også lidt ekstra pres på kunden.
Fremhæve dine USP’er: F.eks.: “Køb 2 og få gratis fragt” eller lign.
*SEO står for Search Engine Optimisation, og handler i bund og grund om at få søgemaskinerne til at vise dine sider til deres brugere.
Altså med andre ord, at være synlig på Google uden at betale penge for det.
Sælg mere i din Webshop
Du kan b.la gøre følgende for at optimere din konverteringsrate:
- Vis tydeligt, at kunden har lagt noget i kurven, ved at lave en pop-up eller en lille animation oppe ved kurv-ikonet.
- Hvis du normalt kun sælger 1 produkt pr kunde, kan du overveje at lade kunden blive ført direkte til check ud, så snart de har lagt produktet i kurven. Naturligvis med mulighed for at “shoppe videre” hvis kunden skulle ønske dette.
- Visuelt illustrere, at produkter “flyver” op til kurven i højre hjørne.
- Vise købsbeløbet og gerne antal produkter ved siden af indkøbskurven så din kunde ikke bliver overrasket når de går til kassen, over hvor meget de har handlet for.
Dette er guidens Sidste del Extra afsnit Afslutning
Konverteringsoptimerings guidens sidste del, måske guidens allervigtigste del, ekstramaterialet som du ikke vil gå glip af, det ekstra kapitel, afslutningen. Kært barn har mange navne.
Har du ikke fulgt med endnu, så vil vi råde dig til at læse med fra starten af guiden.
Når din kunde kommer til kurven, er din kunde kommet utroligt langt, og det er du faktisk også, men det er i checkout delen at mange kunder falder fra.
Grundlæggende kan man sige at det i denne fase er virkeligt vigtigt at alt glider så smooth og troværdigt som muligt, der må ikke være stavefejl, eller andet som kan få din kundes alarmklokker til at ringe.
Men hvad kan du så udlede af dette afsnit i konverteringsoptimerings guiden?