Lav den perfekte SEO søgeords strategi

Michal Johansen

Michal Johansen

Indehaver af mofa.dk

Alle indlæg

Indholdsfortegnelse

Uanset hvor mange opdateringer og algoritme ændringer Google ruller ud, og hvor beskæftiget det har holdt hjemmeside ejere som forsøger at opnå gode placeringer i søgeresultaterne igennem årene, så er der en ting som er meget konsistent, og det er Søgeords strategi. 

Behovet for at udvikle en søgeordsstrategi har været det samme, men måden hvorpå man gør det, har ændret sig. Det handler om at finde og analysere søgetermer som folk søger efter og finde ud af hvad meningen er med denne søgning. 

En moderne SEO søgerods strategi skal fokusere på hvad intentionen er med en søgning, og hvor værdifuldt det er for din virksomhed. I denne artikel vil jeg komme med nogle gode råd til hvordan du laver en funktionel søgeords strategi som hjælper dig med at blive fundet på de søgetermer du gerne vil findes på.

Lav en liste over relevante emner

For at kickstarte hele processen kan det være en god ide, at overveje hvilke termer du gerne vil findes på, men også lidt bredere prøv at finde 5-10 emner som er vigtige og som hænger sammen med dit indhold iøvrigt. 

Hvis du er en blogger, kunne det være de emner du oftest blogger omkring. Eller måske de emner som oftest kommer frem i dine salgssituationer.

Prøv at sæt din selv i din kundes sted. Hvilke emner vil din målgruppe formentligt søge på eller være interesseret i? Det er præcis det du gerne vil findes på når folk søger efter det på Google. 

Find dine søgeord

Søgeords analyse er faktisk en af de vigtigste elementer i en fornuftig SEO strategi. Det er så godt som umuligt at komme nogle vegne, hvis du ikke ved hvilke søgeord din målgruppe bruger for at finde frem til løsningen på det problem som din virksomhed løser for dem.

Ved at bruge emnerne som beskrevet i første trin, har du også brug for at finde de rigtige søgeord. Dette kræver naturligvis noget research. Du bliver nød til at sætte din i kundens sted. Hvordan ville du finde løsningen på dit problem, hvad ville du søge efter i søgemaskinerne. 

En af de bedste måder at finde passende søgeord, er at se på hvad Google foreslår. For at se på dette er det egentligt bare at begynde at sætte et søgeord ind i søgefeltet på Google, og se hvilke forslag den nu selv kommer med. Disse er someregel værd at bruge da det er nogle forslag Google kommer med på baggrund af hvad andre har søgt efter. 

Det betyder at du kan finde nogle relevante søgeord som du med sikkerhed ved at andre har søgt efter. Det gør det også nemmere at finde de længere søgeord, også kendt som long tail keywords. Fordelen ved disse er at der ofte ikke er den samme konkurrence på disse, så det er nemmere at opnå gode placeringer på disse long tail keywords.

Prøv at indtaste forskellige søgeord, indtil du her en liste over søgeord. Hvis du vil have en ide om hvor mange der søger på bestemte søgefraser eller søgeord og konkurrencen af dem, kan du bruge et søgeordsværktøj som f.eks Ubersuggest.

Udvælg de rigtige søgeord

Du kan ikke bare vælge et søgeord, og så forvente at dit indhold begynder at rangere på det. Du bliver nød til at se dine søgeord igennem for

  • Relevans

Google rangerer indhold efter relevans. Det er her at det begynder at blive interessant at kigge på søgeordsintention. Dit indhold vil kun rangere for bestemte søgeord, hvis det møder brugerens behov. Ydermere skal dit indhold være den bedste kilde til at besvare brugerens spørgsmål. Hvorfor skulle Google rangere dit indhold højt hvis det giver mindre værdi end andet indhold fra andre hjemmesider på internettet.?

  • Autoritet

Google putter mere værdi i hvilke af dens kilder som har en høj autoritet. Dette betyder at du må gøre hvad du kan med de søgeord du arbejder med, for at gøre din hjemmeside til den mest relevante. Ved at skabe noget godt kvalitets indhold, og promovere dette, vil du få backlinks og social media signals. 

  • Volumen

Du ender måske på side 1 på Google, på et bestemt søgeord. Men hvis ingen nogensinde søger på dette, så vil det ikke resultere i nogen trafik til din hjemmeside.

Analyser første side på Google

Nu har du så fundet en håndfuld søgeord, og nu skal du til at finde ud af hvem som allerede rangerer på disse søgeord. For at gøre det kan du simpelt lave en Google søgning. 

Kig på de første 5-10 resultater, prøv at se om der er en sammenhæng i hvorfor lige de her sider ligger placeret her. Et eksempel kunne være at mange af resultaterne er beskrevet som lister. Så er det nok en god ide at du også udgiver din side i listeform. 

Undersøg relaterede søgeord

Dette er et punkt som du muligvis allerede har tænkt på da du lavede din søgeords analyse. Hvis ikke, er det en god måde at finde ekstra søgeord som du kan bruge i dine lister. 

hvis du kæmper med at finde på flere søgeord, kan du måske se på de relaterede søgninger som kommer i bunden af Googles søgeresultater. Her kan du måske finde inspiration til andre søgeord som du kan forsøge at arbejde videre med.

Brug søgeordsværktøjer til din fordel

Søgeords analyse og SEO værktøjer som SEMrush, og Ubersuggest kan hjælpe dig med at fremtrylle forslag til søgeord baseret på de ord du indtaster. Selvom disse værktøjer ikke er 100% på dansk, så er det virkeligt en stor hjælp, til at finde en massse søgeord du måske ikke havde tænkt på. 

SEO software arbejder for dig, og kan hjælpe dig med at finde ud af hvor stor konkurrencen er på dine enkelte søgeord.

Skab noget originalt eller bedre

Du har allerede dine søgeord, nu er det tid til at skabe noget super høj kvalitets indhold. Nogen gange skal du lave noget som er bedre og mere fyldestgørende end det som allerede findes, andre gange skal du lave noget helt anderledes, og nyt.  Nøglen er at du skaber noget indhold som har en høj værdi for din målgruppe. 

Værdifuldt indhold, er ofte indhold som besvarer spørgmål som din målgruppe måtte have. Noget der giver dem indblik, og noget de kan bruge som kan gøre dem klogere på et emne, så de kan blive endnu bedre til det de gør. Den rigtige søgeords strategi hjælper dit indhold med at skille sig ud, og være unikt. Dit mål skal altid være at skabe bedre indhold end det der allerede rangerer på side 1 på Google.  

Bonus Tip: Vær sikker på ikke at overse siders URL, da de er vigtige for din SEO. Det er her din søgeords analyse pludseligt bliver meget brugbar. Ved at bruge de mest almindelige og mest brugte søgeord tilpas i dine URL, kan du skaffe en masse trafik til din side. Hvis du ikke er sikker på hvordan du skal lave din søgeords strategi, kan du kontakte en SEO ekspert fra Mofa. Vi kan iøvrigt stå for en komplet SEO kampagne for din virksomhed. 

Udfyld formularen herunder, så kontakter jeg dig hurtigst muligt.

søgeresultat side SERP SEO

Bedre SEO på shopify hvordan?

Når man driver en Shopify webshop er det ikke nok at have spændende produkter på hylderne, hurtig leveringstid og fantastisk kundeservice. Der er noget du

Læs mere »
Scroll to Top