landing page

Sådan laver du den perfekte landing page!

Michal Johansen

Michal Johansen

Indehaver af mofa.dk

Alle indlæg

Indholdsfortegnelse

Din landing page er en essentiel del af din digital marketing kampagne.
Det er den første side dine besøgende møder på din hjemmeside, som skal få dine besøgende til at blive nysgerrig på din service eller dit produkt.

Derfor er det vigtigt med et design som fanger, kreativt indhold og en tydelig call to action. (CTA) Som tilsammen skal få dine besøgende til at konvertere til kunder.

Hvad er en landing page?

En landing page, eller en landing side, er en hjemmeside som er lavet specielt til at promovere enkelte produkter eller services du tilbyder.

Som navnet antyder er det en side som din besøgende “lander på” når de følger et link til din hjemmeside, fra de sociale medier eller f.eks en email marketing kampagne. Landing sider bør have en tydelig Call to action, som opfordrer de besøgende til at købe et produkt.

Fordele ved en effektiv Landing page:

Din landing side er din virksomheds identitet

Som nævnt er landing pages generelt noget man udvikler som en del af en marketing kampagne. Hvis den hænger sammen med din social media strategi, og din øvrige markedsføring vil en effektiv landing page styrke din brand identitet. 

Styr dine kunder!

Hjemmesider har ikke altid en tydelig call to action, de tillader deres besøgende at træffe deres egne valg, og lader det være op til brugeren om de vil browse lidt rundt på siden, læse nogle af dine artikler, kigge på produkter, eller læse om virksomhedens historie. 

En landing page er meget mere direkte i sin facon og har kun et formål, det er at konvertere besøgende. 

Dine besøgende ved godt hvorfor de lander på siden, du deler ikke tips, guides eller andet ud som du formentligt gør på din blog normalt. Din landing side er stedet hvor du direkte sælger varen til kunden uden en masse omveje.

Landing pages kan testes!

Et kritisk element i din SEO strategi, er løbende analyse. Find ud af hvad der virker for din virksomhed, og hvad der ikke gør. 

Det er simpelt at trække data fra dine landing pages i analytics, og du får hurtigt et indblik i hvilke sider der konverterer, og hvilke som ikke virker. De sider som ikke performer så godt bør naturligvis ændres og optimeres.

Undgå at bruge din forside

Teknisk set er alle dine sider landing pages. 

Mange af dine kunder vil lande på f.eks din forside via søgninger og links fra sociale medier. Men når man laver landing pages, så er det sider man laver specifikt med det for øje at promovere et produkt, et tilbud eller en service.

Din forside vil have svært ved at levere specifik information uden at det går udover formålet med din forside iøvrigt.

Din forside har allerede det formål at belyse dit virksomhed, dens overordnede produkter og ellers ydelser, samt at være e nem navigation videre til alle dine undersider. Hvis du også tilføjer specifikke tilbud, eller kampagner her mister det værdien og budskabet drukner i anden information. Din call to action vil forsvinde i mængden af andre links, informationer og tekst.

Tips til at skabe den perfekte landing page

Minimalistisk design

Det skal være helt tydeligt for den besøgende præcis hvad denne side handler om, og derfor er et minimalistisk design at foretrække.

Mange virksomhedsejere er bange for at have for meget mellemrum og luft mellem tekst og billeder på deres hjemmeside nogen mener at siden kan se halvfærdig ud. Men korrekt brug af “luft” og mellemrum, kan være det som gør at din grafik, og dine tekster rent faktisk står frem og bliver set. På denne måde får du brugeren til nemt at se de ting du gerne vil have brugeren til at se, de ting som er vigtige. 

Forsøg at få noget meningsfuldt ind i overskrifterne. Hold det kort og præcist. Sørg for at det er tydeligt at det er din virksomhed som står bag denne landing, og hold gerne se farver og skrifttyper som du iøvrigt bruger på resten af din hjemmeside, og dit øvrige markedsføringsmateriale.

Glem ikke SEO!

Din landing page vil formentligt skille sig ud fra resten af din hjemmeside, men det betyder ikke at man må glemme sin SEO. 

En af de bedste måder at udvikle autoritet til sin hjemmeside, er at få en masse trafik fra en masse forskellige kilder. Så hvis din social media og din email kampagne sørger for trafikken fra forskellige kilder, kan du lade din on-page og off-page SEO trække de organiske besøgende til din side. SÅ har du pludseligt en landing page, med et kæmpe potentiale.

Begrænset navigation

Når dine besøgende er på din landing page, bør mulighederne være meget begrænsede. Med for mange valg, er det ikke nemt at påvirke kunden i en bestemt retning. 

Hele dit hjemmesidedesign skal indeholde en gennemført god navigation, som sørger for at dine kunder nemt kan navigere fra side til side. Din landing page bør være det modsatte af dette. 

Fjern alle navigations menuer og andre forstyrrende elementer. Tving din besøgende til at fokusere på det eneste denne side handler om.

Tydelig call to action

Din call to action er nok det mest kritiske element på din landing page. Helt simpelt er det sætningen eller ordet som får brugeren til at gøre præcis det du ønsker at de skal. En sindsyg CTA er forskellen mellem et bounce og en konvertering.

En call to action på en landing page kan have flere funktioner. Først og fremmestvil det ofte handle om at skabe et salg. Knappen vil føre den besøgende videre til en salgs side, hvor de kan indtaste deres informationer og gennemføre købet.

Men CTA kan også bruges til en del andre ting, f.eks kan du samle email adresser, til din mail liste. Dette gir mening i forbindelse med at du vil sende kunden en gratis e-bog, guide eller lign. Det kan også være for at deltage i en konkurrence. Bare husk at folk aktivt skal godkende at de kommer til at modtage dit nyhedsbrev, så de ved hvad de tilmelder sig.

En simpel “Tilmeld” knap er ikke super effektiv, prøv at overveje fed skrift, lys, og en tekst som er til at forstå. Noget der motiverer kunden til at fortætte. 

Tillid og troværdighed

Ikke overraskende er det cirka 50% af alle der handler på nettet, som undersøger ratings, og anmeldelser før de køber noget. Derfor kan det også være et stærkt værktøj at have et par enkelte udtalelser fra dine tidligere kunder på din ellers minimalistiske landing page, det kunne også være anmeldelser fra presse og eller magasiner du poster forsigtigt her. 

Det er også derfor vigtigt at du løbende beder dine kunder om feedback som du må bruge på din hjemmeside, dette er med til at vise nye kunder at andre er tilfredse med dig og dit produkt.

Hvordan kan Mofa hjælpe?

Mofa er en SEO ekspert, som har specialiseret sig i at få din virksomhed synlig online. Vi arbejder med en del forskellige kunder, fra forskellige brancher og er passionerede omkring den voldsomme effekt det har at have en stærk online synlighed. 

Vi står altid til rådighed for en uforpligtende snak om hvilke muligheder vi ser for din virksomheds synlighed online. Kontakt os allerede i dag på info@mofa.dk. Vi svarer inden for 24 timer. 

Hvad siger mine tidligere kunder?

Louise Bjerregaard
Louise Bjerregaard
louiseb.dk
Læs mere
Tusind tak til Mofa, som har lavet min hjemmeside. Den er så flot og fuldstændig som jeg ønskede mig😍 Han forstod præcis hvad det var jeg ønskede. Kan varmt anbefale Michal - virkelig dygtig til hans arbejde.
Mike Rasmussen
Mike Rasmussen
mr-felix.dk
Læs mere
på vegne af Sascha familien anno 2015, og mr Felix, anbefaler vi at alle skal få lavet et tilbud hos mofa.dk for det er god kundeservice, professionel udførelse samt kunde forståelse. vi kan varmt anbefale mofa.dk til alle
Tidligere
Næste

Udfyld formularen herunder, så kontakter jeg dig hurtigst muligt.

semrush 200 organiske søgeord screenshot

Hvad er SEO?

I dette indlæg starter jeg med at forklare dig hvad SEO er, og hvorfor det er så vigtigt for din virksomhed. Jeg vil komme rundt

Læs mere »