Online annoncering har revolutioneret reklamebranchen på flere måder. Før onlinemarketing, blev traditionelle reklamemetoder som skilte, fjernsyn, aviser osv. brugt. Nu er det i stor stil erstattet af reklamer på de sociale medier, betalte søgeannoncer på google, influensers og email marketing.
Med denne udvikling kan ejere af små virksomheder nu konkurrere på samme område som de store virksomheder, så længe de formår at gøre det skarpt og lige så godt.
Online annoncering kombineret med effektiv SEO optimering fra professionelle er vigtigt for virksomheder i disse dage, og det er det første sted at starte, når du annoncerer i denne moderne tid. Vil du vide mere om de forskellige muligheder for at få de kunder du ønsker med online annoncering, så læs med her.
HVAD ER ONLINE ANNONCER, OG HVORFOR HAR DIN VIRKSOMHED BRUG FOR DET?
Online annoncering er en form for betalt markedsføring, der bruger internetbaserede platforme til annoncering af produkter/tjenester til brugerne.
Denne reklamestrategi er blevet mere og mere populær. To ud af tre små virksomheder bruger det nu til at generere flere kundeemner og få flere kunder.
Det anslås, at udgifterne til onlineannoncering vil ramme 646 milliarder USD i 2024. I 2020 blev udgifterne til onlineannoncering anslået til at være omkring 378 milliarder USD i 2020, det er næsten en fordobling over 4 år.
En vigtig fordel ved online annoncering er, at det er målbart, du kan holde styr på hvad du får for dine annoncekroner. I modsætning til traditionelle annonceringsmetoder giver onlineannoncering dig mulighed for at holde styr på dine annoncer gennem de forskellige kanaler, hvor de annonceres. Dette giver dig adgang til gavnlige data, der hjælper med at overvåge dit forbrug og holde styr på din ROI. (Return On Investment). Disse data fungerer også som en guide til at køre bedre annoncekampagner, finde dem der virker, og dermed skabe effektive annoncer.
Udover at holde styr på data, er online annoncering også omkostningseffektiv. Små virksomheder kan få nye kunder/prospekter, mens de bruger meget mindre end det, de ville bruge på en traditionel markedsføringskanal.
Online annoncering er det nye sort, især nu hvor størstedelen af klodens befolkning ejer en mobil enhed og dermed har adgang til internettet. Som ejer af en lille virksomhed er det en chance for at komme billigt i gang. Annoncering af dine produkter og tjenester online giver dig en chance for at øge din virksomheds synlighed og øge salget, uden at være låst til et bestemt markedsføringsbudget.
Forskellige typer af online annoncer
Sociale medier
Sociale medier er blevet et enormt marked for annoncer, især da over halvdelen af verdens befolkning er brugere af forskellige sociale medieplatforme.
Omkring 153 milliarder dollars bruges årligt på annoncer på sociale medier, og det anslås at vokse til 252,6 milliarder dollars i 2026.
Eksempler på sociale medieplatforme omfatter Facebook (Meta), LinkedIn, Instagram, Twitter osv. Sociale medieannoncer laves til en pris, afhængigt af den anvendte platform.
Det anbefales at køre annoncer på sociale medier på grund af dets brede publikum, det øger synligheden af dit brand, når dit brand vises. Andre fordele ved annoncering på sociale medier er omkostnings i forhold til effektivitet og den nemme måde du kan ramme din målgruppe.
Betalte søgeannoncer
Betalte søgeannoncer er rettet mod søgere, der kommer til forskellige søgemaskiner for at søge efter produkter/tjenester.
De er normalt i toppen af SERP (Search Engine Result Page) og tilbyder en stor rækkevidde. I øjeblikket har Google markedet med en global markedsandel på 85 %, selvom andre søgemaskiner også tilbyder betalte søgeannoncetjenester.
Betalte søgeannoncer er fantastiske, fordi de har en enorm rækkevidde, der garanterer hurtig trafik og øjeblikkelige resultater. De kan dog være ret dyre og meget konkurrenceprægede.
Displayannoncer
De er også en almindelig form for onlineannoncer, og disse kommer i mange former; indholdsannoncer, sidebar-annoncer, pop-up-annoncer osv. Forskellige virksomheder tilbyder disse tjenester, f.eks. Google og Taboola. Displayannoncer er ret billige; dog har de normalt en lav CTR (Click Through Rate).
SÅDAN SKABER DU EFFEKTIVE ONLINE ANNONCER
Uanset hvilket mærke eller hvilke services der tilbydes, er kørslen af annoncer online normalt en ret standard process. Hensigten er den samme; at øge brand awareness og salg. Disse tips guider dig til, hvad du skal gøre, når du kører en onlineannonce.
Indstil dine mål
At sætte konkretet mål hjælper dig med at få en idé om, hvad du vil have ud af din online marketingkampagne. De er også vigtige, fordi de hjælper dig med at holde styr på fremskridt og at vide, hvornår noget er galt, og hvordan du bør rette op på det.
Udover at ville sælge produkter, omfatter andre mål at få øget kendskabet til dit brand, et voksende publikum på sociale medier osv., afhængigt af hvad du ønsker som virksomhedsejer. Annoncemålsætninger skal være realistiske og specifikke. I stedet for at sige, at du vil booste salget, kan du f.eks. sige, at du vil booste salget med 10 %. Dette hjælper dig med at få et klart overblik over, hvordan du opnår målet gennem dine online annoncer.
Kend din målgruppe
Når du har sat dine mål, er det næste vigtige at kende din målgruppe. En fordel ved online annoncering er, at du målretter din specifikke målgruppe i stedet for kun at annoncere til alle. Dette reducerer det beløb, der bruges på at målrette mod målgrupper, der ikke køber dine produkter alligevel, og hjælper dig med at fokusere på din målgruppe.
Budgettering
Dit budget er afgørende, fordi det hjælper dig med at bestemme, hvor meget der er rigtigt at bruge på dine online annoncer. Der er flere overvejelser, du skal gøre dig, når du laver budget dine annoncer. Nogle af dem omfatter;
– Samlet marketingbudget
– Priser på produkter/ydelser
– Mål
– Tidligere resultater
– Varighed af annoncerne
Det er vigtigt at budgettere nøjagtigt, afhængigt af resultaterne du opnår, skal du muligvis justere budgettet en smule for at få mere ud af det.
Vælg en markedsføringskanal
Efter at have overvejet ovenstående faktorer, er det næste at vælge din online annoncekanal. Dette kan være en smule vanskeligt, da der er mange platforme der tilbyder annoncetjenester derude.
Du har måske allerede en i tankerne, men du skal tænke over, om det er det rigtige valg. Du kan ikke annoncere på Twitter, hvis din målgruppe primært bruger Instagram. En anden ting er, at den platform, du vælger, naturligvis skal passe til dit budget.
Overordnet set skal du holde dig til én kanal, når du laver din første online annoncekampagne. Når du har fået styr på den, kan du forsøge dig med den næste, og husk hele tiden at sammenholde resultaterne. Man kan hurtigt få slået et for stort brød op, og spilde en masse penge uden at få synderligt gode resultater.
Opsæt dine annoncer og start kampagnen
Afhængigt af den anvendte metode, uanset om det er display- eller tekstformatannoncer, skal du ikke starte din kampagne før du har styr på det grundlæggende, for at sikre den bedste annonceoplevelse for dig. Det er vigtigt at skrive en overbevisende annoncetekst, hvis du bruger et skriftligt format. Hvis du bruger visningsformat, er det vigtigt at bruge et billede i en flot opløsning.
Husk at dine annoncer skal være af høj kvalitet, for at appellere til din målgruppe og øge deres interesse for dit brand.
Optimer din kampagne
Oprettelsen af dine annoncekampagner giver dig indsigt og en masse data, som du kan optimere til din fordel.
Gennemgang af dine annoncer hver dag er ideelt til at få styr på ændringer eller måder at forbedre dem på. Du kan også hurtigt se, om annoncerne ikke virker, ændre kampagnen eller finde en anden passende annoncekanal.
Konklusion
Online annoncering er vigtig for enhver virksomhed, og online annoncering har gjort tingene lettere for alle også de mindre små iværksættere.
Husk, at dine annoncer skal være i topklasse, hvis de ikke er gode nok, fører det til spild af tid og penge, som er skadeligt for din virksomhed.
Det er også vigtigt at være se på den anvendte kanal, overvåge fremskridt og foretage ændringer, hvor det er nødvendigt for at få det bedste ud af dine annoncer.
Onlineannoncering er et livskriterie for mange virksomheder, det gør dig synlig for din målgruppe, og dermed kan du ramme præcis de kunder du søger som virksomhedsejer.