Søgemaskinerne bruger nogle forskellige værktøjer til at få adgang til din hjemmeside. For at kunne levere de bedst mulige resultater til deres brugere, bliver søgemaskinerne nød til at kunne forstå hvad din hjemmeside handler om.
Her kommer både indholdet, overskrifter og interne links i brug.
Men de kigger også direkte på din URL. Dette er et element af SEO som ofter bliver overset, hvilket er ærgerligt, da det virkeligt kan påvirke dine muligheder for at ligge på side 1 i søgemaskinerne.
Hvad er en URL?
En URL (Uniform Resource Locator) er en hjemmesides adresse. En del af er URL er domænet, som viser hvilken hjemmeside, den enkelte underside eller blogindlæg man besøger hører til.
Tænk på domænet som en vej i en by.
f.eks https://www.mofa.dk/
Det der så kommer efter skråstregen kan betragtes som dit husnummer og viser konkret hvilket hus på vejen man besøger. https://www.mofa.dk/seo/.
En SEO optimeret hjemmeside skal helst give god mening for både søgemaskinerne og de besøgende. Det er bedst at holde sin URL kort og gerne inkludere nogle søgeord som giver mening for den aktuelle side.
En holistisk tilgang til SEO, gør at man ikke fokuserer for meget på enkelte elementer, men ser på hele billedet for både on page og off page SEO.
Https over http
Et SSL certifikat, giver dine kunder og brugere den sikring de har behov for som viser at din hjemmeside er en troværdig side at besøge. Når først du har et SSL certifikat installeret vil din URL se ud ligesom denne: https://www.mofa.dk
Når man slår SSL til, betyder det at der bliver etableret en sikker krypteret forbindelse, hver eneste gang nogen besøger din hjemmeside. Dette gør at dine besøgendes information ikke kan blive stjålet.
At have en sikker identitet, bekræfter din identitet overfor søgemaskinerne. Det viser at din side er lovlig/ærlig og dermed også din virksomhed. Søgemaskinerne ser HTTPS som et side med integritet, og det er et nødvendigt med et SSL certifikat for at have en chance i søgemaskinerne og lave en solid SEO.
URL længde
Korte URL, bestående af 2-4 ord, er generelt mere attraktive end lange URL. Som en tilføjelse, skal din URL helst aldrig overstige 60 tegn.
En ensrettet URL struktur skal helst være implementeret over hele din hjemmeside. Dette er ikke kun for søgemaskinernes skyld, men vil også forbedre brugeroplevelsen.
Stop ord
Et stop ord er ifølge ordnet.dk “meget almindeligt eller udbredt ord eller tegn som er uegnet som søgeord ved søgning i elektroniske tekster og derfor ofte udelukkes ved søgningen fx og, eller, komma eller punktum”
Til denne liste kan man tilføje ord som: er, den, i, på, og at
Disse ord fylder alligevel en del af indholdet på samtlige hjemmesider, og derfor er det også vigtigt at man tænker over mængden af disse ord i ens indhold og tekster.
Det er en hårfin balance om man kan undlade at bruge stop ord i f.eks URL.
På den ene side skal din URL være så kort og præcis som muligt. Den behøver ikke at være grammatisk perfekt. Men bør inkludere 1-3 relevante søgeord. En URL som indeholder mange stop ord vil blive længere og mere fluffy.
Det gode ved søgemaskinernes udvikling er at brugen af disse stop ord, ikke vil betyde at dine sider bliver rangeret dårligere i resultaterne. De fleste søgemaskiner ignorerer disse stop ord. Din URL vil nogen gange være ulæselig uden disse ord, og hvis det er tilfældet skal du selvfølgeligt medtage dem.
Det vil sige at, der hvor det er muligt at fjerne stop ord uden det går ud over muligheden for at læse eller forstå din URL bør du fjerne dem, men ellers lad dem stå.
Søgeord
Din Url bør indeholde minimum et af de søgeord som denne side skal kunne findes på.
Selvom algoritmerne og kriterierne for hvordan man rangerer i søgeresultaterne ændrer sig løbende, er det god praksis at sørge for en ensartethed i sine URL adresser og huske at implementere søgeord i URL strukturen. Dette vil altid være en fordel, og kun være et plus i hele din SEO strategi.
Dog, er det vigtigt du ikke gentager søgeord, det er fristende at skrive de samme søgeord flere gange, og tænke at så får det en større værdi, men det er bsolut ikke tilfældet. Tværtimod, både Google og dine brugere finder det ret spammy hvis man gentager søgeord unaturligt.
Læsbarheden
Hvis din URL er nem at læse for et menneske, vil den som udgangspunkt også give mening for søgemaskinerne.
Din URL behøver ikke at være identisk med din page Title, den må gerne være en del kortere. Men vær sikker på at din URL er relevant for den side som den tilhører.
F.eks er denne sides page title: Lav SEO venlige URL adresser.
Så kunne URL være følgende: mofa.dk/lav-seo-venlige-url-adresser
Men det kunne også sagtens forkortes til:
mofa.dk/seo-venlig-url
Det er vigtigt at overveje læsbarheden når du vælger dine søgeord. Det skulle gerne være tydeligt for alle som læser din URL hvad denne side formentligt handler om. Brug bindestreg som mellemrum, til at skille ordene ad.
Nogle CMS systemer laver vilkårlige URL, når du opretter en ny side eller blogindlæg. Dette kunne være noget i stil med mofa.dk/abdhfdkhd-76363838
Dette er ikke bare skadeligt for dine rangeringer i søgeresultaterne. Det er bare heller ikke lige så skarpt og tillokkende for Googles brugere at klikke på.
Din URL skal ret simpelt og præcist opsummere hvad denne side handler om, og hvad brugeren skal forvente at få ud af at klikke på din side.
Undlad at bruge specielle tegn i din URL, da det kan ødelægge links, og skabe problemer. Det er unødvendigt, og skaber kun problemer.
BrUg KuN sMaa bOGsTaVeR!
Som med alt inden for SEO er det meget omdiskuteret hvorvidt det har indflydelse om man bruger store eller små bogstaver.
Best practise er dog inden for URL at man udelukkende. Når du kun benytter små bogstaver er det nemmere for brugeren, og søgemaskinerne at læse.
Når du kun benytter små bogstaver, vil det også hjælpe meget på at forebygge 404 fejl. (Altså siden som dukker op hvis dit link ikke virker.) Både interne og eksterne links er vigtige for en fantastisk SEO på en hjemmeside. Hvis du har mange døde links, og 404 fejl vil din hjemmeside få et noget udfordret forhold til søgemaskinerne.
Hvis du bruger et mix af store og små bogstaver er der set eksempler på at søgemaskinerne ser din side som to separate sider. hvilket betyder at Google finder 2 identiske sider med 2 “forskellige” URL. Dette bliver betragtet som duplicate content og er et kæmpe no go.
Kom til tops med en solid SEO strategi
MOFA er et webbureau i København, som har specialiseret sig i at booste søgemaskineplaceringerne for virksomheder de samarbejder med. Vi laver en individuel tilgang til SEO strategien udefra den virksomhed vi arbejder med, for at udvikle en plan som vil få de bedste resultater for præcis deres situation.
For at blive klogere på hvordan vi hjælper virksomheder til succes, gennem øget trafik fra de organiske søgeresultater, kontakt SEO konsulent ved Mofa i dag på tlf. 27118390 eller på mail info@mofa.dk
Du er også meget velkommen til at benytte kontaktformularen herunder:
Lad mig hjælpe dig til tops i Google!
Udfyld formularen herunder, så kontakter jeg dig hurtigst muligt.