Konverteringsoptimering – Navigation

hiker, walker, rambler-1984421.jpg

Del dette indlæg

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Konverteringsoptimering (Navigation) 

Konverteringsoptimering handler også om at det skal være nemt for dine besøgende at navigere rundt på din hjemmeside/Webshop.

Her har navigationsbaren en stor rolle.

Har man først en dårlig oplevelse med en hjemmeside, så er sandsynligheden for at den besøgende kommer igen meget lille.

Din navigation kan optimeres ved disse simple tricks:

Tydelig “Hover-effekt”: Menupunktet kan skifte farve, når man holder musen over, dette gør din side mere levende og viser tydeligt at her kan man “klikke”. 

Vis tydeligt, hvilken side den besøgende er på.

Opsæt breadcrumbs, så kan dine besøgende tydeligt se navigationsstien og hvor de kom fra. 
Har du f.eks. en webshop med mange produktkategorier, kan du evt. anvende en venstrestillet sidemenu, dette vil være naturligt og nemt for brugeren at se. 
 

Tænk på dine besøgende fra mobile enheder, Gør ikke dine menupunkter for små, så man kommer til at klikke forkert.

Tænk brugervenlighed og logisk placering.

Sæt problemerne i fokus

En sjov og billig måde at optimere din webshop på kunne være at invitere f.eks 10 tilfældige af dine venner eller familie en af gangen.

Bed dem om at gå ind på din hjemmeside, mens du noterer på en blok. 

Bed dem ærligt om at dele tanker løbende, da det er en kæmpe hjælp for dig. 

Bed dem fortælle om deres første indtryk af hjemmesiden. 

Print billeder ud af f.eks 5 af dine produkter. f.eks en vandhane. uden at du sætter ord på hvad det er der er på billedet, beder du din testperson om at finde dette produkt på din hjemmeside.
 
Måske din testgruppe kalder dine produkter noget andet end det du selv kalder dem en vandhane er et meget almindeligt udtryk, hvorimod fagfolk kalder samme produkt for et armatur. Hvem henvender du dig til? 

Bed dine testpersoner om at gå i gennem en normal købsproces, er den besværlig?

Er det til at finde ud af hvilke felter der skal udfyldes i check-ud. Er der noget der overrasker f.eks leveringsomkostninger eller begrænsede muligheder levering eller betaling.

At få lov at kigge over skuldrene på en mindre testgruppe giver ikke nødvendigvis et retvisende billede af hvor din hjemmeside fejler, men det er klart at hvis halvdelen af din testgruppe har svært ved at finde de produkter de leder efter så er det din hjemmeside den er galt med. 

Husk at dele dette opslag hvis du har fået noget ud af det. 

Andre læste også:

webshop løsninger fashionista
Hjælp & Guides

Lav en webshop!

Lav en webshop, hvordan gør man det?  Jeg har forsøgt at tydeliggøre hvilke ting man har brug for eller i hvertfald der normalt er anbefalelsesværdigt

money, cash, wealth-3883174.jpg
Hjælp & Guides

Hvad koster en hjemmeside?

Jeg vil forsøge at klarlægge i denne her guide, hvilke omkostninger man skal forvente hvis man skal have sin egen hjemmeside. Uanset om man er