Krisen er begyndt at bide sig fast, i mange private hjem, men også i de fleste større og mindre virksomheder er der naturligt en uro omkring, hvad der kommer til at ske de næste par år.
Stikker du hovedet i sandet og håber på det bedste, eller leder du aktivt efter nye måder at få flere kunder og dermed øge eller fordoble omsætningen i din virksomhed?
Hvad der er sparet er tjent!
Huspriserne er allerede begyndt at falde, dagligvareindkøb er blevet betydeligt dyrere, og bare en søndagstur ud af byen er pludselig noget, som mange almindelige mennesker må prioritere, uanset om de kører i benzin-, diesel- eller elbil, hvis de da overhovedet fortsat har råd til at eje en bil.
I private husholdninger er det fornuftigt at se, hvor man kan spare på eks strøm, f.eks. ved at fylde opvaskemaskinen helt op, ikke at koge mere vand i kedlen end nødvendigt og ikke lade lamper brænde unødigt. Men ud over disse sparetips investerer mange mennesker også i apparater, der simpelthen bruger mindre strøm end deres nuværende apparater.
Regnestykket er ikke så svært og med de nuværende el priser, er nye sparepærer hurtigt tjent hjem. Det lyder banalt men det er i en bund og grund en ægte investering, med et fornuftigt afkast. Pludseligt giver det mening at gå ud og bruge penge da det er en investering i fremtiden. Ved at købe sparepærer i dag for 1000 kroner, kan du hurtigt spare rigtigt mange penge på din elregning i fremtiden, og dine nye pærer er måske tjent hjem på få måneder, herefter er det en ren overskuds forretning, måske dit køleskab, vaskemaskine eller fryser også kunne trænge til en udskiftning?
Hvad der investeres kan mangedobles!
Det er ikke meget anderledes i din virksomhed, det giver naturligvis mening at spare, hvor du kan, især på el og varme, men også f.eks. på brændstofudgifter, hvis du f.eks. har køretøjer i din virksomhed. Du er virkelig nødt til at overveje dine kørselsrejser, ruter og kørselsmønstre.
Men der er også grænser for, hvor meget du kan spare, og nogle gange kan det faktisk spare dig flest penge i det lange løb, hvis du går ud og bruger nogle penge.
Hvis din vognpark i dag består af store, ældre køretøjer som måske ikke kører særligt langt på literen, kan det give rigtigt god mening at overveje at skifte vognparken ud, det kan virke helt unaturligt at skulle ud og investere når man sparer alle andre steder, i samfundet. Hvis du kører mange km hvert måned, så kan det betyde en kæmpe forskel om dit køretøj kører 6-7 km/l eller 16-18 km/l. Hertil kan man overveje vedligehold, værkstedsregninger og levetid.
På samme måde vil jeg appellere til, at du skifter din gamle hjemmeside ud, med en ny opdateret version, som giver dig flere kunder og hermed øget værdi.
Bred ymer og knæhøj karse.
Hvis din virksomhed på nuværerende tidspunkt stadigvæk ikke har en hjemmeside, vil jeg lige byde dig velkommen til dette årtusinde. Jeg vil også fortælle dig at faxen og fastnet telefonen er ved at være gået af mode sammen med Bubbers badekar, Snurretoppen, Jenka-tyggegummi og ørehængeren Cotton Eye Joe.
En hjemmeside er en vigtig del af enhver virksomheds markedsføringsarsenal. Et hjemmeside giver dig mulighed for at markedsføre dine produkter og tjenester til et bredere publikum online. Hvis du ikke er sikker på, hvordan du opretter en hjemmeside, er der masser af ressourcer til rådighed, som kan hjælpe dig. Når du først har udviklet et, er det naturligvis vigtigt at vedligeholde og promovere det, men det er ikke en udgift; det er en investering.
Spilder du også din tid?
Hvis du beslutter dig for at få en hjemmeside, er det vigtigt at du ikke spilder dine penge på en hjemmeside som ingen alligevel ser, eller en hjemmeside som ikke er up to date. Det ville være spild af både din tid og dine penge, sørg for at købe din hjemmeside et sted hvor du får en opdateret hjemmeside som er up to date, og som Google kommer til at elske, på denne måde kan du også blive fundet når folk søger efter det du sælger i søgemaskinerne.
Det fører mig også videre til emnet online markedsføring. Når det gælder online markedsføring, er der mange måder, hvorpå du kan markedsføre din virksomhed uden at bruge en masse penge. Du kan starte med at oprette en blog og skrive artikler, der er relevante for din virksomhed. Hvis du ikke har tid til at skrive, kan du hyre nogen til at skrive for dig. Du kan også promovere din virksomhed via sociale medier ved at oprette profiler på populære websteder som Facebook, Twitter og LinkedIn.
Google ads og SEO
Der findes også mange gratis eller billige reklamemuligheder på internettet, f.eks. Google AdWords hvor man betaler hver gang nogen klikker på ens annonce. Ved at udnytte disse muligheder kan du nå ud til et stort antal potentielle kunder uden at bruge en masse penge.
Hvis du ikke allerede har en hjemmeside, eller din nuværende hjemmeside trænger til en opdatering vil jeg anbefale dig at tage et kig her: Køb wordpress hjemmeside
Samtidigt med dette kan du overveje om du vil investere i at din hjemmeside skal være synlig på Google, og komme frem når folk søger efter præcis det du tilbyder.
Det kaldes søgemaskineoptimering, og forkortes ofte SEO. (Search Engine Optimization)
Hvis du ikke har forstand på SEO, eller hjemmesider i øvrigt, vil jeg anbefale dig at tage en snak med en dygtig konsulent, eller alternativt et bureau.
Du kan læse mere om hvad jeg kan tilbyde dig som Seo konsulent.
Kom frem på Google
Din virksomhed er unik, og man kan ikke sige at alle virksomheder vil have gavn af hverken SEO eller en hjemmeside, men det er de færreste der ikke søger på nettet når de skal købe et produkt eller en ydelse.
Danmark er et rigtigt Google land, vi Googler fra vores computere og telefoner som aldrig før.
Skal du finde en GLS pakkeboks i nærheden, søger du på Google maps.
Hvis du vil vide, hvordan det går for dit yndlingssportshold, kan du søge på Google
Det samme gælder for potentielle kunder, som måske leder efter præcis det, du tilbyder
Ved at dukke op på Google, når de søger efter det, du sælger, har du en langt større chance for at blive fundet og i sidste ende for at få et salg. Lige så vigtigt som at du vises på Google er det, at dit websted er opdateret og relevant i forhold til det, du sælger. Hvis det ikke er tilfældet, vil folk, selv hvis de finder dit websted, sandsynligvis hurtigt forlade det og gå et andet sted hen
Gå imod strømmen
Hvis du vil have hjælp til at komme i gang med en hjemmeside eller med SEO, vil jeg anbefale dig at tage et kig på mofa.dk, hvor du kan købe mobiloptimerede hjemmesider som er up to date.
Hvis du ikke gør noget anderledes end alle dine konkurrenter, er der stor sandsynlighed for at din virksomhed vil blive påvirket af krisen, præcis som alle dine konkurrenter.
Det er nu du skal gå imod strømmen, og investere i din forretning, gør det de andre ikke tør, og opnå resultater som dine konkurrenter kun kan drømme om.
Ved at investere i din online tilstedeværelse og sørge for, at du er synlig på Google, giver du din virksomhed de bedste muligheder for at få succes, også selvom krisen kradser.
Hvad venter du på?