visa, business, buying-3082813.jpg

Konverteringsoptimering – Den komplette guide

Michal Johansen

Michal Johansen

Indehaver af mofa.dk

Alle indlæg

Indholdsfortegnelse

Har du en hjemmeside eller en webshop? 
Vil du have flere kundehenvendelser?
Ønsker du mere salg i din webshop? 
Denne gratis guide hjælper dig med at lave din hjemmeside om, til din nye supersælger!

Hvad er Konverteringsrate?

 
Din konverteringsrate er et udtryk for, hvor mange af dine besøgende, som i sidste ende konverterer. Et oplagt mål for en webbutik omkring konvertering kunne være en gennemført ordre. 

Har du eks. 100 besøg og 5 af dem foretager et køb, er din konverteringsrate 5%. Det er meget vigtigt, at du kan tracke og beregne din konverteringsrate, da det giver dig et indblik i, hvor godt din hjemmeside klarer sig!

Man kan ikke sige at man som udgangspunkt bør have en konverteringsrate på f.eks 5%, der er nogle brancher som aldrig kommer over 0,5% og andre konverterer måske helt op mod 8%.  Lad mig forklare her: 


Webshop A
Sælger senge og sofaer genenmsnitsordre = 20.000
250 ordrer 
100.000 besøgende
konverteringsrate = 0.25% 
Årlig omsætning = 5 mill. 

Webshop B
Sælger bordtennisudstyr gennemsnitsordre = 400 
12500 ordrer 
200.000 besøgende
konverteringsrate = 6.25%
Årlig omsætning = 5mill. 

Som det tydeligt fremgår i de 2 eksempler, så er det ikke nødvendigvis din konverteringsrate som du skal bruge til at sammenligne din butik med andre, men du kan bruge den til at optimere din egen forretning.

Lad os forestille os at både Webshop A og webshop B vælger at følge denne guide til konverteringsoptimering og helt som forventet stiger i konverteringsrate. 

Begge webshops stiger med 1%. 

Webshop A + Optimeret
Sælger senge og sofaer genenmsnitsordre = 20.000
1250 ordrer 
100.000 besøgende
konverteringsrate = 1.25% 
Årlig omsætning = 25 mill. 
Resultat +20 mill i omsætning.

Webshop B + Optimeret
Sælger bordtennisudstyr gennemsnitsordre = 400 
14500 ordrer
200.000 besøgende
konverteringsrate = 6.25%
Årlig omsætning = 5.8 mill. 
Resultat +800.000 i omsætning

Eksemplerne ovenover er et forsøg på at illustrere, at uanset om du sælger billige eller dyre produkter kan du virkeligt vinde på at konverteringsoptimere. 

Besøgstallene til siderne ændrer sig ikke, men vi får nu 1% flere af de besøgende til at konvertere til kunder. 

Det betyder at dit annonceringsbudget i eksemplerne kan forblive det samme, og at du kommer til at få meget mere ud af de besøgende du har, uanset om det er fra organiske søgninger eller om det er fra betalt annoncering. 

Hvis du også kan se fornuften i at konverteringsoptimere, så følg denne gratis guide for at komme i gang med at hæve din konverteringsrate. 

Din Forside

Hvert sekund tæller!

Når nu jeg laver en  konverteringsoptimering guide, er det vigtigt at vide, at hvert sekund tæller. Hastigheden på din hjemmeside må aldrig undervurderes, uanset om det er på forsiden eller andre sider.

Der er ingen tvivl – en langsom hjemmeside koster kunder. 

Dine besøgende danner sig et førstehåndsindtryk på et splitsekund.

Hvis din side tar mere end et par sekunder at loade, er der mange der falder fra allerede her.

Ydermere er det vigtigt med gode overskrifter, som fanger. Og giver kunden lyst til at kigge videre på din hjemmeside.

Det er derfor vigtigt, at din forside er optimeret og giver de besøgende det ønskede indtryk.

Din forside skal ligesom alle dine undersider være mindst lige så pæn og funktionel fra en mobil enhed som fra desktop, husk på at minimum 50% af dine besøgende kommer fra en Smartphone

Lav en enkel forside, pas på med at ville fortælle for mange ting pr. side. Din forside er ingen undtagelse. 

Det kan lynhurtigt blive en rodebutik for at sige det ligeud. Sørg for overskuelighed. 

Find ét skarpt budskab – Så er det nemt for både dine besøgende & Google at finde ud af hvad din side handler om. 

 

TÆNK DIG OM – Gode Overskrifter fanger!

Tænk logisk: Placér f.eks. indkøbskurv i øverste højre hjørne, adresse, CVR osv. i footeren.

Logo i toppen til Venstre eller i midten. 

Fremhæv udtalelser fra kunder og skab social proof. Udtalelser fra andre kunder skaber tryghed og giver en god “Hvis andre er tilfredse bliver jeg det nok også.” Effekt. 
Brug gode billeder, som fanger. Feks billeder af dine medarbejdere, din lokation, men også gerne situations/ stemningsbilleder. 
Husk på at alle dine sider og undersider i teorien kan være din “forside” da du forhåbentligt også får en masse besøgende direkte ind på f.eks. dine produktsider. 
Se her på siden resten af denne konverteringsoptimering guide hvor der er spækket med gode råd og hjælp til konverteringsoptimering.
Har du spørgsmål eller andet send os en besked her. Eller evt. på mail info@mofa.dk

Om os siden

KONVERTERINGSOPTIMERING “Om os” 

Troværdighed og tilllid, spiller en stor rolle for konverteringsoptimering. 

Det er vigtigt, at du har en tydelig “om os”-side på dit website. 
Mange besøgende vil i løbet af deres besøg på din hjemmeside, lede efter info som kan bekræfte eller afkræfte om denne hjemmeside er troværdig og i sidste ende om det er et sted de vil handle og f.eks. aflevere deres Dankort information til. 

Hvis de ikke får den information de søger, vil mange falde fra da hjemmesiden simpelthen ikke formår, at give dem den “troværdighedsfølelse” som din kunde helst skal få. 

På din “Om os” side kan det være en god ide med bl.a. :
* Billeder af ansatte
* Historien om virksomheden
* Links til Sociale Medier 

* Kontaktoplysninger (e-mail og telefonnummer). Dette kan også stå i footeren.

Husk at følge Mofa på facebook lige her så du ikke går glip af tips og tricks til din hjemmeside.

Navigation og menu

Konverteringsoptimering handler også om at det skal være nemt for dine besøgende at navigere rundt på din hjemmeside/Webshop.

Her har navigationsbaren en stor rolle.

Har man først en dårlig oplevelse med en hjemmeside, så er sandsynligheden for at den besøgende kommer igen meget lille.

Din navigation kan optimeres ved disse simple tricks:

Tydelig “Hover-effekt”: Menupunktet kan skifte farve, når man holder musen over, dette gør din side mere levende og viser tydeligt at her kan man “klikke”. 

Vis tydeligt, hvilken side den besøgende er på.

Opsæt breadcrumbs, så kan dine besøgende tydeligt se navigationsstien og hvor de kom fra. 
Har du f.eks. en webshop med mange produktkategorier, kan du evt. anvende en venstrestillet sidemenu, dette vil være naturligt og nemt for brugeren at se. 
 

Tænk på dine besøgende fra mobile enheder, Gør ikke dine menupunkter for små, så man kommer til at klikke forkert.

Tænk brugervenlighed og logisk placering. 

Fokus på hjemmeside problemer!

En sjov og billig måde at optimere din webshop på kunne være at invitere f.eks 10 tilfældige af dine venner eller familie en af gangen.

Bed dem om at gå ind på din hjemmeside, mens du noterer på en blok. 

Bed dem ærligt om at dele tanker løbende, da det er en kæmpe hjælp for dig. 

Bed dem fortælle om deres første indtryk af hjemmesiden. 

Print billeder ud af f.eks 5 af dine produkter. f.eks en vandhane. uden at du sætter ord på hvad det er der er på billedet, beder du din testperson om at finde dette produkt på din hjemmeside.

Måske din testgruppe kalder dine produkter noget andet end det du selv kalder dem en vandhane er et meget almindeligt udtryk, hvorimod fagfolk kalder samme produkt for et armatur. Hvem henvender du dig til? 

Bed dine testpersoner om at gå i gennem en normal købsproces, er den besværlig?

Er det til at finde ud af hvilke felter der skal udfyldes i check-ud. Er der noget der overrasker f.eks leveringsomkostninger eller begrænsede muligheder levering eller betaling.

At få lov at kigge over skuldrene på en mindre testgruppe giver ikke nødvendigvis et retvisende billede af hvor din hjemmeside fejler, men det er klart at hvis halvdelen af din testgruppe har svært ved at finde de produkter de leder efter så er det din hjemmeside den er galt med. 

Husk at dele dette opslag hvis du har fået noget ud af det. 

Sælg dine produkter online

Når dine besøgende har fundet produktsiden for et produkt eller en ydelse du sælger, så er de også med stor sandsynlighed ret interesseret i dit produkt.

Det er nu du skal have dem til at lægge produktet i kurven. Helt lavpraktisk handler det om at de skal klikke på “køb nu” eller “læg i kurv” knappen. 

Du kan gøre en del ting for at hæve sandsynligheden for at dette sker:
Brug gode profesionelle produktbilleder i god kvalitet og en fornuftig opløsning.
Skriv en god unik produktbeskrivelse.
Unikke produktbeskrivelser som du selv skriver er, udover at de forhåbentligt taler til din kunde, også god for din SEO*
Opsæt FAQ per produkt eller om dine størrelser, varianter etc. sørg for at din kunde får stillet sin nysgerrighed om din service/dit produkt, og ikke sidder med en masse spørgsmål som de ikke får besvaret. 

Anvend psykologiske triggers, så som “hvis du bestiller inden 4timer og 28 minutter sender vi din ordre i dag” 

Du kan også vise når du har en lav lagerbeholdning, det ligger også lidt ekstra pres på kunden. 

Udover dine gode unikke produkttekster, skal du også huske at skrive produktspecifikationer: Størrelse, vægt, materiale mm.

Fremhæve dine USP’er: F.eks.: “Køb 2 og få gratis fragt” eller lign. 

*SEO står for Search Engine Optimisation, og handler i bund og grund om at få søgemaskinerne til at vise dine sider til deres brugere.

Altså med andre ord, at være synlig på Google uden at betale penge for det. 

Psykologiske triggers

Anvend psykologiske triggers, så som “hvis du bestiller inden 4timer og 28 minutter sender vi din ordre i dag” 

Du kan også vise når du har en lav lagerbeholdning, det ligger også lidt ekstra pres på kunden. 

Udover dine gode unikke produkttekster, skal du også huske at skrive produktspecifikationer: Størrelse, vægt, materiale mm.

Fremhæve dine USP’er: F.eks.: “Køb 2 og få gratis fragt” eller lign. 

*SEO står for Search Engine Optimisation, og handler i bund og grund om at få søgemaskinerne til at vise dine sider til deres brugere.

Altså med andre ord, at være synlig på Google uden at betale penge for det. 

Sælg mere i din Webshop

Vil du sælge mere i din webshop, så er det fornuftigt at overveje hvorfor mere end halvdelen af dem der klikker på “læg i kurv”, aldrig gennemfører selve bestillingen.
Procentvis kan dette variere meget afhængig af branche, produktpriser etc. 
Det er et område, du skal have fokus på, hvis du driver en webshop.

Du kan b.la gøre følgende for at optimere din konverteringsrate:
 
  • Vis tydeligt, at kunden har lagt noget i kurven, ved at lave en pop-up eller en lille animation oppe ved kurv-ikonet.
  • Hvis du normalt kun sælger 1 produkt pr kunde, kan du overveje at lade kunden blive ført direkte til check ud, så snart de har lagt produktet i kurven. Naturligvis med mulighed for at “shoppe videre” hvis kunden skulle ønske dette.
  • Visuelt illustrere, at produkter “flyver” op til kurven i højre hjørne.
  • Vise købsbeløbet og gerne antal produkter ved siden af indkøbskurven så din kunde ikke bliver overrasket når de går til kassen, over hvor meget de har handlet for.  

Dette er guidens Sidste del Extra afsnit Afslutning

Konverteringsoptimerings guidens sidste del, måske guidens allervigtigste del, ekstramaterialet som du ikke vil gå glip af, det ekstra kapitel, afslutningen. Kært barn har mange navne.

Har du ikke fulgt med endnu, så vil vi råde dig til at læse med fra starten af guiden.

 

Når din kunde kommer til kurven, er din kunde kommet utroligt langt, og det er du faktisk også, men det er i checkout delen at mange kunder falder fra.

Grundlæggende kan man sige at det i denne fase er virkeligt vigtigt at alt glider så smooth og troværdigt som muligt, der må ikke være stavefejl, eller andet som kan få din kundes alarmklokker til at ringe.

Din kunde har ikke mulighed for at se dig i øjnene, eller iøvrigt vide om det er en seriøs købmand har står overfor.
Derfor på checkout/ kurven:
 
✅ Vis gerne en slider med alle dine gode anbefalinger fra andre kunder.
 
✅ Vis hvilke betalingsmuligheder der er og husk også at tage imod, den “nye” dreng i klassen mobilepay, men også gerne Bankoverførsel.
 
✅ Vis forsendelsesmuligheder, og her er det igen vigtigt at tilbyde kunden mere end 1 mulighed.
 
✅ Glem alt om at din kunde skal oprette en bruger på din side for at få lov til at købe noget i din butik.
 
✅ Spørg kun efter de informationer du reelt har brug for, vær super kritisk og skarp på hvor meget du ber kunden om at udfylde.
 
✅ Husk at autoudfylde de ting der kan automatiseres, f.eks når kunden taster sit postnummer, så udfyldes by automatisk.
 
✅ Sørg for at din kunde ikke skal spilde sin tid på at vælge f.eks Danmark, hvis der alligevel ikke er andre muligheder.
 
✅ Se om du ikke kan begrænse siderne kunden skal igennem, f.eks til “one page checkout”.

Men hvad kan du så udlede af dette afsnit i konverteringsoptimerings guiden?
 
Er din kunde så doven at han ikke gider at handle hvis han selv skal skrive både by OG postnummer?
Det er både et ja og et nej. Som udgangspunkt vil der være en gruppe af dine kunder som impulsshopper, hvis de skal gennemføre ordren, så må der ikke være for mange “forhindringer” i vejen for at de kan gennemføre deres køb, så bliver det pludseligt for besværligt. 
 
Den anden gruppe, det kan i teorien være de fleste danskere. Som sidder fra deres smartphone, og forsøger at genenmføre et køb så snart børnene er lagt.
 
Pludseligt bliver købet afbrudt af barnegråd, og når din kunde endeligt kommer tilbage til sofaen, har han/hun glemt alt om det hun var ved at købe. 
 
Uanset handler det om at gøre det så nemt som overhovedet muligt, at gennemføre en bestilling. Og det skal tage så kort tid som muligt. 
For hver sekund ekstra det tar at checke ud mister du ordrer.
For hver ekstra sekund er der mange børn der kan nå at græde, en hund der skal luftes eller en tlf. der ringer.
Sørg for at begrænse risikoen for at kunden falder fra pga. udefrakommende faktorer, ved helt simpelt at begrænse, tiden det tager at gennemføre et køb. 
Til slut, kan du takke dig selv for at du læste med i denne korte og simple Konverteringsoptimerings guide.
Der er statsgaranti for at din konverteringsrate vil stige, hvis du implementerer så mange af punkterne som muligt. 
Hvis du har spørgsmål til nogle af punkterne, eller ønsker en grundig professionel videoanalyse af netop din hjemmeside, så hiv fat i mig. 
Jeg kan hjælpe dig uanset, om du har en hjemmeside der trænger til et nyt hjemmesidedesign, eller om du skal have din hjemmeside til tops i søgeresultaterne via SEO optimering 
semrush 200 organiske søgeord screenshot

Hvad er SEO?

I dette indlæg starter jeg med at forklare dig hvad SEO er, og hvorfor det er så vigtigt for din virksomhed. Jeg vil komme rundt

Læs mere »