Selv uden hjælp fra diverse statistikker er de fleste nok klar over, at internettet besider milliarder af oplysninger fordelt på næsten lige så mange hjemmesider. Dermed er det lettere end nogensinde at få fat i vigtige oplysninger med et enkelt tryk på din enhed.
En Google-søgning vil f.eks. afsløre en uudtømmelig liste over hjemmesider, der har relevans for netop din søgeforespørgsel. Normalt finder folk det svar de leder efter på første side i søgeresultaterne.
De fleste hjemmesider får omkring 75 % af deres samlede trafik gennem denne proces.
Nu tænker du formentligt, hvordan sikrer jeg, at min side ender på den eftertragtede første side i søgeresultaterne og får andel i alt denne trafik.
Det kan forklares med et ord – Søgemaskineoptimering (SEO). En effektiv SEO teknik er at kigge på søgeord, men jeg vil også anbefale dig at overveje at bruge en SEO Ekspert.
Søgeord er vigtige i SEO, de hjælper din hjemmeside med at opnå placeringer, øger relevans og dermed øger antallet af besøgende på hjemmesiden.
Det er vigtigt at vide, hvordan du effektivt samler dine søgeord i grupper, mens du skaber SEO-indhold til din hjemmeside. (keyword clustering)
Før jeg kommer ind på hvordan du kan bruge disse søgeord til din fordel, vil jeg lige definere for dig hvad SEO er, og hvordan det fungerer. Forhåbentligt vil det give dig en bedre forståelse for emnet.
Hvad er SEO?
SEO (søgemaskineoptimering) er den teknik, der bruges til at forbedre en hjemmeside, så den bliver mere synlig og lettere at finde i søgemaskinerne og genererer enorm trafik gennem ikke-betalte (organiske) søgemaskineresultater.
Når vi foretager en søgning på en søgemaskine, får vi lister over hjemmesider, der er rangeret fra de mest relevante til de mindst relevante. Det element, der gør en hjemmeside til den mest relevante, er intet mindre end en effektiv SEO Optimering. Selv om man med de rigtige penge kan få en høj placering (gennem de betalte annoncer).
Google, Youtube, Yahoo, Bing, DuckDuckGo og Yandex er alle søgemaskiner – en gruppe af softwaresystemer, der er designet til at gennemsøge The World Wide Web (www) for oplysninger, der er relevante for vores søgning. I betragtning af de milliarder af oplysninger der findes på internettet, kan det undre de fleste, hvordan søgemaskinerne kan definere hvilke hjemmesider, der er det bedste match til den enkelte søgeforespørgsel!
Søgemaskiner arbejder i tre hovedtrin: crawling, indeksering og rangering.
For det første bruger søgemaskinerne robotter (kaldet crawlere eller spiders) til at gennemsøge alle hjemmesider og alle links for at finde forskellige former for indhold. Dette kaldes opdagelsesprocessen.
Når den er afsluttet, indekseres det fundne indhold og lagres i en massiv database, som de kan hente i fremtiden når der udføres en søgeforespørgsel. Når søgemaskinen viser en resultatside (SERP), rangerer den resultaterne fra de mest relevante til de mindst relevante.
Brug søgeord til effektiv SEO
- Udvælg relevante søgeord
Før du overvejer, hvordan dine søgeord kan bruges optimalt, bør det første skridt i denne retning være at vælge de rigtige ord.
Hvor let og trivielt det end kan lyde, er dette faktisk det vigtigste aspekt af brugen af søgeord. Hvis du bruger søgeord, der ikke har noget med dit indhold at gøre, som er irrelevante eller har lav søgevolumen pr måned, vil dit arbejde aldrig være indsatsen værd.
Ved at vælge de korrekte søgeord, kan du derimod drive din forretning udelukkende på den trafik du får fra søgeresultaterne, det er der flere af mine kunder der gør.
Men for at dette kan lade sig gøre, er det vigtigt at lave en ordenlig undersøgelse af, hvilke søgeord der er værd at arbejde med. Det kræver en grundig research, og det er dette jeg normalt kalder en Søgeords analyse. En søgeords analyse bør indeholde, men ikke begrænse sig til:
-Hvad søger folk efter?
-Hvilke søgeord bruger mine konkurrenter?
-Er der potentiale for long-tail søgeord?
– Hvad ønsker du at blive rangeret for?
– Hvad søger din målgruppe efter?
– Hvor mange mennesker søger efter det?
Der findes en del værktøjer der kan hjælpe dig med at udføre dele af din søgeordsanalyse. Nogle af dem er Googles Keyword Planner, Google Trends, AnswerThePublic osv.
Du skal vælge forskellige kategorier af søgeord til dit indhold.
– Primært søgeord: Kun ét ord søgeord er nødvendigt her, fordi det er hovedfokus for dit indhold. Titlen og indholdet skal afspejle det primære nøgleord. Et søgeord kan sagtens bestå af flere ord. F.eks “Advokat Nyhavn”
– Sekundære nøgleord: Der vil være behov for flere af disse ord, og de skal supplere de primære ord som ord, der formidler de talende punkter og variationer af ordene. Eksempler på dette kunne være: “Bedste advokat i Nyhavn” Billig advokat Nyhavn” “Nyhavns advokat” “Advokater i Nyhavn” etc.
- Brug søgeord i Meta description og SEO Title tag
Når du søger efter noget, er det første, din målgruppe ser, din metabeskrivelse og dit SEO-titletag. Det, der står i dem begge, bliver det, som søgemaskinen viser på resultatsiden. (SERP)
Så din evne til at generere trafik afhænger af, hvad din metabeskrivelse og SEO-titel indeholder. Metabeskrivelsen opsummerer sidens indhold, og SEO-titletagget er ikke nødvendigvis overskriften på hovedartiklen, men den titel, du ønsker at få vist på resultatsiden.
SEO meta description, skal være en beskrivelse på 160 tegn, og SEO title tag skal indeholde 30-60 tegn, som kortfattet skal afspejle sidens indhold.
- Brug søgeord in overskrifter.
Det er vigtigt at optimere titlen omkring sidens indhold, da det øger muligheden for at finde det i SERP’erne. Du bør inkludere sidens specifikke søgeord i de første 65 tegn i title tag for at være mere effektiv.
- Brug relevante søgeord fornuftigt i dit indhold.
Du bør inddrage søgeord og variationer jævnt og naturligt, igennem dit indhold på siden. Hvis indholdet bombarderes med søgeord, hvilket gør det svært for læserne at læse det, vil brugeroplevelsen blive påvirket negativt.
Dit indhold og dine tekster skal altså skrives til brugerne og ikke til søgemaskinerne, da det vil blive super spammy, hvis dit søgeord fremgår ualmindeligt mange gange i dit indhold.
- Brug søgeord i andre sammenhænge end dit tekst indhold.
Relevante søgeord i “alt” tags på billeder forbedrer billedernes synlighed, når der sendes relaterede søgeforespørgsler.
- Benyt søgeord i URL
Ved at bruge relevante Søgeord i din URL, fortæller du Google at denne side handler om præcis dette, men du fortæller det også til dine besøgende som skal til at klikke på dit link.
Du tænker måske: “Ville det ikke være smart at undgå disse formaliteter og indtaste så mange søgeord som muligt?”
Søgemaskinerne er klogere, end vi tror. Google, for eksempel, udvikler sig hver dag og forbedrer hele tiden sine systemer.
Google kan sagtens gennemskue overdrevent brug af enkelte ord, hvilket nemt kan fører til en eventuel straf. Der er naturligvis ikke tale om en bøde eller en decideret retssag, men det kan nemt blive meget dyrere.
Når Google straffer dig, vil din hjemmeside muligvis ikke blive indekseret eller rangeret længere. Du risikerer altså at miste alle de besøgene nu normalt fik gennem Googles organiske søgeresultater, og det er bestemt ikke noget, vi ønsker.
Opsummering
Med den stigende konkurrence blandt websiteejere om at komme på den første side af søgeresultaterne er det vigtigt at kende disse tips til at forbedre dit SEO indhold.
Keywords clustering, er afgørende, hvis du vil ranke højere og nyde godt af stor trafik til din webside.
Men hvis det gøres forkert, kan resultaterne være katastrofale på grund af crawlerbots, der ikke kan crawle din side for at rangere den effektivt, og besøgende, der ikke læser dit indhold, fordi indholdet ikke er af en god nok kvalitet.
Når dette er sagt, bør du vide og lære, hvordan du skal bruge søgeord for at få de bedste resultater af din SEO. Hvis du er i tvivl om hvordan du skal komme frem i søgeresultaterne på Google, er du velkommen til at kontakte mig via formularen herunder, så vi kan tage en uforpligtende snak om dine muligher.
Brug for en SEO ekspert?
Udfyld formularen herunder, så kontakter jeg dig hurtigst muligt.