Mere end 75% af alle der bruger Google søgemaskinen, kommer aldrig videre end til første side, i søgeresultaterne.
At få din hjemmeside placeret på side 1, har derfor aldrig været vigtigere end det er nu.
De første 5 søgeresultater får over 67% af alle klik, og derfor burde det også være en høj prioritet i enhver virksomheds at ligge i toppen af side 1.
Jeg forstår dog godt at det kan være svært at forstå hvordan Google indekserer, og at gennemskue dens altid opdaterede algoritmer, er ikke altid lige nemt. Udover det konkurrerer du med millioner af andre hjemmesider som også gerne vil have topplaceringer, men der er kun de få pladser der er. Heldigvis er hjælpen på vej.
Her hos Mofa, ved vi præcis hvad der skal til for at få din virksomhed på side 1 på Google. Hvis du vil stryge op af ranglisten, kan du starte med at læse denne artikel, som indeholder nogen af de bedste tips til SEO optimering.
1. Vælg et søgeord
Det første du gerne vil fastslå er hvilket søgeord (Søgefrase) du gerne vil på side 1 med. Din side behøver ikke at ligge godt placeret for alle søgninger som brugere laver.
I stedet skal det hellere rangere højt på ord hvor folk som søger også har i sinde at købe noget hos dig. Med andre ord, find de søgeord som sælger dit produkt bedst muligt. På denne måde skaffer du kunder, som giver din forretning omsætning, så kan du altid optimere for andre fraser og sætninger senere.
Lad os forestille os at du driver en elektriker virksomhed i København.. At gå efter et søgeord som “Hvordan tilslutter man en lampe” vil nok ikke være den bedste strategi, da det formentligt primært er “gør det selv folk”, som søger en guide til hvordan de selv kan gøre det, og ikke ønsker professionel hjælp. Dermed vil de formentligt aldrig blive kunder i din forretning.
Du vil være meget bedre tjent med at bruge tid på at optimere for søgeordet “Opsætning af lampe københavn” da det formentligt er nogen der har samme problemstilling, men som har tænkt sig at hyre en elektriker til at løse opgaven.
Folk som søger efter “opsætning af lampe københavn” leder efter en som kan sætte en lampe op for dem, i København og eftersom du har en elektriker virksomhed i københavn, er det præcis en service som du tilbyder. Derfor er det et perfekt søgeord at gå efter.
Pro tip: hvis du kører din service i flere byer, giver det god mening at optimere for alle byer du dækker, så du også bliver fundet når folk skal have sat lamper op i Gentofte, Glostrup, Ishøj, Albertslund osv.
2. Undersøg konkurrencen
Nu hvor du har fået styr på hvilke søgeord du gerne vil findes på, er det på tide at du undersøger konkurrence situationen.
Hvis du forsøger at konkurrere på søgeord som er populære eller som der er stor konkurrence på, svarer det til at du skal åbne dit nye supermarked lige over for en føtex. Det er svært, at komme på side 1 hvis konkurrencen er hård.
Så næste skridt nu er at få dannet dig et overblik over konkurrence situationen, hvem skal du konkurrere mod?
For at finde ud af dette, er det nemt at søge på det søgeord du gerne vil findes på, og se hvad der dukker op på side 1 på Google.
Hvis det eneste der dukker op her er store kendte brands og butikker, kan det godt være du skal genovervej dine muligheder som lille start up, er det svært at komme på side 1, i hvertfald inden for en overskuelig tid. Hvis dine konkurrenter er store veletablerede firmaer.
Se for eksempel på søgningen jeg har udført her “ovn” Alle resultater som ligger på side 1, kommer fra store anerkendte firmaer:

Alle resultater på side 1, første side på Google kommer fra store kendte brands: Elgiganten, Skousen, Whiteaway osv.
Det er et tydeligt signal på at dem som søger efter ovn ofte går disse steder hen, at forsøge at udkonkurrere disse spillere og overhale dem som lille nystartet ville være virkeligt svært. Selv med en virkeligt genial SEO strategi og et kæmpe SEO budget, vil det være en seriøs opgave at overhale disse brands på denne søgning.
Hvis mere end 50% af alle dem du ser på side 1 på Google på det du gerne vil findes på, er store veletablerede firmaer, med mange filialer butikker, og ansatte, skal du måske overveje om det er værd at dyste på denne. Jeg vil anbefale at du starter ud med nogle længere søgeord, eller nogen med lavere konkurrence.
Når du har fundet nogle søgeord, som du er tilfredse med, bliver du nød til at optimere din hjemmeside til disse søgeord. Dog er det vigtigt at du ikke bare putter søgeord ind tilfældige steder, eller gentager dine søgeord ualmindeligt ofte i dine tekster eller overskrifter. Du vil gerne optimere fornuftigt, og indsætte søgeordene der hvor de gør en forskel. Du kan blive klogere på hvordan jeg optimerer hjemmesider og får dem på side 1. Du kan også læse om hvor du skal indsætte søgeordene i min On page SEO guide
3. Højkvalitets indhold
Når først de besøgende er kommet ind på din side, er det din opgave at sørge for at de bliver hængende. Lige så vigtigt som det er at få dine søgeord ind de rigtige steder, nytter det intet hvis de besøgende ikke får det de søger. Det er derfor du har brug for strategisk optimering af dit indhold på hjemmesiden for at sikre at du kommer på side 1 på Google. Når du fylder din hjemmeside med unikt og originalt indhold som har værdi for dine besøgende, giver du dem også en grund til at blive. Jo længere tid dine besøgende bruger på din hjemmeside, des mere indikerer dette overfor Google at de besøgende fandt hvad de søgte.
Hvis mange besøgende kommer ind på din hjemmeside og forlader den igen inden for kort tid, er det også et tydeligt signal til Google omkring at dit indhold måske ikke er så godt som det kunne være. Dette vil resultere i laverer rangeringer, og mindre trafik fra de organiske søgeresultater.
Du skal sikre dig at dit indhold er nemt at læse, motivererende, og give folk en grund til at læse videre.
Sørg også for at det du skriver på din hjemmeside rent faktisk besvarer det som du gerne vil findes på og hermed det som din besøgende har søgt efter.
F.eks hvis du har fundet denne artikel ved at søge efter “Hvordan kommer jeg på side 1 på Google” eller noget som minder om det, så er hele denne artikel også fokuseret på præcis information om hvordan du kan komme på side 1. hvis nu jeg begyndte at forklare om facebook annoncering eller andet som er irrelevant for det du søgte efter, ville du miste interessen, og finde en anden side som bedre kunne hjælpe dig.
Dine kunder er ikke anderledes, Fokuser på at give dine besøgende højkvalitets indhold som er relevant.
Pro Tip – Alt hvad du udgiver på din side er “indhold”. Lige fra din forside, til din blog, men også dine meta descriptions og social media bør være en del af din overordnede optimerings strategi.
4. Backlinks
Det der foregår bag kulisserne på din hjemmeside er mindst lige så vigtigt som det dine besøgende ser. Backlinks er egentligt blot et link fra en anden side til din, men det bliver også betragtet af Google som en anbefaling fra selvsamme.
Men et backlink er ikke bare et backlink, du skal gå efter kvalitets links fra relevante sider.
At få links fra sider med høj autoritet, er en af de mest effektive måder at booste dine placeringer i søgeresultaterne på. Selvfølgeligt kan det være svært at få links fra sider med høj autoritet og med relevant indhold. Domæne autoritet (DA) er en score som indikerer hvor meget autoritet et domæne har. Værdien er mellem 1-100 og jo højere en score, des bedre er det.
Når et domæne med høj autoritet linker til din hjemmeside, påvirker det din egen sides omdømme og autoritet.
Når du skal få backlinks til din hjemmeside kan du gre det på flere måder. En ofte benyttet metode er at kontakte ejere af blogs og hjemmesider som er anerkendte, og relevante i din branche, og spørge om du må skrive en gæsteblogger indlæg til deres hjemmeside.
Et gæste indlæg, er meget simpelt en artikel du skriver som gæst, og som bliver lagt ud på en hjemmeside som ikke er din.
Artiklen du skriver for siden, indeholder et link til din hjemmeside et sted i artiklen hvor det er relevant, og til gavn for læseren.
Det er dog lidt tidskrævende, og det er ikke uden grund at cirka 50% af alle hjemmesider ikke har nogle backlinks overhovedet.
Det er dog besværet værd, og det er også en af de metoder jeg har benyttet til at få Mofa til tops i søgeresultaterne.
5. Sidens funtkionalitet
Afslutningsvis, hvis du vil til tops på Google, er det vigtigt at din side er SEO venlig, og at dine brugere af siden oplever en brugervenlig side, det kræver at der er tænkt UX ind i designet, (User experience). Få styr på døde links, optimer din side struktur, og sørg for at din hjemmeside loader hurtigt. Sørg for at din side lever op til standarderne for Mobile first, da det er ultra vigitigt både for dine konverteringer men bestemt også for at komme på side 1 på Google. Hvis din hjemmeside er lavet responsivt, vil den være optimeret til både mobil, computer og tablet.
Ved at gøre din hjemmeside intuitiv og logisk i opbygningen, er du godt på vej. Funktionaliteten af din hjemmeside skal virke, og der må ikke være brud i de tekniske aspekter af siden. Du skal se det som fundamentet af din hjemmeside, Når først fundamentet er på plads bygger man et flot arkitekttegnet hus. Det er det samme med din hjemmeside, uanset hvor lækkert dit hjemmesidedesign er, så skal det stå på et stabilt fundament, ellers er det værdiløst.
Sørg for at din hjemmeside er nem at finde rundt på og at alle som besøger din hjemmeside, også for første gang, nemt kan navigere rundt på siden, og finde det de har brug for.
Ved at sørge for en funktionel, intuitiv og brugervenlig hjemmeside har du grundstenene på plads til at komme på side 1 på Google.
Kom på side 1 på Google, og bliv der!
At komme på side 1 på Google kan være en seriøst game changer for de fleste virksomheder. Øget kendskab til din virksomhed, eller dit mærke. Højere konverterings rate og øget salg. Højere placeringer i søgeresultaterne, er virkeligt noget der er værd at investere i.
Men at komme på side 1 på Google bør ikke stå alene, du skal også være på side 1 på Google i længere tid hvis du skal nyde sejren.
Med over 200 algoritmer at arbejde med, skal man holde tungen lige i munden, for at bibeholde sine topplaceringer på side 1. Det kræver løbende optimering, fordelt på forskellige parametre.
Som en tilføjelse kan man sige at det SEO arbejde du laver i dag, ikke nødvendigvis er det rigtige i morgen. Det kræver indsigt i udviklingen, med ny teknologi, og hvilke metoder Google kan bruge til at sikre sig at levere de bedste resultater til dens brugere. Sørg for at holde dig opdateret på tendenserne, så du hele tiden kan være et skridt foran dine konkurrenter, og hermed bibeholde dine opnåede placeringer.
Jeg håber du har fået noget brugbart ud af at læse denne artikel omkring hvordan du forbedrer dine placeringer, så de kan komme på side 1.
hvis du har brug for hjælp til at få din hjemmeside til tops i søgeresultaterne, kan du kontakte mig via formularen herunder.
Vil du også på side 1?
Udfyld formularen herunder, så kontakter jeg dig hurtigst muligt.