MOFA

Suzuki MotoGp Race SEO

SEO Optimering Guide

Michal Johansen

Michal Johansen

Indehaver af mofa.dk

Alle indlæg

Indholdsfortegnelse

Vil du lave SEO Optimering på din hjemmeside er denne guide spækket med alt hvad du skal vide om on-page SEO optimering. 

Som SEO Konsulent, har jeg skrevet dette indlæg for at hjælpe dig der selv har mod på at kaste dig ud i SEO på din hjemmeside. 

Hånden på hjertet kan jeg sige, at dette blogindlæg nok er det bedste og mest dybdegående jeg har lavet til dato. Jeg tager dig i hånden og viser dig fra start til slut hvordan du laver din on-page SEO. Du vil lære om: Interne links, Title tags, meta descriptions, URL og billeder, og alt det andet der er værd at vide om on page SEO Optimering.

Hvad er on page seo optimering?

Suzuki MotoGp Race SEO

Når du først skal til at arbejde med On-Page SEO, skal du helst allerede have styr på hvilke søgeord du skal arbejde med, dette klares ved at lave en søgeordsanalyse. Udover det bør du også på nuværende tidspunkt være klar over at google, altid vil forsøge at tilbyde dens brugere det bedste resultat. Google vil altid forsøge at levere de resultater som på bedste vis giver dens brugere det de leder efter. Nogen gange skal google bare hjælpes lidt til rent faktisk at forstå hvad din hjemmeside handler om.

Her kræver det at vi strukturerer din side på en måde så google forstår sammenhængen. For at opsummere, on-page SEO er alle ændringer du laver på din hjemmeside for at forbedre dens synlighed i søgeresultaterne.

Nogle eksempler på On-page optimering kan være at ændre title tags, H1 Tags og meta description på en side, alt sammen ændringer du kan lave som hører under On-page SEO.

Til sammenligning kan man forestille sig en motorcykel som analogi. At komme til tops på Google, svarer til at vinde løbet MotoGP. 

De andre hjemmesider (Dine konkurrenter) er de andre motorcykler i løbet. Din On-page SEO er Selve din motorcykel, Stel, Hjul, støddæmper og bremser egentligt alle mekaniske dele hvorimod at Off-page SEO er din motor. 

Det er netop derfor On-page Seo er så vigtigt, Hvilken motorcykel kan vinde et MotoGp løb uden hjul? Uanset om motoren er den hurtigste og motorcyklen vejer mindst så er det basale så vigtigt, det er hele fundamentet for at vinde Google kapløbet On-page SEO. 

De 3 vigtigste SEO faktorer!

SEO Page Title

Når man skal optimere sin hjemmeside, er der nogle elementer som har mere pondus end andre hvis du indsætter dine søgeord i dem. I nævnte rækkefølge.
-Din Url
-Title tag (Side titel)
-Sidens overskrift (H1) 

Under dette: 
H2 og H3 og sidst men ikke mindst dit indhold. 

De første 3 faktorer, er de vigtigste, det er dem som definerer hvad din side handler om, og vi vil gerne optimere alle 3 elementer. 

SEO venlig URL

hjemmesidedesignsøgning

Søgemaskinerne bruger nogle forskellige værktøjer til at få adgang til din hjemmeside. For at kunne levere de bedste resultater til dens brugere, bliver søgemaskinerne nød til at kunne forstå hvad din hjemmeside handler om.

Her kommer både indholdet, overskrifter, interne og eksterne links i brug. 

Men din URL er ikke uden betydning, det er et element af SEO som ofter bliver overset. Det er ærgerligt, da det kan påvirke dine muligheder for at ligge på første side i søgeresultaterne.  

Hvad er en URL?

En URL (Uniform Resource Locator) er en hjemmesides adresse. En del af er URL er domænet, som viser hvilken hjemmeside, den enkelte underside eller blogindlæg  man besøger hører til.

Tænk på domænet som en vej i en by.
f.eks https://www.mofa.dk/

Det der så kommer efter skråstregen kan betragtes som dit husnummer og viser konkret hvilket hus på vejen man besøger. https://www.mofa.dk/seo/. 

En SEO optimeret hjemmeside skal helst give god mening for både søgemaskinerne og de besøgende. Det er bedst at holde sin URL kort og gerne inkludere nogle søgeord som giver mening for den aktuelle side. 

En holistisk tilgang til SEO, gør at man ikke fokuserer for meget på enkelte elementer, men ser på hele billedet for både on page og off page SEO.  

HTTPS over HTTP

Et SSL certifikat, giver dine kunder og brugere den sikring de har behov for som viser at din hjemmeside er en troværdig side at besøge. Når først du har et SSL certifikat installeret vil din URL se ud ligesom denne: https://www.mofa.dk

Når man slår SSL til, betyder det at der bliver etableret en sikker krypteret forbindelse, hver eneste gang nogen besøger din hjemmeside. Dette gør at dine besøgendes information ikke kan blive stjålet.  

At have en sikker identitet, bekræfter din identitet overfor søgemaskinerne. Det viser at din side er lovlig/ærlig og dermed også din virksomhed. Søgemaskinerne ser HTTPS som et side med integritet, og det er et nødvendigt med et SSL certifikat for at have en chance i søgemaskinerne og lave en solid SEO. 

URL længde

Korte URL adresser, bestående af 2-4 ord, er generelt mere attraktive end lange URL adresser. Som en tilføjelse, skal din URL helst aldrig overstige 60 tegn. 

En ensrettet URL struktur skal helst være implementeret over hele din hjemmeside. Dette er ikke kun for søgemaskinernes skyld, men vil også forbedre brugeroplevelsen.  

Stopord i URL ?

Et stop ord er ifølge ordnet.dk “meget almindeligt eller udbredt ord eller tegn som er uegnet som søgeord ved søgning i elektroniske tekster og derfor ofte udelukkes ved søgningen fx og, eller, komma eller punktum”
Til denne liste kan man tilføje ord som: er, den, i, på, og at

Disse ord fylder alligevel en del af indholdet på samtlige hjemmesider, og derfor er det også vigtigt at man tænker over mængden af disse ord i ens indhold og tekster.

Det er en hårfin balance om man kan undlade at bruge stop ord i f.eks URL. 

På den ene side skal din URL være så kort og præcis som muligt. Den behøver ikke at være grammatisk perfekt. Men bør inkludere 1-3 relevante søgeord. En URL som indeholder mange stop ord vil blive længere og mere fluffy. 

Det gode ved søgemaskinernes udvikling er at brugen af disse stop ord, ikke vil betyde at dine sider bliver rangeret dårligere i resultaterne. De fleste søgemaskiner ignorerer disse stop ord. Din URL vil nogen gange være ulæselig uden disse ord, og hvis det er tilfældet skal du selvfølgeligt medtage dem. 

Det vil sige at, der hvor det er muligt at fjerne stop ord uden det går ud over muligheden for at læse eller forstå din URL bør du fjerne dem, men ellers lad dem stå.  

Søgeord i URL?

Din Url bør indeholde minimum et af de søgeord som siden skal kunne findes på.

Selvom algoritmerne og kriterierne for hvordan man rangerer i søgeresultaterne ændrer sig løbende, er det god praksis at sørge for en ensartethed i sine URL adresser og huske at implementere søgeord i URL strukturen. Dette vil altid være en fordel, og kun være et plus i hele din SEO strategi.

Dog, er det vigtigt du ikke gentager søgeord, det er fristende at skrive de samme søgeord flere gange, og tænke at så får det en større værdi, men det er absolut ikke tilfældet. Tværtimod, både Google og dine brugere finder det ret spammy hvis man gentager søgeord unaturligt. 

Læsbarhed af URL

Hvis din URL er nem at læse for et menneske, vil den som udgangspunkt også give mening for søgemaskinerne.

Din URL behøver ikke at være identisk med din page Title, den må gerne være en del kortere. Men vær sikker på at din URL er relevant for den side som den tilhører.

F.eks har jeg på min hjemmeside en page title som er:
Lav SEO venlige URL adresser.
Så kunne URL være følgende: 

mofa.dk/lav-seo-venlige-url-adresser 

Men det kunne også sagtens forkortes til: 

mofa.dk/seo-venlig-url 

Det er vigtigt at overveje læsbarheden når du vælger dine søgeord. Det skulle gerne være tydeligt for alle som læser din URL hvad denne side handler om. Brug bindestreg som mellemrum, til at skille ordene ad og ikke underscore_ .

Nogle CMS systemer laver vilkårlige URL, når du opretter en ny side eller blogindlæg. Dette kunne være noget i stil med mofa.dk/abdhfdkhd-76363838
Dette er ikke kun skadeligt for dine rangeringer i søgeresultaterne, det er heller ikke skarpt og tillokkende for Googles brugere at klikke på.

Din URL skal ret simpelt og præcist opsummere hvad denne side handler om, og hvad brugeren kan forvente at få ud af at klikke på din side.

Undlad at bruge specielle tegn i din URL, da det er unødvendigt, det kan ødelægge links, og derfor skabe problemer. 

Brug kun små bogstaver!

Som med alt andet inden for SEO er det også meget omdiskuteret hvorvidt det har indflydelse om man bruger store eller små bogstaver i sin URL. 

Best practise inden for URL at man udelukkende benytter små bogstaver, dette er nemmere at læse både for brugeren og søgemaskinen.

Når du kun benytter små bogstaver, vil det også hjælpe meget på at forebygge 404 fejl. (Siden som dukker op hvis dit link ikke virker) Både interne og eksterne links er vigtige for en solid SEO på din hjemmeside. Hvis du har mange døde links, og 404 fejl vil din hjemmeside få et noget udfordret forhold til søgemaskinerne. 

Hvis du bruger et mix af store og små bogstaver er der set eksempler på at søgemaskinerne ser din side som to separate sider. hvilket betyder at Google finder 2 identiske sider med 2 “forskellige” URL. Dette bliver betragtet som duplicate content og er et kæmpe no go. Optimer din URL

Ud fra din søgeordsanalyse finder du du frem til det søgeord som overordnet er det du helst vil blive fundet på, dvs. det med flest månedlige søgninger for det din hjemmeside omhandler. Et eksempel kunne være at du sælger kasketter. I dette tilfælde vil du gerne inkludere søgeordet kasketter i din URL et godt eksempel kunne være: “hjemmeside.dk/kasketter” hvorimod et dårligt eksempel kunne være “hjemmeside.dk/kasketter-og-caps-og-snapbacks-til-boern-og-voksne”.  Som det tydeligt fremgår forsøger vi nu at mase en masse forskellige søgeord ind i vores URL. Det virker meget overdrevet og vil sinke troværdigheden for din hjemmeside. 

En anden ting du gerne vil undgå er at gentage søgeordene i din URL. Feks. hvis dit søgeord indgår i domænenavnet, skal du ikke gentage dette i URL til din “underside”.

OBS Hvis din side allerede har fornuftige rangeringer og links som peger på den, skal du genoverveje hvorvidt du vil optimere din URL, da du risikerer at miste allerede opnået troværdighed og autencitet i Googles “øjne”.  Hvis dette er tilfældet kan du i første omgang blot gå videre til de 2 næste faktorer. 
Hvis du absolut vil ændre URL på en eksisterende side, er et vigtigt at du laver en 301 redirect. Dette betyder helt basic at de links som før gik til din gamle URL, nu bliver viderestillet til din nye URL. 

TITLE TAG

Din sides title tag er den overskrift som du ser i søgeresultaterne i Google. Hvis du bruger WordPress kan du med fordel benytte Yoast SEO plugin, som et værktøj til at hjælpe dig med dette. Prøv at få dine primære søgeord forrest i dit title tag. Det vil indikere tydeligt at det er det, din side handler om.

Du skal ikke proppe dit title tag (keyword stuffing) med søgeord, prøv at skrive naturligt hvor du starter med det vigtigste søgeord, men måske inkluderer varianter eller enkelte søgeord efterfølgende. Men undlad at gentage ord. Den generelle anbefaling er 60 karakterer, så er du sikker på at google viser hele titlen og ikke cutter af et uheldigt sted. 

Brug din søgeordsanalyse som din rettesnor for hvilke søgeord eller varianter du kan benytte her. 

Som du kan se i eksemplet herunder  kan man sagtens benytte både et søgeord man gerne vil rangere på sammen med nogle mindre populære søgefraser. f.eks: “Kasket mand & dame – Sixpence, Nike & New Era – kasketter” Dette er et rigtig god SEO Title Tag.

MOZ SEO title checker

Det er det af flere årsager, for det første virker det naturligt, og ikke svært at læse. For det andet Har jeg fået en del gode søgeord med i titlen, men med fokus på det søgeord som der klart er flest søgninger på hver måned.  Man kan også vælge evt. at gå med Caps i stedet for. Første søgeord Kasket er klart det søgeord vi tænker der er flest søgninger på ud fra vores søgeordsanalyse.  Derfor starter vi med “Kasket”, Men samtidigt kan vi også se at der er en del søgninger på “Kasketter”, “Nike kasket”, “New Era kasket” “Sixpence kasket” & “Kasket Dame” 

Ved at samle de ovenstående søgeord, og sætte dem op i en naturlig kontekst, kan vi nu arbejde videre med at søgeoptimere for alle disse søgeord på denne ene URL. Så længe vi husker at fokus er på “Kasket”. 

Jeg bruger altid denne side til at lave et hurtigt check på min title tag, den viser dig hvordan din title tag kommer til at tage sig ud i søgeresultaterne i google.  MOZ META TITLE CHECKER

Hvis du benytter Yoast SEO Plugin til din WP side, vil jeg anbefale dig at dobbeltchecke dine titler på ovenstående link, da det giver et mere retsvisende billede af hvordan resultatet bliver i Google. 

Som du kan se på billedet herunder har vi også en tekst under SEO title tag, denne kaldes Meta description. Før i tiden havde denne Meta description betydning for hvordan du rangerede på Google, I dag skal man mere se det som en ting der skal optimeres for at få folk til at klikke sig ind på din side. Husk at bruge nogle af de samme søgeord, men gerne med ting som “Hurtig levering”, “Gratis fragt ved køb over…” osv. 

Hvis du ikke selv opsætter en meta description, vil google blot tage noget tekst fra din side, som den tænker er relevant, men det er langtfra optimalt. Sørg nu for at lokke dine kunder ind i butikken, med en tekst du selv sætter op. 

H1 overskriften

Sidens overskrift, er den du taster ind i toppen af din wordpress side når du opretter eller vil redigerer en side.  Denne bliver som udgangspunkt lavet som en H1. Men hvis du har et dårligt thema, kan du sagtens risikere at denne bliver til 2 H1 tags, eller en h2 tag i stedet. H1 Tag repræsenterer hovedemnet for din side. Når det kommer til at optimere denne, skal du igen følge de samme regler som ved SEO title tag. Men lad nu være med at lave din Seo title tag og din h1 identisk. Du må gerne bytte lidt rundt på ordene eller inkludere nogle andre vigtige søgeord. men det er klart at overskriften ( H1) selvfølgeligt også skal fortælle Google hvad denne side handler om. 

Så nu ved du hvordan du skal optimere dine 3 vigtige ranking faktorer, Der findes en del værktøjer til at gå din side igennem for disse. Det kan være svært at overskue, hvis du har mange undersider, så er det virkeligt en god hjælp med et værktøj. Et gratis værktøj jeg kan anbefale er Screaming Frog

Sørg for at alle dine sider er optimeret på ovenstående 3 faktorer, jeg kan ikke understrege nok hvor vigtige de er i On-Page SEO, og hvor stor en rolle de spiller for dine resultater, dette skal der være styr på. 

Hvis du bruger Google Chrome som din browser, findes der også en Gratis Extension som hedder  SEO META in 1 Click Som du kan installere i din browser og så kan du nemt danne dig et overblik over hver side du besøger.

Her har jeg besøgt min foretrukne Vesterbro Kasket butik, Headz up som jeg ikke har nogen aktier i, men som på det kraftigeste kan anbefales hvis du mangler en ny cap, Mads der har butikken lever og ånder for sin butik, og sine produkter.

Nå men tilbage til SEO Guiden, med mit chrome plugin SEO META in 1 click for at vise hvordan det ser ud i brug. Som du kan se er der en masse spændende data, URL, Links, og de grønne tal udenfor title og meta description indikerer at disse er under det anbefalede max. 

SEO in 1 click

Så når du gennemgår din side er det altså vigtigt at du kun har 1 H1 Overskrift. Du kan sagtens have flere H2 & H3 osv. Hvis du har besvær med at få styr på dine H1 & h2 tags kan det være en god ide at kontakte en hjemmesidedesigner som kan hjælpe dig med at få styr på dette problem.  Det er meget vigtigt at få styr på dette, strukturen er utroligt vigtig for at Google forstår din side, og lader dig komme til tops på de rigtige søgeord.

ALT text

Alt Text betyder alternative texts, Hvilket også bare er kendt som Alt tags. Funktionen med dette er at hjælpe svagtseende eller folk som bruger skærmoplæsningsværktøjer til at forstå hvad et billede handler om. Så essentielt skal en person kunne forstå hvad der er på dit billede uden at kunne se det. Hvis dit billede af en eller anden årsag ikke loader korrekt, vil din alt text blive vist i stedet.  Og så er det naturligvis med til at fortælle søgemaskinernes robotter som går din hjemmeside igennem hvad det er for nogle billeder du har på din hjemmeside og dermed hvordan. de skal indekseres. Alt tags er derfor MEGET brugbare af flere årsager.

Helt basic er det egentligt bare vigtigt at du beskriver billedet med ord, og hvis der på billedet er en “New Era kasket”, så ville det være oplagt at skrive det i billedets Alt text især nu hvor vi ved at der er nogle som søger efter det, og vi forsøger. at overbevise google om at vi har New Era kasketter. 

Når du åbner et billede op i dit medie galleri i wordpress, vil du se noget der minder om dette, og det er altså “alternativ tekst” rubrikken som du skal huske at rette til noget sigende for billedet:

where to change alt text

Interne links

Afslutningsvis vil jeg fortælle dig om interne links – Hvad er interne links? Et internt link er egentligt blot et link som går fra en af dine sider til en anden af dine sider som begge er på din hjemmeside. Interne Links er super gode til at vise google hvilken relevans en side har. Relevans er en Massiv On-Page ranking faktor. Essentielt skal vi overbevise Google om at din side er den mest relevante for ligepræcis det brugeren har søgt efter i sin søgning. 

hvis du f.eks har en hjemmeside som sælger kasketter, og din besøgende er i gang med at læse om en Sixpence kasket, på siden som er optimeret for dette. Så er det nok super relevant i teksten et sted at linke til “Dad caps” som naturligvis leder brugeren til din side som sælger Dad caps. Det hjælper både Google og din besøgende. Teksten som er synlig når man klikker på linket, hedder anker tekst, og Google bruger denne til at lære mere om hvad din side handler om.  Men husk at interne links helst skal have relevans for brugeren og komme naturligt, alternativt kan du ende med at begge sider bliver straffet af Google.

Udover dette er interne links vigtige for værdien som kommer fra de eksterne links, Dette forklarer jeg mere om i et andet indlæg.

Heldigvis er det utroligt simpelt at lave interne links i WordPress, Du går blot ind på en af dine sider i editoren, finder noget text som du vil bruge som et link markerer det og trykker på “kæde symbolet” Nu kan du indsætte URL som du ønsker linket skal pege på. Den tekst du markerer i editoren bliver din anker tekst.

Dit Indhold / content er vigtigt!

Når du skal lave indholdet til din hjemmeside kan det godt være svært at gennemskue hvilket indhold du skal lave. Jeg vil I dette afsnit forsøge at afdække hvilket indhold som giver mest værdi for dine brugere, for dig og for din SEO. 

Hvad er godt content ?

Uanset hvad du vil lave af indhold på din hjemmeside, skal du stille dig selv spørgsmålet: Hvordan vil dette indhold kunne gavne mine besøgende? Husk på at Google helst vil levere de mest relevante og bedste resultater til dens brugere.

Hvis man f.eks søger efter “sous vide” kommer der en masse info, spørgsmål og svar, og hjælp til folk der har spørgsmål om sous vide. Som du nok kan forestille dig er der ret mange hjemmesider på nettet som omtaler sous vide på den ene eller den anden måde. Men det er altså kun dem der besvarer de hyppigste spørgsmål, og leverer det bedste indhold som får en plads på side 1.  Men hvis din side er SEO optimeret, hurtig, Mobilvenlig, og har kvalitets indhold hvor du besvarer brugernes spørgsmål, iøvrigt uden stavefejl og med en korrekt tegnsætning, så er der en chance for at Google vil benytte din artikel eller dit indhold som svar på brugernes søgninger. På den anden side, hvis dit indhold er middelmådigt, og ikke tilfører noget unikt eller nyt til “Debatten” så er dit indlæg rimeligt ligegyldigt, og vil få lave pladseringer i søge resultaterne langt væk fra side 1.

Med denne viden skal du altid forsøge at lave noget som er bedre, mere informativt, nyere, mere dybdegående end dem der har de gode placeringer lige nu. 

Hvad skal jeg skrive om?

En udemærket metode til at finde en masse ideer til hvad du kan skrive om kan være at du ser hvad dine konkurrenter skriver om. Endnu engang skal du ikke kopiere en enkelt konkurrents strategi, men det ville være fjollet ikke at se hvilke emner dine konkurrenter skriver om, enten kan du gøre det bedre end dem, og alternativt skal du måske vælge nogle emner som dine konkurrenter ikke har afdækket. Hvis du vælger at skrive om et emne som en af dine konkurrenter allerede har skrevet om, så se finde ud af hvordan du kan bidrage med mere viden, en anden vinkel etc.

Så hvis vi prøver at se på “sous vide” kunne det være en ide at se på alle de hjemmesider der kommer op på side 1 på Google, hvad gør de?

Hvad bruges sous vide til, hvad er en sous vide, hvor længe skal det have sous vide, etc. Alt sammen spørgsmål som er super relevante når man søger efter sous vide på Google.

Så allerede ved at kigge på disse “Folk spørger om” har du fået foræret en masse forslag til hvad du kan skrive om på din hjemmeside, i blog indlæg og på dine sider. Hvis du vælger at klikke ind på de enkelte spørgsmål kommer du til kilden, og kan nemt se hvad de har skrevet om emnet, måske du kan gøre det bedre? 

Relaterede blogs

En anden metode til at finde tusindvis af emner at skrive om, kunne være at tilmelde dig diverse blogs som er interessante for din niche. Hvis du f.eks sælger sous vide udstyr, kan du med fordel Google “Best + dit emne + blogs” jeg har f.eks googlet: Best sous vide blogs.

Du kan på næsten alle disse blogs tilmelde dig nyhedsbrev, og altså automatisk få tilsendt information om nye indlæg og følge med i hvad der rører sig inde for din branche, og dermed er dette et rigtigt fint sted at søge inspiration.

Der findes også en masse Facebook grupper, og forummer på nettet til alverdens nicher og områder, prøv at se om du kan læse med her, ofte vil dine kundegruppe også være tilstede her, og måske stille deres spørgsmål herinde. Du kan svare på spørgsmål, og du kan henvise til din egen blog når nogle af dine tidligere indlæg besvarer brugernes spørgsmål. Det er en god måde at hjælpe samtidigt med at du får lidt reklame for dit brand. Men vigtigst af alt, finder du inspiration til hvad dit næste blog indlæg skal handle om. 

Hvad skal du undgå?

Når du skaber indhold til din hjemmeside f.eks blog indlæg, er det vigtigt at du gør det på en måde hvor du gør dit indhold nemt og overkommeligt for dine besøgende. Jeg forsøger i dette blogindlæg at lave nogle fangende overskrifter, noget der vækker nysgerrigheden hos læseren. Ydermere laver jeg ikke alt for lange afsnit, da det hurtigt kan blive alt alt for tungt. Jeg sætter også ofte luft mellem afsnit og indsætter billeder som er relevante for teksten. Dette er eksempler fra min egen blog på mofa.dk

Jeg ved ikke om du kan forestille dig hvis det samme indhold stod på en mindre spiselig måde. Et knas tørt indlæg uden billeder eller spændende overskrifter, og iøvrigt ingen luft imellem afsnit.  Jeg ved godt hvilken version, der ser nemmest og mest overkommelig ud. Der står præcis det samme, men gør hvad du kan for at dine besøgende ikke bliver skræmt væk, giv dem et afsnit af gangen, måske med billeder eller video i indlægget, væk deres nysgerrighed og sørg for at de ikke springer væk igen så snart de ser dit indhold.

Det er vigtigt at få din besøgende til at læse dit indlæg, da det er en algoritme Google bruger aktivt (Dwell time).

Tid = Relevans !

Tilføj din overskrift her

Hvis din hjemmeside har en høj gennemsnits tid, vil du stige i rankings baseret på denne algoritme. Men det modsatte gør sig så også gældende hvis brugerne springer væk fra din hjemmeside meget hurtigt, og du har en høj “bounce rate” så vil du falde i placeringer, da dette er et tydeligt signal til Google om at din hjemmeside ikke er det din bruger søgte efter.

Start med at lave en kort indledning til dine indlæg, giv læseren en lille teaser om hvad de får ud af at læse dette indlæg. Opstil gerne et par problemstillinger de formentligt står med som du vil hjælpe dem med alt læse i dit indlæg. Jeg har fundet følgende indledning på gastromand.dk en hjemmeside jeg iøvrigt ikke har noget med at gøre, men som har en masse spændende opskrifter.

Se lige hvordan indlægget starter ud. Elsker du tortillas, tacos og alt fra det mexicanske køkken?

Øh ja tak, jeg har jo klikket mig ind på artiklen “Hjemmelavede majstortilla” så dermed er jeg selvfølgeligt interesseret i mexicansk mad. Indledningen her gør at jeg bliver bekræftet i at jeg kan få hjælp til at lave hjemmelavede majstortillas, og oven i købet fra det lækre mexicanske køkken.

Eller denne artikel omkring hvordan man får en lavere fedt procent, overskriften lover en ny fedtprocent på 21 dage hvilket i sig selv er en ret god overskrift. Indledningen taler til målgruppen og forsøger at sætte læseren i en position hvor de føler artiklen taler direkte til dem.

Så husk at lave dit indhold spændende, overkommeligt, og logisk. Overvej altid at bruge:

  • Punkter og lister
  • Video
  • Billeder
  • Gode overskrifter
  • Korte afsnit
  • Kort indledning med spændende teaser

Opdater dit indhold

Med den viden du har nu, kan dette afsnit ikke komme bag på dig, Google vil altid give de bedste resultater til dens brugere. Udover at det skal være gode relevante resultater, skal de også være opdaterede.

Jeg har testet algoritmen fra Google som kigger på det friske indhold og for at vinde noget på denne, skal du minimum tilføje nyt indhold til din hjemmeside, en gang om måneden. Det kan du nemt gøre ved blot at tilføje et nyt blogindlæg minimum 1 gang om måneden. Ved at tilføje et nyt blogindlæg hver måned, viser du tydeligt til Google at du fortsat opdaterer din hjemmeside, og at dit indhold er opdateret.

Der er mange som får lavet en hjemmeside, og så lader de den stå urørt I flere måneder eller endnu være år. Det er også en del af forklaringen på at der er så mange som ikke lykkedes med at få succes med deres hjemmeside. Hvis du opdaterer din hjemmeside med indhold minimum en gang om måneden, er du I hvertfald på vej I den rigtige retning. Som vi lærte tidligere er det ikke noget problem at finde ideer til indhold, og det burde derfor ikke være en undskyldning. Udover at uploade nyt indhold, skal du også sørge for at opdatere dine eksisterende indlæg, holde dem opdateret og gerne gøre dem mere uddybende, tilføje mere kvalitet. Det viser endnu engang til Google, at du opdaterer din hjemmeside, og dit indhold derfor er opdateret og aktuelt.

En opdatering af eksisterende indhold kan være alt fra at tilføje nye sætninger, fjerne sætninger, ændre et billede elle tilføje en video. Så længe du husker at gøre dit indhold bedre, vil Google belønne dig for denne løbende opdatering af din hjemmeside.

Hvor lang skal den være?

Nogen mener at alle artikler og sider skal være 500 ord, andre mener 1000, og andre mener at 5000 ord er formlen til succes. Men der findes ikke noget bestemt antal ord som er det rigtige til alle artikler og indlæg. 

For at rangere godt på Google skal du have indhold som er: Bedre, nyere og mere uddybende end dem du gerne vil overhale. Derfor vil jeg anbefale dig at lave en inkognito søgning på Google, efter det søgeord som du gerne vil ranke på og få syn for sagen. 

Hvis du tager det første resultat på Google, går du meget simpelt ind på siden, markerer hele siden og kopierer alt indhold. 

Gå ind på hjemmesiden wordcounter.net og indsæt indholdet. 
Nu ved du med sikkerhed hvor mange ord første resultat på google indeholder, tast antallet af ord ind på din regnemaskine og +. 

Gentag processen for de næste 2-4 resultater, og slutteligt skal du nu på lommeregneren blot dividere med antallet af hjemmesider du har brugt. Så har du gennemsnits indholdslængde for de bedst placerede hjemmesider for netop dette søgeord.  

Uanset hvilket tal du kommer frem til, vil jeg anbefale dig at lave din side eller artikel cirka 10% længere, naturligvis med godt relevant indhold. Dette vil gøre at dit indhold fremstår en smule mere fyldestgørende for emnet og her kommer du igen til at tage kegler hos Google.

Få din hjemmeside til tops NU!

Udfyld formularen herunder, så kontakter jeg dig hurtigst muligt.

semrush 200 organiske søgeord screenshot

Hvad er SEO?

I dette indlæg starter jeg med at forklare dig hvad SEO er, og hvorfor det er så vigtigt for din virksomhed. Jeg vil komme rundt

Læs mere »
frenchie with glasses and pizza bought from local SEO

Fantastiske tips til lokal SEO

Statistikker viser, at 46 % af alle Google-søgninger er lavet med fokus på nærområdet. Hvis din virksomhed ikke er godt optimeret online, går du formentligt

Læs mere »